Prieskum: Ako vnímajú Slováci elektromobily?

Agentúra Ipsos uskutočnila od 20. do 25. apríla 2017 reprezentatívny prieskum zameraný na vnímanie elektromobilov a postoj vodičov k ich kúpe. Prieskumu sa zúčastnilo 1 050 Slovákov.

17,2 % dopytovaných respondentov vôbec uvažuje o nákupe elektromobilu. 16 % opýtaných uviedlo, že by uvažovalo o jeho kúpe v horizonte do 5 rokov. Do 3 rokov by to bolo 3,6 %, do 2 rokov 3 % a do roka 1,1 %. To znamená, že z 1 050 respondentov si v najbližšom období možno kúpi elektromobil 11 vodičov. Z výsledkov vyplýva, že Slováci vnímajú elektromobily skôr ako “technológiu” budúcnosti.

Náš tip
Elektromobil info – všetko čo potrebujete vedieť o elektromobiloch

Respondenti, ktorí prejavili v prieskume záujem o elektrické vozidlá by uprednostnili pri ich kúpe nasledujúce značky: Tesla – 29,6 %, Škoda – 17,6 %, Toyota – 16,8 %, Volkswagen – 14 % a Kia – 12,8 %.

Zdroj: Ipsos

 

Najväčšími prednosťami ekologickosť a prevádzkové náklady

Hlavnými motívmi pre kúpu elektromobilu medzi respondentmi, ktorí o ich kúpe uvažujú, sú ekológia prevádzky a pozitívny vplyv na životné prostredie. Uviedlo to až 58,4 % dopytovaných. Prekvapivo až na druhom mieste skončili so 46,4 % nízke náklady na prevádzku. Pre 10,4 % Slovákov by bola dôvodom kúpy ich modernosť.

Respondenti sa vyjadrovali aj k dôležitosti faktorov, pre ktoré by zvažovali kúpu. Aj v tomto prípade dominuje ekologický faktor – 98 %, pred prevádzkovými nákladmi – 96,8 %. Nenáročnosť údržby v prípade elektromobilov vníma 90 % dopytovaných. Až 2/3 opýtaných uviedlo dynamické vlastnosti, ktoré patrili kedysi medzi veľké nedostatky elektromobilov. Dnes je to však presne naopak.

Náš tip
Elektromobily z hľadiska jazdných vlastností

 

Súvisiacie články

Najväčším problémom cena

Hlavným dôvodom, ktorý odrádza záujemcov o kúpu elektromobilu, je jednoznačne cena. Ako vysokú, vníma cenu elektrických vozidiel 45,6 % dopytovaných. Druhou najvážnejšou prekážkou je pre Slovákov nedostatočná infraštruktúra, čiže sieť dostupných nabíjacích staníc16,7 %. Menej ako 10 % opýtaných záujemcov uviedlo dojazd, vrátane živostnosti batérie a nedostatok informácií o tomto druhu vozidiel.

Najdôležitejšie faktory, ktoré odrádzajú respondentov bez záujmu o kúpu, sú: cena – 94,4 %, nedostatočná infraštruktúra (nabíjacie stanice) – 91,9 %, rýchlosť nabíjania – 87,3 %, životnosť batérií – 87,1 % či dojazd 86,3 %.

Veľkým problémom je aj absencia garáže s elektrickou zástrčkou pre nabíjanie – 70 %, a to predovšetkým pre vodičov, ktorí bývajú na vo väčších bytovkách. A dokonca až 64 % Slovákov pochybuje o ekologickom prínose elektrických automobilov. My dodávame, že na to nie je žiadny dôvod. Viac v našom článku:

Náš tip
Je elektromobil skutočne „tak“ ekologický?

 

Aj vy máte doma Barborku?

Takmer 25 % respondentov uviedlo, že dalo svojmu automobilu meno. Najčastejšie sa vyskytujúcimi menami sú Barborka, Citrón, Zuzana či Žaba. 🙂

Zdroj: ipsos.sk

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.