MojElektromobil

Hovorí sa, že elektromobil je maximálne do mesta. Toto som vo svojom živote počul už viackrát, a aj preto som sa chcel presvedčiť, či je tomu naozaj tak. Povedal som si, že si chcem vyskúšať, aké je to prejsť na elektrickom aute dlhšiu cestu, ako napríklad tradičné „z Bratislavy do Prahy“, a chcel som zistiť, či je to naozaj tak zlé, alebo máme len my, ľudia, zbytočné predsudky.

Zavolal som tak troch kamarátov, dali sme hlavy dokopy a vybrali sme si Taliansko ako cieľovú destináciu. Na túto dovolenku/trip som však ešte potreboval dopravný prostriedok. Aj preto som sa rozhodol kontaktovať priamo slovenské zastúpenie automobilky BMW, kde mi poskytli elektromobil BMW i5 M60 Touring. Za to im ešte raz chcem veľmi pekne poďakovať, lepšie vozidlo by som takto narýchlo hľadal len veľmi ťažko.

Jednu vec môžete namietať. Nie je totiž elektromobil ako elektromobil a áno, naše BMW v tejto výkonnostnej verzii nekúpite (nové) lacnejšie ako za 130-tisíc eur. Na druhú stranu však ponúka veľmi podobný dojazd, ako niektoré cenovo nižšie situované automobily s elektrickým pohonom. Pri pohodlí počas cesty je to však úplne iná trieda. Celý trip prebiehal od 9.7. do 13.7., a teda 4 noci od stredy do nedele.

Kam presne sme mali namierené?

Voľný priebeh. To sú dve slová, ktoré vystihovali tento náš výlet. Na začiatku sme vedeli len to, kde strávime prvý deň a prvú noc. Dopredu sme si zarezervovali izbu na hoteli v Talianskych Dolomitoch, rovnako ako sme uhradili parkovanie na špeciálnom parkovisku. Koľko sme za to zaplatili? Hotel nás stál 48 € na hlavu, parkovanie 10 € (40 € dokopy).

bmw i5 m60
Prvá cieľová destinácia – Dolomity, Tre Cime

Cesta na spomínaný parking trvala z Bratislavy približne 9 hodín. Vyrážali sme s plnou batériou, ktorú som bol ešte ráno pred výletom nabiť. Počas cesty sme sa zastavili na nabíjanie celkovo 2-krát, prestávku na vyprázdnenie tekutín z tela sme mali okrem toho ešte ďalších 2-krát.

Ak si poviete, že na staršom dieseli by ste to dali aj bez prestávky, možno máte pravdu, no takú cestu by som určite nechcel absolvovať. Všetci sme sa zhodli, že tieto 4 prestávky boli ideálne. Aj keď prvé nabíjanie som plánoval na nejakých 15 minút, čo by nám v pohode stačilo, zdržali sme sa asi 30 minút, kým sme sa najedli, ponaťahovali, navštívili vedľajšiu Billu a pod.

Druhé nabíjanie bolo cca 1,5 hodiny od cieľa, kde sme taktiež stáli cca 30 minút, aj keď sme plánovali kratšie. Nabitie bolo v podstate hotové za 20 minút, no pokiaľ sme sa rozhýbali tak som auto nechal napojené o čosi dlhšie. Do cieľa sme dorazili s približne 51 percentami, pričom posledných 10 minút sme zdolávali strmé kopce.

Ak ste niekedy rozmýšľali nad tým, koľko dokáže také elektrické auto zrekuperovať energie, tak to sme si pozreli cestou dole z kopcov. Z počiatočných 51 % sme po zídení dole mali 54 %, z predpokladaných 113 km dojazdu sme mali pod kopcom 270 kilometrov. Samozrejme tieto kilometre prepočítava z posledných minút jazdy, a preto ich treba brať v oboch prípadoch s miernou rezervou.

Spotreba po neskorom večernom príchode na hotel ukazovala 21,2 kWh/100 km, a to za celý doterajší priebeh dovolenky. V prepočte by to znamenalo dojazd 383 kilometrov, kde väčšinu času sme strávili na diaľnici. To vôbec nie je zlé. Celkom sme prešli zatiaľ cca 600 kilometrov Ráno na raňajkách sme sa potom rozhodovali, čo budeme robiť ďalej.

Dohodli sme sa, že navštívime populárne jazero Lago di Sorapis, ktoré bolo od nás cca 25 kilometrov. Ak ste ho ešte na vlastné oči nevideli, určite odporúčam sa tam ísť pozrieť, aj keď to nemusí byť pre každého. Samotný ChatGPT označil túto túru ako jednoduchšiu, no opak bol pravdou, namakali sme neskutočne a neraz sme za sebou ťahali jazyky. Späť ale k ceste s elektromobilom.

Od jazera sme sa vydali k moru

Ďalšia naša zastávka už mala byť viac oddychová, preto sme sa po náročnom tripe vydali k moru, konkrétne do talianskeho mesta Lignano Sabbiadoro. Táto cesta trvala 3,5 hodiny, bola dlhá mierne vyše 200 kilometrov a aj preto sme sa rozhodli, že si po ceste spravíme prestávku na obed, pri ktorej rovno nabijeme naše auto. Urobili sme tak približne po 30 minútach cesty, kde sme našli pomocou aplikácie A Better Route Planner nabíjaciu stanicu s dostatočným výkonom, a hneď vedľa nej lokálnu pizzeriu.

Po dobrom obede nasledovala spomínaná cesta a večer o 20:15 sme sa prišli ubytovať na hotel, kde parkovanie bolo v cene. Tu nás hotel vyšiel 37,5 € na jedného, pričom ponúkal napríklad aj vlastný bazén. Minulý rok sme boli s kamarátmi na tripe, kde sme spali celý čas v aute a v stanoch, tento rok sme si dopriali trošku „luxusu“ aj keď sme aspoň jednu noc chceli prespať rovnako ako naposledy. Prezradím vám, nakoniec sa to nepodarilo.

Na druhý deň sme sa rovnako pri raňajkách dohadovali čo ďalej. Hotel bol síce fajn, ale na Bookingu sme našli jeden bližšie k pláži a už na fotkách vyzeral oveľa lepšie, pričom ak by sme chceli ostať aj druhú noc v terajšom hoteli, museli sme sa o 11:00 check-outovať a niekam si odložiť veci, a následne sa ubytovať až po 14:00. Výsledok tak bol jasný, sťahujeme sa. Ak by vás zaujímalo, ako je to s cenami v Taliansku, tak nemám na toto asi jednoznačnú odpoveď.

Ak si porovnám cenu čapovaného piva, či na pláži alebo v meste, je to dva až trikrát viac, ako na Slovensku. Zakaždým stálo čapované pivo 6 €, čo nám prišlo trošku prestrelené, aj keď ide o turistickú oblasť. Na druhú stranu jedlo ako pizza či kebab bolo cenovo približne rovnaké ako na Slovensku, pričom chuťovo bola tá pizza o level vyššie.

bmw i5 nabijanie

Mimochodom, spomeniem aj to, že na našom novom hoteli bolo možné auto nabíjať dokonca aj zadarmo z wallboxu, no nepotrebovali sme to, a taktiež boli tieto miesta obsadené autami so spaľovacími motormi. Na ich obranu to už boli posledné miesta kde sa dalo zaparkovať, ostatné boli obsadené. Nevadí, prežijeme. Tretí deň sme sa presunuli do vedľajšieho mesta Bibione, z ktorého nás po približne jednej hodine vyhnal dážď. Po dlhom zvažovaní sme sa rozhodli, že posledný plnohodnotný deň dovolenky tak zamierime viac do vnútrozemia.

Náš tip
Ako sa vyspia 4 dospelé osoby v elektromobile? Zobrali sme KIA EV9 k moru a dostali sme pokutu 200 €

Zvíťazil nápad presunúť sa do Ľubľany, v ktorej sme si naplánovali dlhšie nabíjanie. Počas neho sa navečeriame a uvidíme podľa počasia (a chute) či tam zostaneme, alebo pôjdeme už rovno na Slovensko o deň skôr. Hlad nás dobehol ale oveľa skôr, ako sme stihli prekročiť hranice do Slovinska, a preto sme ešte v Taliansku zišli z diaľnice do McDonaldu, ktorý mal pri sebe viacero nabíjacích staníc (áno, toto sme si tiež dopredu pozreli na mape). Dohodli sme sa, že počas krátkeho čakania na jedlo, nabijeme aspoň pár percent, nech nám to do hlavného mesta Slovinska vyjde bez problémov.

To sme však nevedeli, že na svoju objednávku budeme (podotýkam v McDonalde) čakať viac ako 45 minút. Za ten čas sme mohli mať plne nabitú batériu, no ja som dopredu nabíjanie nastavil maximálne do 75 % (to je skvelá funkcia ktorú EV od BMW ponúka), aby sme zbytočne neblokovali nabíjačku a ďalšie nabíjanie nás čakalo už o menej ako dve hodiny podľa pôvodného plánu. Vyrazili sme tak s batériou nabitou na trištvrte svojej kapacity a ďalšia zastávka bola v Ľubľane.

Slovinsko - Ľubľana
Parkovanie v nedeľu bolo zadarmo v Ľubľane

Tu sme pomocou Google máp našli nabíjaciu stanicu pred vlakovou stanicou, ktorá mala maximálny výkon 50 kW. To znamenalo že nabíjanie potrvá cca 1,5 hodiny, a na naše šťastie, auto so spaľovacím motorom blokovalo len jedno vyhradené parkovacie miesto (bolo tam aj po našom odchode). Po večeri sme sa ešte presunuli na hotel, pričom parkovanie v hlavnom meste Slovinska bolo po 19:00 zadarmo, a dokonca aj počas celej nedele.

V nedeľu sme sa už presúvali na Slovensko, kde sme počas cesty ešte jedenkrát nabíjali, a to v Rakúsku na Ionity nabíjačkách, po cca troch hodinách cesty. Tu bohužiaľ tri z ôsmych nabíjacích staníc nefungovali tak, ako by mali, čo sme zistili po cca 15 minútach nabíjania. Výkonná 350 kW nabíjacia stanica púšťala výkon len okolo 40 kW, čo sme si všimli až neskôr. Po následnom preparkovaní to už fičalo podľa predstáv a tak sme sa z 60 % mohli vydať na približne dvojhodinovú cestu domov.

Ako sme nabíjali?

Nabíjacie stanice sme si dopredu pozreli pomocou viacerých možností. Cestu do Dolomitov zo Slovenska za nás plánoval A Better Route Planner, z Dolomitov k moru nám pomáhali Google Mapy, no počas cesty sme využili napríklad aj aplikáciu ZSE Drive, či vstavanú navigáciu od BMW, ktorá dokáže zastávky vypočítať podľa aktuálneho stavu batérie. Je toho možno na prvý pohľad veľa, no verím, že by vám úplne stačila jedna z týchto možností. Ja som si chcel vyskúšať všetky a žiadna nesklamala.

Ak sa pýtate, čo sme na potrebovali na spustenie nabíjania, aj tu mám jednoduchú odpoveď. Úplne na to totiž stačí kartička od ZSE Drive, pomocou ktorej nabíjate za roamingové ceny v zahraničí. Táto sieť pokrýva väčšinu väčších prevádzkovateľov nabíjačiek v krajinách EÚ a počas cesty sme sa len raz stretli s tým, že by nabíjačka nebola podporovaná v sieti (prípadne mohla byť len pokazená).

Koľko nás to stálo?

Celkovo sme počas štyroch dní nabíjali auto 6-krát, čo môže na prvý pohľad znieť ako veľa, no celkovo sme prešli 1 500 kilometrov s tým, že žiadne nabíjanie nebolo od 0 do 100 %. Ešte pred rokom by nás toto všetko teda vyšlo na 6×25 € (150 €), keďže každá začatá hodina sa rovnala 25 € poplatku a všetky nabíjania by boli kratšie ako hodinu. Po novom ale od apríla všetci slovenskí prevádzkovatelia zmenili poplatky za nabíjanie v zahraničí.

Teraz sa tak namiesto menej častého nabíjania veľa energie oplatia kratšie a početnejšie zastávky (z časového hľadiska). Keby sme veľmi chceli, celý trip by sme vedeli zvládnuť so 4 zastávkami na nabíjanie, takto to však bolo pre nás pohodlnejšie a často sme práve nabíjací čas využili na rýchlu toaletu či obed/večeru. Ak si myslíte, že niečo takéto bolo veľmi otravné, opak je pravdou, okrem nabíjania sme museli stáť viackrát aj kvôli toalete.

Štandardná cena podľa cenníku ZSE Drive v zahraničí je 0,79 € za odobratú kilowatthodinu. To už nie je tak výhodné oproti minulým rokom, kedy vás takéto nabíjanie vyšlo maximálne na 25 € za hodinu, za ktorú ste vždy stihli dobiť plnú baterku. Poďme si to ale prepočítať.

  1. nabíjanie 51 kWh = 40 €
  2. nabíjanie 42 kWh = 35 €
  3. nabíjanie 44 kWh = 43 €
  4. nabíjanie 53 kWh = 42 €
  5. nabíjanie 30 kWh = 23 €
  6. nabíjanie 24 kWh = 19 €

Spolu sme za nabíjanie zaplatili 202 €, počas piatich dní (4 noci) a po cca 1 500 prejdených kilometroch. Ak to porovnáme s minulým rokom, kedy sme na Kii EV9 prešli približne rovnako 1 400 kilometrov, ceny za nabíjanie šli výrazne vyššie. V minulom roku sme zaplatili za 5 nabíjaní vždy 25 eur, čo znamená výslednú cenu cesty 125 €. Tomu percentuálne zodpovedá 61 % navýšenie, alebo teda že sme o 61 % zaplatili viac, ako by sme zaplatili v minulom roku.

To nie je úplne ideálne, no na druhej strane ak idete na krátky výlet za hranice a potrebujete dobiť povedzme 10 kWh, v takomto prípade zaplatíte 8 € a nie 25 € ako predtým. Osobne by som však preferoval minuloročnú verziu platby, keďže častejšie cestujem na dlhšie trasy ako na kratšie.

Ak by vás zaujímalo ubytovanie, počas 4 nocí nás stálo 151 €, 192 €, 200 € a 90 €. To je dokopy 633 €, na jedného 158,25 €, a na jedného na deň 39,60 €.

Záverečné zhrnutie

Náš výlet dopadol podľa predstáv, až na jedno nevydarené nabíjanie, kedy nám nechcela nabíjačka pustiť plný výkon, a problémových ich bolo hneď niekoľko vedľa seba. Z pláže nás dvakrát vyhnal dážď, čo tiež nezlepšilo naše pocity. Aj tak ale všetko dopadlo nad očakávania. Čo sa týka samotnej cesty, tá len ťažko mohla byť pohodlnejšia ako v novej i5-ke, ktorú nám BMW zapožičalo na trip.

Ak sa ešte stále bojíte, že s elektromobilom by ste sa na dlhej ceste stratili a niečo by ste nevedeli, tak vás uisťujem, že to je na 99 % rovnaké ako nabíjať v domovskej krajine. Áno, cena v zahraničí nie je ideálna, no musíte si odpovedať na otázku, koľkokrát sa chystáte ročne do toho zahraničia cestovať. Okrem toho existujú aj rôzne iné možnosti platby, ako napríklad predplatenie si paušálu niektorých iných poskytovateľov v zahraničí.

Na Slovensku máte možnosť predplatiť si rôzne paušály a nabíjať tak za výhodnejšie ceny, pričom úplne cenovo najvýhodnejšie je nabíjať doma, či už z wallboxu, štandardnej zásuvky, prípadne najideálnejšie z fotovoltaiky. My sme si trip užili, stihli sme si aj užiť, aj si oddýchnuť a to je asi to najpodstatnejšie. Budúci rok by sme si opäť takýto výlet radi zopakovali.

Parametre elektromobilu BMW i5 M60 Touring xDrive

Výkon 442 kW/601koní
Krútiaci moment 820 Nm
Poháňaná náprava AWD
Kapacita batérie 84,4 kWh/ 81,2 kWh využiteľných
WLTP dojazd 444-506 km
Palubná nabíjačka 22 kW
DC nabíjací výkon 206 kW
Objem batožinového priestoru 570 l
Prevádzková hmotnosť 2 425 kg
Užitočná hmotnosť 610 kg
Maximálna povolená hmotnosť 2 960 kg
Maximálna rýchlosť 230 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 3,9 s
WLTP spotreba 20,8 kWh / 100 km

 

Náš tip
Ako sa vyspia 4 dospelé osoby v elektromobile? Zobrali sme KIA EV9 k moru a dostali sme pokutu 200 €
19. júla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+