Európska únia už niekoľko mesiacov pracuje na nových pravidlách týkajúcich sa CO2 emisií pre firemné flotily, pričom sa očakáva, že svoje plány oficiálne predstaví v polovici decembra 2025. Nové regulácie by mohli mať zásadný vplyv na automobilový trh, a to najmä v súvislosti s možným zavedením povinných kvót na elektromobily pre firemné flotily. V Nemecku by sa tieto zmeny týkali až dvoch tretín všetkých nových registrácií vozidiel, informuje Electrive.
Aj keď Európska komisia zatiaľ neoznámila konkrétne detaily, zdroje hovoria o tom, že plánuje zaviesť pevné kvóty na elektromobily. Hoci sa v lete tohto roku hovorilo o ambicióznejšom cieli – 100-percentnej kvóte do roku 2030, momentálne sa diskutuje o menej náročnejšom, ale stále veľmi vysokom cieli. Predpokladá sa, že do roku 2027 bude musieť byť minimálne 50 % firemných vozidiel elektrických a do roku 2030 až 90 %. Tieto údaje však zatiaľ neboli oficiálne potvrdené.
Proti sú aj automobilky
Jedným z kľúčových aspektov diskusie je prepojenie elektromobilových kvót s ukončením používania spaľovacích motorov. Zatiaľ nie je jasné, čo tento krok presne znamená, ale odborníci sa domnievajú, že by to mohlo viesť k postupnému prechodu na čisto elektrické vozidlá vo flotilách. To by malo obrovský dopad na trh, ktorý sa v súčasnosti prispôsobuje pomalšiemu prechodu na elektromobilitu, a mohol by výrazne ovplyvniť výrobné procesy aj dopyt po nových technológiách.

Riziko, že tieto zmeny prinesú veľkú záťaž pre trh, spočíva aj v tom, že EU definuje „flotilu“ veľmi zoširoka. Okrem tradičných firemných flotíl ide aj o taktické registrácie vozidiel od výrobcov a predajcov, ako aj celý sektor prenájmu áut. V Nemecku tieto komerčné registrácie predstavujú až dve tretiny všetkých nových vozidiel na trhu. Takýto široký rámec môže viesť k problémom v prispôsobovaní a vyžaduje od automobiliek a prenajímateľov vozidiel zásadné zmeny v ich ponuke.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v domácom nabíjaní elektrických vozidiel
- Elektromobil začal horieť v noci na semafore. Akcie automobilky okamžite klesli
- Batérie elektromobilov ktorej značky vydržia najdlhšie a majú najnižšiu degradáciu?
![]()
Plán tiež vyvoláva obavy aj u niektorých veľkých hráčov v automobilovom sektore. CEO firmy Sixt, Nico Gabriel, už vyjadril obavy, že príliš prísne regulácie by mohli zvýšiť ceny pre konečných zákazníkov. V súčasnosti sú elektromobily drahšie, majú nižšiu zostatkovú hodnotu a vyššie náklady na údržbu. Gabriel varoval, že ak by tieto náklady museli byť prenesené na zákazníkov, ceny by „museli výrazne vzrásť“, čo by mohlo mať negatívny dopad na dopyt po prenájmoch áut a ovplyvniť firemné flotily.




