Plán obnovy: Štát postaví národnú sieť rýchlych nabíjacích staníc, investuje 50 miliónov eur

Už rok je v prevádzke na Slovensku aj prvá UFT (ultra fast - 350 kW) DC nabíjacia stanica. Prevádzkuje ju najväčší slovenský poskytovateľ - ZSE. Nachádza sa pred Zvolenom a priamo na diaľnici. Aktuálne tu teda v priebehu pár minút už nabijete aj Porsche Taycan na svojej ceste na opačný koniec republiky.

Plán obnovy počíta s obrovským balíkom peňazí, z ktorého časť sa dostane aj na podporu vozidiel na alternatívny pohon. Slovensko chce investovať až 50 miliónov eur do rozširovania nabíjacej infraštruktúry. Výrazným spôsobom sa rozšíri dostupnosť ultra-rýchlych nabíjacích staníc a pribudne ďalšie kolo dotácií určených pre obce a podnikateľov, s cieľom ďalej rozširovať dostupnosť nabíjačiek.

Jeden z dôležitých bodov rozširovania elektromobility je dostatočná sieť nabíjacích staníc. Súčasný stav vôbec nie je zlý, ale určite je čo zlepšovať. Slabých stránok je nepochybne viacero a našťastie si to uvedomuje aj štát. S pokrytím týchto hluchých miest tak počíta v Pláne obnovy, ktorý sa postupne stáva realitou.

Súčasný stav infraštruktúry

Na Slovensku bolo do konca minulého roka asi 670 verejne prístupných nabíjacích bodov. Z toho väčšinu tvorili pomalé AC nabíjačky s výkonom nad 11 kW, a to v počte 481 nabíjacích bodov. Druhé zastúpenie majú DC nabíjacie stanice s výkonom do 50 kW, a to v počte 146 kusov. Ultra-rýchlych nabíjacích staníc s výkonom nad 150 kW sa na Slovensku nachádza 43. To v skutočnosti nie sú až také zlé čísla, ale súčasný stav nie je možné hodnotiť z absolútnych čísel.  Problémom je, že jednotlivé nabíjacie body nie sú rovnomerne rozmiestnené po Slovensku.

Väčšina nabíjačiek sa nachádza vo veľkých mestách a na menšie mestá či okrajové oblasti sa skrátka zabúda. Na Slovensku existuje niekoľko desiatok miest, ktoré nemajú ani jednu nabíjaciu stanicu s výkonom aspoň 50 kW či dokonca ani obyčajnú 11 kW so striedavým prúdom. To je samozrejme problém, ktorý je najmä pri pohľade do budúcnosti potrebné riešiť. Spoliehať sa môžeme na súkromné firmy, ktoré by tieto hluché miesta pokryli, no realita nie je taká jednoduchá.

Mercedes-Benz EQA | Foto: Radovan Hlôška

Budovanie nabíjacích staníc na týchto miestach nie je ekonomicky výhodné. Európska komisia má stanovený odporúčaný počet staníc na počet áut. Pre elektromobily je to v počte 1 nabíjačka na 10 áut. Aby sme si to porovnali, pre iné palivá je to 1 bod na 200 áut. Je pomerne reálne, že v budúcnosti sa toto číslo môže znížiť, nakoľko čas nabíjania sa bude skracovať. Každopádne, dôkaz, že na Slovensku na tom nie sme až tak zle je aktuálny pomer – na 1 nabíjací bod jazdí po Slovensku 14 elektromobilov.

Masívna podpora z Plánu obnovy

Aj v tejto súvislosti pripravilo Slovensko plán, ktorý počíta s rozširovaním nabíjacej infraštruktúry. Podpora v rámci Plánu obnovy je rozdelená do troch „Nástrojov,“ ktoré sa zameriavajú na rôzne oblasti. Prvý Nástroj počíta s budovaním národnej siete ultra-rýchlych nabíjacích staníc, druhý s dotáciami pre obce, respektíve VÚC a tretí bude určený pre podnikateľov. V dotačnej schéme pre obce/VÚC a podnikateľov budú čerpať zo skúseností, ktoré získali pri doterajších kolách dotácií.

Prvé kolo podpory pre budovanie verejne prístupných staníc je úspešne za nami a nabíjačky sa stavali ešte minulý rok. Druhé kolo podpory bolo spustené minulý rok pre možnosť podávania žiadostí a ukončená bola v závere roka. K tomuto druhému kolu zatiaľ nemáme žiadne ďalšie informácie, a to aj napriek tomu, že už je druhá polovica apríla. V rovnakom čase minulý rok bola podpísaná drvivá väčšina zmlúv a obce či mestá rozbiehali verejné obstarávania pre zhotoviteľov nabíjačiek. Plán obnovy je, každopádne, násobne väčší.

Podpora pre podnikateľov a VÚC

Forma dotácií pre obce/VÚC a podnikateľov bude veľmi podobná už absolvovaným kolám. Podnikatelia budú môcť žiadať o podporu do výšky 50 percent zo sumy nákladov potrebných pre realizáciu nabíjacej stanice. Žiadosť si bude možné podať pre AC s výkonom nad 11 kW a aj DC nabíjacie stanice s výkonom 50+ kW. Konečne tak bude možné počítať aj s budovaním výkonných nabíjačiek. Pri posudzovaní žiadosti bude hlavné kritérium pomer inštalovaného výkonu na 1 000 € z oprávnených výdavkov.

Súvisiacie články

VÚC a mestá budú môcť žiadať o podporu pre totožné nabíjacie stanice. Teda pre AC s výkonom nad 11 kW alebo DC s výkonom 50+ kW. V tomto prípade budú náklady kryté v 100 percentnej výške. Dobrou správou je, že dotácie na budovanie daných nabíjacích staníc nemajú byť vyplácané refundáciou, ale potrebnú sumu by mal štát poslať žiadateľom vopred. Táto skutočnosť by mohla mnohých podporiť v ďalšom budovaní siete, nakoľko nebudú musieť zasahovať do vlastného rozpočtu, a to ani na určité obdobie.

Výška dotácie a rozdelenie

V rámci Plánu obnovy sú stanovené aj maximálne ceny jednotlivých nabíjacích staníc, respektíve plniacich staníc na vodík. Sumy nie sú nízke a sú rozdelené do troch kategórií (pre nabíjacie stanice). Pre AC nabíjacie stanice s výkonom nad 11 kW je maximálna výška dotácie 3 000 €, pre DC nabíjacie stanice s výkonom 50 a viac kW ide o 29 000 € a pre nabíjacie stanice s výkonom 150 a viac kW je suma 130 000 €. Dotácie pre budovanie plniacich staníc na vodík majú jedinú podmienku. Musia podporovať kombinovaný tlak 350/700 bar, ktorý využíva drvivá väčšina vodíkových vozidiel. Ak by bol tlak nižší, nádrže by nebolo možné naplniť na maximum a tým by sa znížil dojazd áut.

Nabíjací bod / plniaca stanica Výkon/tlak Max. dotácia
AC ≥ 11 kw 3 000 €
DC1 ≥ 50 kw 29 000 €
DC2 ≥ 150 kw 130 000 €
H2 700 bar 2 000 000 €

Výška dotácie pre jednu takúto kombinovanú plniacu stanicu na vodík je 2 000 000 €. Jednotlivé sumy sú vždy platné pre jeden nabíjací bod, teda pre viac nabíjacích/plniacich bodov sa suma násobí. Štát má navyše vypočítaný aj potrebný počet nabíjacích staníc pre jednotlivé okresy na konkrétny počet obyvateľov. Rozdelené majú aj to, či má ísť o DC alebo AC nabíjačky. Napríklad, na okres s počtom obyvateľov 25 tisíc má pripadnúť dotácia vo výške 44 000 €. Za tieto peniaze má byť vybudovaných 5 AC nabíjacích staníc a 1 DC nabíjacia stanica. V okrese s počtom obyvateľov 100 tisíc je už suma podpory 147 000 €, a to pre 20 AC nabíjačiek a 3 DC nabíjacie stanice.

Počet obyv. v tis. Počet okresov Oprávnený počet AC na okres Oprávnený počet DC na okres Štátna pomoc na okres v € Štátna pomoc SPOLU v €
25 7 5 1 44 000 308 000
50 22 10 1 59 000 1 298 000
75 22 15 1 74 000 1 628 000
100 11 20 3 147 000 1 617 000
125 10 25 5 220 000 2 200 000
150 4 30 10 380 000 1 520 000
150+ 3 40 15 555 000 1 665 000
79 10 236 000

Štát postaví cez 200 ultra-rýchlych nabíjačiek

Do rozširovania siete nabíjacích staníc sa výrazným spôsobom zapojí aj Slovensko. Z Plánu obnovy chce postaviť až 228 ultra-rýchlych nabíjacích staníc (UFC). Takéto nabíjacie stanice budú umiestnené na hlavných ťahoch, teda na diaľniciach a rýchlostných cestách. Výstavba bude prebiehať prostredníctvom štátnych firiem ako napr. NDS či Slovenskej správy ciest. Štát bude stopercentným vlastníkom infraštruktúry, avšak výstavbu a prevádzku bude realizovať vysúťažená firma. Súčasný plán je taký, že sieť nabíjačiek sa nebude súťažiť pre celé Slovensko naraz. Krajina sa má rozdeliť na niekoľko častí a pre každú bude prebiehať samostatná súťaž.

Či je takéto riešenie správne je na diskusiu. Dôležité bude, aby konečný používateľ nabíjačky nepoznal rozdiel, či nabíja na západnom Slovensku alebo na východe. Jedna z podmienok výstavby je, že v lokalite musí byť dimenzovaná elektrická prípojka aspoň na 1 MW. Celkovo majú nabíjacie stanice vyrásť na 64 lokalitách v počte 4 až 8 kusov UFC s výkonom nad 150 kW. Pri tomto pláne je spomínaná synergia s ďalším komponentom plánu obnovy, ktorý hovorí o lokálnych batériových úložiskách určených na posilnenie elektrickej siete. Táto výstavba je nezávislá od prebiehajúceho projektu NDS a ZSE Drive, ktoré má vybudovať nabíjacie stanice na diaľničných odpočívadlách po celom Slovensku.

Šesť plniacich staníc na vodík do roku 2025

Už tento rok by na Slovensku mali vyrásť prvé plniace stanice na vodík. Súčasný plán hovorí o jednej plniacej stanice na vodík v Bratislave a jednej v Košiciach. Vďaka tomu sa aspoň čiastočne pokryje Slovensko pre možné rozšírenie vozidiel na vodíkový pohon. Problém s nedostatkom plniacich staníc na vodík to samozrejme rieši iba čiastočne, ale na minimálny počet vodíkových áut na Slovensku to zatiaľ postačuje.

Náš tip
Vodíková doprava na Slovensku: Tento rok vyrastú čerpacie stanice v dvoch slovenských mestách, tvrdí Sulík

Otázne je, ako rýchlo sa vodíkové elektromobily budú na Slovensku rozširovať. Totiž, síce sa hovorí o dvoch plniacich staniciach už tento rok, no v Pláne obnovy sú tiež uvedené predikcie v počte nabíjacích staníc či plniacich staníc na vodík. Podľa tohto plánu by v roku 2025 malo na Slovensku stáť šesť plniacich staníc na vodík. V rovnakom období by tu malo stáť asi 300 rýchlych a ultra-rýchlych nabíjacích staníc a 1200 pomalých nabíjacích staníc.

Prvé nabíjačky najskôr budúci rok

Kedy sa bude Plán obnovy realizovať? Odpoveď na túto otázku zatiaľ nepoznáme, no celý projekt musí byť uzatvorený do polovice roka 2026. To je samozrejme dlhá doba a už teraz môžeme mať pochybnosti, kedy bude realizácia týchto plánov prebiehať. Podľa doterajších skúseností by sme mohli predpokladať, že až v samom závere. Optimistické predpoklady hovoria, že prvé verejné obstarávania na výstavbu nabíjacích staníc by mohli byť spustené v druhej polovici budúceho roka.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.