Nový prieskum agentúry 2muse realizovaný na reprezentatívnej vzorke 1018 respondentov v SR v období od 7. do 14. júla 2025, priniesol najnovšie zistenia o skúsenostiach Slovákov s elektromobilmi a ich postoji k nim.
Takmer dve tretiny ľudí sa elektromobilom ešte neviezli
Prieskum uvádza, že 62 percent ľudí na Slovensku sa doteraz neviezlo v plne elektrickom aute, čo znamená, že väčšina s ním nemá žiadnu reálnu skúsenosť z cestnej premávky. Naopak plne elektrické auto šoférovalo len 11 percent ľudí zo sto a ďalších 27 percent respondentov sa v elektrickom aute viezlo v roli spolujazdca.

Respondenti uvádzali rôzne dôvody, prečo zatiaľ nemali skúsenosť s elektromobilom. Najčastejšia odpoveď bola, že doteraz nemali na to reálnu možnosť či ponuku (40 %). Približne štvrtina opýtaných (26 %) potom nejaví o túto tému záujem. Ďalších 15 percent opýtaných elektromobilom neverí a 10 percent ľudí odrádza dojazd či nabíjanie.
Zmena názoru po jazde a zvedavosť
Skúsenosť s jazdou v elektromobile viedla u mnohých k zmene názoru, a to zväčša k lepšiemu. Jazda v elektromobile viedla k zmene názoru k lepšiemu na tento typ áut u 31 percent opýtaných, zatiaľ čo zhoršenie pohľadu na elektroautá spomenulo 20 percent respondentov. Necelá polovica respondentov (49 %) potom uviedla, že jazda elektromobilom neovplyvnila ich názor.
Pri otázke, aký pocit sa najviac spája so slovom „elektromobil“, odpovedalo najviac respondentov (33 %), že je to zvedavosť. Medzi vlastnosťami elektrických áut, ktoré ľudí najviac oslovujú, potom dominujú tichá jazda (21 %) a ekologickosť (17 %), či výrazne nižšie náklady na prevádzku pri domácom nabíjaní (12 %).
Ďalšími atraktívnymi vlastnosťami elektromobilov pre Slovákov sú moderné technológie (10 %), rýchla akcelerácia a menej servisovania. Až 12 % respondentov potom spomenulo nadšenie či očarenie z elektrických áut, zatiaľ čo 16 % ľudí sa stotožnilo s istými obavami.

Nemali by ste prehliadnuť:
- Preskúmali sme fabriku, ktorá mohla byť na Slovensku. Je ekologická, digitálna a vyrába Neue Klasse BMW iX3
- Toyoty majú problém. Zvolávacia akcia sa týka až 590-tisíc vozidiel
- Test Mercedes-AMG EQE 43 SUV: Elektromobil dvoch tvárí, ktorý popiera fyzikálne zákony
Pri porovnaní s autami so spaľovacím motorom boli identifikované hlavné bariéry:
• Najväčšou bariérou pre ľudí je vnímanie, že dobíjanie batérie je zdĺhavé a stresujúce v porovnaní s tankovaním.
• Ďalší výrazný faktor bol ten, že kúrenie a klimatizácia výrazne znižujú dojazd elektromobilu.
• Viac ľudí nesúhlasilo ako súhlasilo s výrokom „Auto bez zvuku motora nie je poriadne auto“.
• Jazdu z pohľadu zábavy hodnotili respondenti približne na rovnakej úrovni v prípade elektrických i spaľovacích áut.
• Opýtaní sa priklonili k tvrdeniu, že elektromobily sú oveľa obratnejšie a efektívnejšie v mestských podmienkach, no majú limity na diaľnici pri vyšších rýchlostiach.
Nechajú sa ľudia presvedčiť?
Prieskum mapoval aj postoj k skepticizmu voči elektromobilite. S tvrdením „Nič by ma nepresvedčilo, že elektromobil je dobré auto“ rozhodne súhlasí 13 percent a skôr súhlasí 19 percent opýtaných, teda dokopy necelá tretina. Naopak, s týmto tvrdením skôr nesúhlasí 17 percent a 13 percent vôbec nesúhlasí a zvyšných 38 percent opýtaných zaujalo neutrálny postoj.

Skúsenosti s elektromobilmi sa snažíme prinášať aj my. Nielen vo forme sprostredkovaného písaného či audiovizuálneho obsahu, ale aj reálnu skúsenosť s elektromobilom vo vašom regióne na podujatiach Salón Elektromobilov. Ako to vyzeralo pred dvomi týždňami na Salóne Elektromobilov v Košiciach nájdete v odkaze: