MojElektromobil

Pozreli sme sa bližšie na jeden z najočakávanejších elektromobilov, ktoré sa majú začať predávať do dvoch rokov – plne elektrický pickup R1T od spoločnosti Rivian.

Nižšie sa nachádza niekoľko obrázkov, videí a GIF-iek modelu Rivian R1T. Parametre tohto elektromobilu sú vynikajúce. Napriek tomu je toto zatiaľ len prototyp a startup sa musí naplno začať venovať výrobe.

Je vybavený 4 elektromotormi, každý s výkonom 147 kW na kolesách, zatiaľ čo v ponuke je celkový výkon od 300 kW do 562 kW (vstupný výkon na prevodovke).

Rôzne výkonové úrovne zodpovedajú rôznym veľkostiam batérií, ktoré sú ďalším dychberúcim prvkom, keďže majú vyššiu kapacitu než akéhokoľvek elektrického osobné vozidlo dnes: 105 kWh, 135 kWh a 180 kWh.

Rivian hovorí, že tieto kapacity budú schopné dojazdu “370 km, 472 km a 643 km” na jedno plné nabitie. Startup hovorí o rýchlosti nabíjania až 160 kW v rýchlonabíjacích staniciach a 11-kW palubnej AC nabíjačke pre nabíjanie z klasickej domácej siete.

Celá pohonná jednotka je umiestnená na hladkej “skateboardovej” platforme pre rôzne konfigurácie kapacity batérie:

Ak tento pickup skutočne prinesie špecifikácie, ktoré Rivian sľubuje, je veľká šanca, že bude úspešný. Rivian R1T je ale úžitkové vozidlo a má niektoré skvelé vlastnosti.

V prvom rade je to 5-miestne vozidlo a má množstvo zatvárateľného úložného priestoru. Predný kufor, alebo “frunk”, je absolútne obrovský a Rivian navrhol extra úložný priestor medzi zadným sedadlom a zadnou nápravou nazvaný “uložný tunel”:

Na dverách tohto uložného tunela sa dá plnohodnotne sedieť alebo stáť, keď je otvorený, poskytuje dobrý prístup na strechu, ktorú je možné vybaviť rôznymi strešnými nosičmi. Napriek tomu neobmedzuje priestoru kabíny a ani nezasahuje do korby – aj keď práve veľkosť korby sa javí ako najkritizovanejší prvok modelu. S dĺžkou 1400 mm so zatvorenými dverami je pre niektoré účely skutočne krátka, ale má aj ďalší úložný priestor pre plnohodnotné rezervného koleso.

Krátka prehliadka zadnej korby pickupu Rivian R1T:

Čo tomuto pickupu chýba v zadnej korbe, si vynahrádza v ťažnej kapacite, ktorá predstavuje až 5 000 kg (11000 libier). Ako aj pri iných pickupoch a vozidlách so schopnosťou ťahať privesy, to bezpochyby ovplyvní dojazd, no zatiaľ nemáme presné údaje o koľko. K dispozícii sú aj zásuvky na pripojenie elektrického náradia alebo nabíjanie iných zariadení v zadnej korbe pickupu.

Pokiaľ ide o nabíjací port vozidla, je vybavený CCS portom umiestneným na strane spolujazdca:

Exteriér elektrického pickupu R1T je pomerne odvážny. CEO Rivian RJ Scaringe povedal, že si uvedomujú, že predné svetlomety polarizujú potenciálnych záujemcov, ale toto bude podpis tejto značky na jej automobiloch:

Rivian hovorí, že R1T bude mať nabíjací výkon 160 kW, čo sa rovná 320 km dojazdu za približne 30 minút nabíjania. Interiér R1T vyzerá jednoducho a cíti sa prémiovo:

Názor redakcie

Aj u Rivianu bude najdôležitejšie to, či zvládne zo zaujímavého prototypu urobiť produkčnú verziu vyrábanú v príslušných objemoch. Mali sme tu už viacero elektromobilových startupov, ktoré o sebe hovorili že sú “Tesla killer”, a napokon skončili skôr než predali prvé vozidlo. Rivian ide svojou vlastnou cestou, a to je dobre. Tesla však taktiež plánuje predstaviť svoj vlastný pickup.

Rivian R1T je možné si už predobjednať za refundovateľný poplatok vo výške 1 000 USD a cena je stanovená na 69 000 USD (cca 60 000 €) pred dotáciami v základnej konfigurácii. Cenu za vyššie konfigurácie spoločnosť nespomenula.

Spoločnosť zatiaľ neoznámila, na ktorých trhoch bude tento pickup predávať. Vzhľadom na krátku zadnú korbu si ho americký trh nemusí až tak obľúbiť, keďže osvedčení konkurenti so spaľovacími motormi, ako sú Ford F-150, RAM 1500 alebo CHevrolet Silverado disponujú omnoho väčšou korbou. Další kritizovaný dizajnový prvok sú jeho svetlomety. Ak ale Rivian dodrží sľúbené parametre za danú cenu a osvedčí sa ako schopné úžitkové a terénne vozidlo, bude to skvelý produkt pre širokú masu zákazníkov.

11. decembra 2018

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+