Požiare elektromobilov sú veľkou a často medializovanou témou. Elektromobily sú na cestách stále relatívnou novinkou, a aj preto ich požiare priťahujú veľkú pozornosť. Je však situácia v tomto ohľade skutočne taká dramatická ako by sa mohlo zdať na základe medializácie a sociálnych sietí?
Zverejnená správa o bezpečnosti spoločnosti Tesla za obdobie rokov 2012 – 2021 uvádza, že jeden incident pri ktorom došlo k horeniu elektromobilu Tesla sa štatisticky odohral každých najazdených 210 miliónov míľ.
Národná asociácia požiarnej ochrany (NFPA) vo svojich štatistikách uvádza, že v Spojených štátoch dochádza k požiaru vozidiel v prepočte každých najazdených 19 miliónov míľ. Tento zjednodušený pohľad naznačuje, že k požiarom elektromobilov Tesla dochádza s 11-krát menšou pravdepodobnosťou než pri autách so spaľovacími motormi.
Údaje z roku 2022 hovoria, že pri 18 miliónoch batériových elektromobilov došlo vo svete počas roka k požiarom 2825 elektrických vozidiel. Na Slovensku sme do mája 2023 evidovali celkovo len 3 takéto prípady. Pre porovnanie, v roku 2022 bolo na Slovensku evidovaných 607 požiarov osobných vozidiel, v roku 2021 to bolo 597 prípadov a v roku 2020 až 717 prípadov.
Extrémne nízke počty
Na problematiku sa najnovšie z globálneho pohľadu pozrel portál EV FireSafe. Na základe zozbieraných a overených dát uvádza, že od roku 2010 do júna 2023 došlo preukázateľne k 393 požiarom batérií osobných elektromobilov. Ďalších 74 prípadov prechádza vyšetrovaním a 21 možných prípadov čaká na zverejnenie dodatočných informácií, ktoré umožnia ich správne kategorizovanie. Sledované sú prípady, kedy je príčina spojená priamo s batériou elektromobilu, čo je vo všeobecnosti jedna z najviac rozšírených obáv verejnosti.
Podľa dát portálu Statista na cestách bolo približne 18 miliónov batériových áut, čo by znamenalo, že požiare batérií nastali pri 0,002% z nich. Netreba ale zabúdať na to, že EV FireSafe sleduje prípady už od roku 2010, kedy sa elektromobily predávali v dramaticky nižšom počte ako dnes.
Preto môže byť zaujímavejšie sledovať dáta z nadchádzajúcich rokov, ktoré už budú lepšie odrážať aktuálny stav na cestách. Aj krátky prehľad dát ukazuje, že počet prípadov požiarov batérií elektromobilov narástol v rokoch 2020 až 2022. Dáta sú zatiaľ pomerne limitované, no napriek tomu predbežne ukazujú, že pravdepodobnosť vzniku požiaru pri elektromobiloch je násobne nižšia než pri autách so spaľovacími motormi.
![](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2023/09/poziare-elektromobilov-baterie.png)
Zaujímavé sú ďalšie podrobnosti k overeným prípadom. Napríklad to, že k 18% prípadom požiarov batérií došlo pri nabíjaní a k 2% prípadom do 60 minút od nabíjania, kedy už bolo vozidlo od nabíjačky odpojené. Čo sa týka miesta incidentov, 25 % požiarov sa odohralo v podzemných garážach a uzavretých priestoroch, 31 % sa udialo pri parkovaní vo vonkajších priestoroch a 29 % prípadov počas jazdy.
![](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2023/09/poziare-bev-lokality.png)
Portál TechExplore, ktorý sa podrobne venoval téme požiarov elektromobilov, uvádza, že z doterajších dát vyplýva, že riziko incidentov je pri benzínových a dieselových modeloch v globále 20- až 80-krát pravdepodobnejšie než pri elektromobiloch.
Zaujímavá je aj situácia v Austrálii, kde boli počas rokov 2010 až 2023 evidované len 4 prípady, kedy horel elektromobil. A aj to, jeden z nich bol prípadom podpaľačstva a pri zvyšných troch vozidlá zhoreli pri požiari budovy, kde boli zaparkované a podľa dostupných informácií neboli zdrojom požiaru.