MojElektromobil

Podľa najnovšieho prieskumu až 83 percent vodičov elektromobilov na svete verí, že na podporu ich predajov sú potrebné politické opatrenia. Volanie po politických krokoch je silné vo všetkých krajinách, kde sa prieskum uskutočnil.

„Toto je jasný dôkaz pre politikov v každej krajine, ktorí chcú elektrifikovať cestnú dopravu a zvýšiť predaje elektromobilov. Potrebné sú politické opatrenia na urýchlenie ich adopcie. Politici sa nemôžu spoľahnúť na to, že trh a spotrebitelia si to vyriešia sami.“

Petter Haugneland, podporedseda GEVA a zástupca generálneho tajomníka Nórskej asociácie pre elektromobily

Prieskum bol uskutočnený už druhýkrát, zúčastnilo sa ho viac ako 26 tisíc vodičov elektromobilov z 30 krajín. Zároveň poukazuje na kľúčové výzvy, ktoré treba riešiť, v súvislosti s presvedčením viacerých ľudí k prechodu k elektromobilom. Najviac elektromobilistov spomína najmä nabíjacie možnosti, ktoré sú v niektorých krajinách nedostatočné.

Menej vyspelé krajiny majú problém so slabšou nabíjacou infraštruktúrou

Príkladom môže byť Kostarika, kde si až 76 percent elektromobilistov myslí, že práve toto je najväčší problém. Podobne je na tom Brazília alebo India. Väčšina majiteľov elektromobilov síce nabíja doma, no v prípade dlhších trás je dobrá nabíjacia infraštruktúra nevyhnutnou. Krajiny, v ktorých nie je vybudovaná dostatočná nabíjacia sieť, môžu mať v tomto smere problém.

letisko mnichov nabijaci hub
Zdroj: Letisko Mníchov

Situácia sa samozrejme rok čo rok zlepšuje. Stačí sa pozrieť na oba tieto prieskumy a zatiaľ čo v minulom roku 23 percent vodičov EV uviedlo, že pokrytie rýchlonabíjačkami je nevýhodou, v tomto roku číslo kleslo na 18 percent.

Mýty a hoaxy o elektromobiloch

Veľkým problémom zostávajú mýty o elektromobiloch, ktoré sa šíria neuveriteľnou rýchlosťou. Aj v roku 2025 ľudia veria tomu, že tieto autá často horia, v zime nemajú prakticky žiadny dojazd a ich nabíjanie trvá niekoľko dní. Až 77 percent respondentov tvrdí, že práve tieto mýty sú jednou z najväčších prekážok adopcie elektromobilov v ich krajinách.

Nemali by ste prehliadnuť:

Jedným z najčastejších hoaxov je to, že elektromobily predstavujú zvýšené riziko požiaru. Až 88 % ich vodičov v prieskume uvádza, že sa požiaru vôbec neobávajú. Faktom je, že elektromobily horia podstatne menej často ako spaľovacie autá a elektromobilisti si to uvedomujú. Mýty očividne neovplyvňujú už existujúcich vodičov EV, ktorí už majú osobnú skúsenosť. Problémom je, že väčšina ľudí v elektromobile nikdy ani len nesedela a ich informácie sú „z druhej ruky,“ často plné mýtov, ktorým nakoniec uveria.

Reputácia značky je dôležitá

Dôležitou otázkou bolo aj to, ako elektromobilisti vnímajú jednotlivé značky a či by sa nejakej vyhli z politických dôvodov. V tomto smere sú názory približne 50:50, no v rámci jednotlivých krajín môžeme vidieť výrazné rozdiely. V Dánsku by sa z politických dôvodov nejakému elektromobilu vyhlo až 71 percent vodičov, zatiaľ čo v Brazílii len 16 %. Vo všeobecnosti platí, že vyspelejšie krajiny, kde je adopcia elektromobilov vyššia, si viac potrpia aj na reputáciu automobilky.

elon musk
Electrek

Väčšina elektromobilistov vníma v tomto smere najhoršie Teslu, a to vďaka jej šéfovi, Elonovi Muskovi. Ten mal v poslednom čase množstvo kontroverzií a významne sa angažoval aj v politickom spektre, no viacero elektromobilistov s jeho názormi nesúhlasí. Ďalším politickým „problémom“ sú čínske značky, ktoré spomenulo 12 percent vodičov, no napríklad konkrétne BYD spomenulo len jedno percento.

Majitelia sú s elektromobilmi mimoriadne spokojní

Až 86 percent vodičov uviedlo, že sú so svojím elektromobilom veľmi spokojní. V porovnaní s minulým rokom (82 %) ide o mierny nárast.

„Keďže adopcia elektromobilov je poháňaná spotrebiteľmi, ktorí si pri kúpe nového auta vyberajú elektrické vozidlo, vysoká spokojnosť je pre prvých používateľov kľúčová. Či už v rámci firemných flotíl alebo medzi súkromnými zákazníkmi. Uľahčuje presviedčanie ďalších ľudí, čo v konečnom dôsledku znižuje emisie z cestnej dopravy a zlepšuje kvalitu ovzdušia.“

Christian Peter, predseda GEVA a riaditeľ EMC ElektroMobilitätsClub Austria

Náš tip
Už aj traktory a poľnohospodárske stroje prechádzajú na 800 V systém. Aké výhody to prinesie?
27. novembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+