Čínska vláda sa ide aktívne vložiť do vlny znižovania cien na elektromobily, ktorú spustila spoločnosť BYD. Na stretnutí, ktoré začiatkom tohto týždňa v Pekingu zorganizovalo ministerstvo priemyslu a informačných technológií (MIIT) a príslušné úrady, boli výrobcovia automobilov vyzvaní k opatrnosti. Ministerstvo teraz tvrdí, že bude „vykonávať vynucovanie práva proti nekalej súťaži a prijímať potrebné regulačné opatrenia“.
Na stretnutí, ktoré zvolalo ministerstvo, sa podľa agentúry Bloomberg údajne zúčastnili vedúci pracovníci viac ako desiatich výrobcov vrátane výrobcov vozidiel ako Geely a Xiaomi, vyjadrili zúčastnení obavy z prebiehajúcej cenovej vojny. Podľa zdrojov vyzvali zástupcovia ministerstva účastníkov, aby neponúkali neprimerané zníženie cien alebo nepredávali autá pod nákladovou cenou.
Nový fenomén: Ojazdené auto bez najazdených kilometrov
Neudržateľne nízke ceny spôsobuje aj prax predaja „jazdených áut s nulovým počtom najazdených kilometrov“, keď výrobcovia predávajú prebytočné úplne nové autá finančným spoločnostiam alebo predajcom ojazdených áut. Televízia CNBC uviedla, že „jazdené autá bez najazdených kilometrov“ predáva na čínskych platformách pre ojazdené autá približne 3 000 až 4 000 predajcov, pričom citovala predsedu spoločnosti Great Wall Motor. Podľa agentúry Bloomberg sa nedávno uskutočnilo samostatné stretnutie so zástupcami odvetvia na túto tému.

Po ďalšom kole znižovania cien minulý mesiac čelí spoločnosť BYD reakcii najvyšších čínskych predstaviteľov a regulačných orgánov. Čína varovala, že posledné znižovanie cien spoločnosťou BYD vyvoláva „paniku z cenovej vojny“ a že sa vymyká spod kontroly.
Elektromobily doma za zlomkové ceny oproti Európe
Spoločnosť BYD je už známa svojimi mimoriadne cenovo dostupnými elektromobilmi. Cena jej najpredávanejšieho modelu Seagull EV sa začína na 69 800 jüanoch, čo je necelých 10 000 USD. Po opätovnom znížení cien 23. mája je teraz štartovacia cena modelu Seagull len 55 800 jüanov, čo je približne 7 800 USD. V Európe pod názvom BYD Dolphin Surf pri tom stojí približne trojnásobok. Ani tento miniautomobil na elektrický pohon však nebol jediný. Spoločnosť BYD zaviedla výrazné zľavy, a to až do výšky 34 %, na 22 svojich vozidiel.

Nižšie ceny prinútili ostatných výrobcov automobilov, aby ich nasledovali, čo, ako teraz varujú úradníci v Číne, zašlo priďaleko. Krátko nato s podobnými zľavami zareagovali aj Leapmotor, značka SAIC IM Motors a Geely. Analytici Deutsche Bank pripisujú zľavovej kampani skutočnosť, že zásoby BYD vzrástli za rok na viac ako 150 000 kusov.
Zľavová kampaň vyvolala v odvetví kritiku. Združenie čínskych výrobcov automobilov bez toho, aby menovite uviedlo spoločnosť BYD, uverejnilo vyhlásenie, v ktorom sa uvádza, že opatrenie „istej spoločnosti“ vyvolalo nové kolo paniky v cenovej vojne, čím sa odvetvie dostalo do „začarovaného kruhu“ a ohrozilo bezpečnosť dodávateľského reťazca. Združenie uviedlo, že nekontrolované cenové vojny zhoršujú ničivú hospodársku súťaž a ďalej znižujú ziskové marže spoločností.
Nemali by ste prehliadnuť:
- 8-minútové nabíjanie bude v Európe realitou. IONITY postaví extra výkonné nabíjačky
- Nio expanduje v Európe. Príde aj k našim susedom, no Slovensko zatiaľ ignoruje
- Ako ušetriť pri kúpe nového auta viac než 16-tisíc eur? Na skladoch sme našli zaujímavé kúsky

Minulý týždeň generálny riaditeľ startupu Xpeng, He Xiaopeng povedal čínskym médiám, že podľa neho cenová vojna ešte nedosiahla svoj vrchol a „konkurencia sa v nasledujúcich piatich rokoch ešte viac zintenzívni“, uviedla CNBC, ktorá si citáciu overila v médiách. Publikácia citovala analytikov spoločnosti Nomura, ktorí povedali: „Vzhľadom na súčasnú situáciu nadmernej ponuky na čínskom automobilovom trhu sa domnievame, že najintenzívnejšia konkurenčná fáza ešte len príde, až keď v budúcnosti uvidíme významnú konsolidáciu trhu.“
Lacnejšie až o tretinu
Zatiaľ čo tieto cenové vojny vyvolávajú v Číne obavy, nízke ceny ovplyvňujú aj medzinárodnú hospodársku súťaž. Pokiaľ ide o predaj automobilov z Číny do Nemecka, píše CBNC s odvolaním sa na údaje z odvetvia, priemerná vývozná cena za vozidlo klesla od tohto roku na 21 000 USD, pričom ešte v roku 2023 to bolo 30 000 USD.
MIIT na svojej oficiálnej stránke uverejnil článok s vyjadreniami rôznych predstaviteľov odvetvia, pričom všetci vyzývajú čínskych automobilových hráčov, aby sa zamerali na kvalitu a technologický pokrok, a nie na nízke ceny.