Populárna nemecká značka Porsche sa rozhodla zrušiť svoje plány na výrobu vlastných batérií pre elektrické vozidlá a sústrediť sa na výskum a vývoj batériových článkov. Rozhodnutie prichádza kvôli pomalšiemu dopytu po elektrických vozidlách a náročným podmienkam v USA a Číne. Výroba batérií je nákladná, vyžaduje miliardové investície a dosiahnuť potrebný rozsah je veľmi zložité. Spoločnosť nevidí ďalšiu životaschopnú cestu pre vlastnú produkciu batérií, keďže trh s EV sa vyvíja pomalšie, než pôvodne očakávali, informuje InsideEVs.
Predaje elektromobilov značky Porsche rastú. V prvej polovici roka 2025 tvorili elektrické a hybridné vozidlá 36 % globálnych predajov značky. Model Macan, ktorý je jedným z najpredávanejších, pomohol nárastu predajov, pričom 60 % z celkových 45 137 predaných kusov bolo elektrických. Okrem toho sa rovnako zvýšili predaje modelu Taycan v USA. Napriek tomu je dopyt po elektromobiloch aj tak stále pomalší, než sa pôvodne predpokladalo.
Pohľad budú smerovať inam
Porsche nie je v tejto situácii samé. Trh s elektrickými vozidlami sa vyvíja pomalšie, ako očakávali viaceré automobilky, a to aj kvôli zmenám v politike v USA, ktoré ovplyvnili dopyt po EV. To môže znamenať, že spaľovacie vozidlá značky Porsche, kam patrí aj model Macan, budú na trhu ešte dlhšie, než pôvodne plánovali.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Bude 30-tisícový elektrický pickup od Fordu koncom populárnych benzínových SUV?
- Na Slovensku sa vyrába ďalší elektromobil. Boli sme pri štarte výroby Kia EV4, poznáme slovenskú cenu
- Pri nabíjačkách elektromobilov je vraj horší vzduch než na čerpacích staniciach. Ide o skutočný zdroj znečistenia?
Divízia Cellforce, ktorá sa zaoberala vývojom a pilotnou výrobou batérií, stratí 200 zo svojich 300 zamestnancov, pričom posledných 100 bude preorientovaných do PoweCo, ktorá patrí pod Volkswagen Group. Pôvodný plán bol, že továreň v Nemecku bude vyrábať jednu gigawatthodinu batérií ročne, čo by postačilo na výrobu približne 10 000 modelov Taycan. Tento plán však bude prerušený a Porsche sa rozhodlo podporiť širší výskum a vývoj pre celú skupinu Volkswagen a jej novú akvizíciu, spoločnosť V4Smart.

V súčasnosti čelí problémom aj európsky trh s batériami, keď čínski výrobcovia dominujú výrobným kapacitám a cenám. Porsche, podobne ako ďalšie európske automobilky, bude musieť prispôsobiť svoje plány vzhľadom na to, že veľkí hráči ako CATL a LG Energy Solution ovládajú väčšinu trhu. Mnohé menšie spoločnosti, ako napríklad Northvolt, ktoré sa pokúsili konkurovať čínskym výrobcom, sa dostali do finančných problémov. Je veľmi ťažké bojovať s Čínou, aj vďaka ich nerastnému bohatstvu a vládnej podpore.