MojElektromobil

Požiare elektromobilov sú veľkou a často medializovanou témou. Elektromobily sú na cestách stále relatívnou novinkou, a aj preto ich požiare priťahujú veľkú pozornosť. Je však situácia v tomto ohľade skutočne taká dramatická ako by sa mohlo zdať na základe medializácie a sociálnych sietí?

Zverejnená správa o bezpečnosti spoločnosti Tesla za obdobie rokov 2012 – 2021 uvádza, že jeden incident pri ktorom došlo k horeniu elektromobilu Tesla sa štatisticky odohral každých najazdených 210 miliónov míľ.

Národná asociácia požiarnej ochrany (NFPA) vo svojich štatistikách uvádza, že v Spojených štátoch dochádza k požiaru vozidiel v prepočte každých najazdených 19 miliónov míľ. Tento zjednodušený pohľad naznačuje, že k požiarom elektromobilov Tesla dochádza s 11-krát menšou pravdepodobnosťou než pri autách so spaľovacími motormi.

Údaje z roku 2022 hovoria, že pri 18 miliónoch batériových elektromobilov došlo vo svete počas roka k požiarom 2825 elektrických vozidiel. Na Slovensku sme do mája 2023 evidovali celkovo len 3 takéto prípady. Pre porovnanie, v roku 2022 bolo na Slovensku evidovaných 607 požiarov osobných vozidiel, v roku 2021 to bolo 597 prípadov a v roku 2020 až 717 prípadov.

Extrémne nízke počty

Na problematiku sa najnovšie z globálneho pohľadu pozrel portál EV FireSafe. Na základe zozbieraných a overených dát uvádza, že od roku 2010 do júna 2023 došlo preukázateľne k 393 požiarom batérií osobných elektromobilov. Ďalších 74 prípadov prechádza vyšetrovaním a 21 možných prípadov čaká na zverejnenie dodatočných informácií, ktoré umožnia ich správne kategorizovanie. Sledované sú prípady, kedy je príčina spojená priamo s batériou elektromobilu, čo je vo všeobecnosti jedna z najviac rozšírených obáv verejnosti.

Podľa dát portálu Statista na cestách bolo približne 18 miliónov batériových áut, čo by znamenalo, že požiare batérií nastali pri 0,002% z nich. Netreba ale zabúdať na to, že EV FireSafe sleduje prípady už od roku 2010, kedy sa elektromobily predávali v dramaticky nižšom počte ako dnes.

Preto môže byť zaujímavejšie sledovať dáta z nadchádzajúcich rokov, ktoré už budú lepšie odrážať aktuálny stav na cestách. Aj krátky prehľad dát ukazuje, že počet prípadov požiarov batérií elektromobilov narástol v rokoch 2020 až 2022. Dáta sú zatiaľ pomerne limitované, no napriek tomu predbežne ukazujú, že pravdepodobnosť vzniku požiaru pri elektromobiloch je násobne nižšia než pri autách so spaľovacími motormi.

Rozloženie prípadov požiarov batérií elektromobilov podľa rokov | Zdroj: EV FireSafe

Zaujímavé sú ďalšie podrobnosti k overeným prípadom. Napríklad to, že k 18% prípadom požiarov batérií došlo pri nabíjaní a k 2% prípadom do 60 minút od nabíjania, kedy už bolo vozidlo od nabíjačky odpojené. Čo sa týka miesta incidentov, 25 % požiarov sa odohralo v podzemných garážach a uzavretých priestoroch, 31 % sa udialo pri parkovaní vo vonkajších priestoroch a 29 % prípadov počas jazdy.

Zdroj: EV FireSafe

Portál TechExplore, ktorý sa podrobne venoval téme požiarov elektromobilov, uvádza, že z doterajších dát vyplýva, že riziko incidentov je pri benzínových a dieselových modeloch v globále 20- až 80-krát pravdepodobnejšie než pri elektromobiloch.

Zaujímavá je aj situácia v Austrálii, kde boli počas rokov 2010 až 2023 evidované len 4 prípady, kedy horel elektromobil. A aj to, jeden z nich bol prípadom podpaľačstva a pri zvyšných troch vozidlá zhoreli pri požiari budovy, kde boli zaparkované a podľa dostupných informácií neboli zdrojom požiaru.

25. septembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+