MojElektromobil

„Batérie v tomto autobuse idú obojsmerne!“ píše portál electreck o pilotnom projekte. To je to, čím sa deti v školskej štvrti White Plains, severne od New Yorku, môžu pochváliť túto sezónu. Deti sa už v minulom školskom roku tešili z jazdy na piatich čistých a tichých elektrických autobusoch typu Lion C-type.

Teraz sú tie isté autobusy vybavené technológiou V2G (vehicle-to-grid), ktorá umožňuje autobusu slúžiť ako záložná stacionárna úschovňa elektrickej energie, keď je zaparkovaný. Rovnako ako u väčšiny elektrických vecí, východné pobrežie nasleduje kalifornské vedenie, kde deti v zjednotených školských štvrtiach Torrance začali v roku 2016 ľahko dýchať na školských elektrických autobusoch V2G.

Úspech je jasný: tieto školské obvody vymieňali špinavé dieselové autobusy za čisté elektrické autobusy. A technológia V2G na týchto autobusoch ďalej eliminuje emisie tým, že znižuje najvyššie požiadavky na elektrické zaťaženie, čím odstraňuje potrebu energií z elektrárne. Pridáva tiež úroveň odolnosti siete, ktorá môže udržať pouličné svetlá funkčné v prípade výpadku elektrickej energie.

Väčšina z nás sa nestará o školské autobusy, ale Kevin Matthews, co-director Iniciatívy školských autobusov V2G EV. Ten prináša domov realitu každému, kto sa zaujíma o zdravie planéty a našich detí. V Spojených štátoch je 460 000 školských autobusov v porovnaní s menej ako 70 000 tranzitnými autobusmi.

Školské autobusy jazdia viac kilometrov ako flotily tranzitných autobusov. Ak je školský deň, dopravia školské autobusy viac cestujúcich ako všetky domáce letecké spoločnosti USA. A cestujúcimi v týchto autobusoch sú deti s vyvíjajúcimi sa pľúcami. Investovanie do elektrických autobusov sa dotýka každého sociálno-ekonomického stavu v každej komunite v Amerike.

Pilotné projekty presadzujú verejné služby, nie školské obvody

Školský okres White Plains sa nezúčastnil pilotného projektu. Namiesto toho bol projekt nasadený, keď New Yorkská komisia pre verejnú službu nariadila štátnym inžinierskym spoločnostiam, aby predložili demonštračné projekty ešte vo februári 2015 ako súčasť celoštátnej iniciatívy na posilnenie siete po hurikáne Sandy.

Spoločnosť Con Edison, ktorá slúži v New Yorku a okolitom regióne, ako reakciu navrhla projekt školských autobusov. Con Edison rozdelil projekt do troch fáz. Fáza 1 sa začala v lete 2018 dodávkou piatich školských autobusov Lion Electric C-type (s batériami o veľkosti 105 kWh) do britskej nadnárodnej spoločnosti National Express. Tá poskytuje autobusovú dopravu do mestskej školskej štvrti White Plains.

Autobusy jazdili bezchybne, s nulovými incidentmi, ktoré trvali viac ako 293 školských dní. Aj vodiči, ktorí prešli z naftových autobusov na autobusy Lion, vyjadrovali vysokú spokojnosť. Počas tejto prvej fázy sa spoločnosť Con Edison a National Express zamerali výlučne na štúdium spotreby elektrickej energie a spôsobu nabíjania autobusov.

Fáza 2 bola zameraná na návrh a implementáciu infraštruktúry V2G. Nuvve Corp zo San Diega dodáva infraštruktúru V2G vrátane zabudovaných meničov pre autobusy. Fáza 2 je nasadená a Nuvve a Lion úspešne testujú nabíjanie a vybíjanie autobusov, čím poskytujú plnú funkčnosť V2G.

Fáza 3 začína s novým školským rokom tento mesiac a s plnou funkčnosťou V2G. Autobusy budú mať funkciu zníženia odberových špičiek zo siete. John Shipman, projektový manažér spoločnosti Con Edison, hovorí: „S viac ako 8 000 školskými autobusmi v New Yorku a okrese Westchester existuje veľa pozitívnych možností pre tento konkrétny prípad použitia a zároveň poskytuje študentom čistejšiu prepravu.“

Kalifornský pilotný projekt skončil

Kalifornská energetická komisia schválila v júli 2014 grant na rozmiestnenie šiestich školských autobusov V2G vo výške 1,4 milióna dolárov. Tieto autobusy boli vyrobené v roku 1996 modelovými naftovými autobusmi Blue Bird, konvertovanými EV s batériami o veľkosti 96 kWh a obojsmernými nabíjačkami Nuvve 22 kW.

Podľa podrobnej prezentácie Stephena Croliusa z Alliance Consulting stojí školský autobus „Type C“ ako naftový autobus 110 000 dolárov. Modelovanie realizované školskou iniciatívou V2G EV naznačuje, že keď ročný dopyt po elektrických školských autobusoch dosiahne stovky jednotiek ročne, náklady na jeden autobus by mali byť približne 230 000 dolárov. Tieto náklady možno rýchlo získať späť vďaka úsporám paliva a údržby a samozrejme výhodám V2G, ktoré sa budú líšiť v závislosti od oblasti.

Duke Power chce darovať 85 školských autobusov 

Začiatkom tohto roka Duke Power podal návrh na Komisiu pre pomoc v Severnej Karolíne pre svoj vlastný pilotný projekt. Duke chce dať školským oblastiam Severnej Karolíny 85 grantov vo výške 215 000 dolárov na nákup školských autobusov V2G.

Balík služieb by tiež obsahoval inštaláciu obojsmernej nabíjačky pripojenej k svojej rozvodnej sieti a školský autobus by fungoval ako prínos pre sieť, keď sa nepohybuje s deťmi. Duke odhaduje, že každý autobus by predstavoval 7 200 dolárov ročne v prevádzkových úsporách v školskej štvrti.

Pilotné projekty školských autobusov V2G sa množia

Päť rokov po pilotnom projekte Torrance Komisia pre verejné služby v Kalifornii schválila ďalší pilotný projekt školských autobusov V2G. Tentoraz pre regiónSan Diego Gas & Electric, aby kúpili ďalších 10 školských autobusov V2G. Ide o malý pokrok pri výmene 450 000 spaľovacích školských autobusov.

Marc Trahand z Nuvve je optimistický. Spoločnosť Nuvve už vybudovala odborné znalosti o projektoch v oblasti zavádzania školských autobusov V2G v Európe, ktoré sú ďalej ako v Amerike. Trahand hovorí, že „teraz je čas, aby USA mohli komerčne využívať túto technológiu, a nie už len ako pilotné projekty.“

Lion nie je jediný v hre školských autobusov v meste. Spoločnosť Blue Bird dostala od amerického ministerstva energetiky 4,4 milióna dolárov na vývoj lacných školských autobusov s možnosťou V2G v roku 2016. Spoločnosť Blue Bird oznámila, že eviduje vyše 100 objednávok na školské autobusy. Budú však potrebovať ešte úpravu, aby boli schopné využívať technológiu V2G. Blue Bird je najväčším dodávateľom školských autobusov v USA a má na výber tri rôzne modely.

3. septembra 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+