MojElektromobil

Malajzijská automobilka Perodua uviedla na trh prvé plne domáce elektrické vozidlo v histórii krajiny. Nový model s označením QV-E je výsledkom niekoľkoročného vývoja a investície vo výške približne 167 miliónov eur. Automobil vznikol v rámci vládneho programu New Industrial Master Plan 2030, ktorý má urýchliť rozvoj elektromobility a posilniť domáci priemysel. Informácie zverejnil portál electrive.

Malajzia má prvý vlastný elektromobil

Malajzijská vláda poverila spoločnosť vedením budovania národného ekosystému pre elektrické vozidlá v septembri 2023. Súčasťou zadania bolo aj uvedenie plne domácich elektromobilov najneskôr do roku 2025. QV-E sa teda stal prvým konkrétnym výstupom tejto stratégie a zároveň významným míľnikom pre miestny automobilový sektor. Na rozdiel od doterajších modelov značky, ktoré tradične využívali technické základy od japonského Daihatsu, nový elektromobil stojí na úplne novej platforme.

Perodua QV-E - farebné kombinácie
Perodua QV-E – farebné kombinácie | Zdroj: Perodua

Perodua platformu vyvinula v spolupráci so spoločnosťou Magna Steyr. Architektúra je určená pre menšie vozidlá segmentov A a B a je pripravená aj na hybridné či tzv. range-extended riešenia. QV-E patrí do B-segmentu a prichádza na trh ako praktické kupé SUV. Vozidlo má dĺžku 4,17 m, šírku 1,8 m, výšku 1,5 m a rázvor kolies dosahuje 2,68 metra. Svetlá výška 158 mm naznačuje skôr mestské zameranie, čo podporuje aj malý polomer otáčania 5,2 m. Batožinový priestor ponúka objem 320 litrov.

Perodua QV-E - dizajn
Perodua QV-E – dizajn | Zdroj: Perodua

Pohon zabezpečuje elektromotor na prednej náprave s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 285 Nm. Energiu dodáva batéria s kapacitou 52,5 kWh od čínskeho výrobcu CATL. Podľa výrobcu zvládne vozidlo zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a na jedno nabitie prejde až 370 kilometrov podľa metodiky WLTP. Nabíjacie parametre patria skôr k priemeru. Pri striedavom prúde je maximálny výkon 6,6 kW, pri jednosmernom nabíjaní dosahuje 60 kW.

Nemali by ste prehliadnuť: 

Úplné nabitie z domáceho wallboxu by malo trvať približne osem hodín, zatiaľ čo rýchlonabíjanie z 30 na 80 percent kapacity zaberie asi 30 minút. Vozidlo podporuje aj funkciu vehicle-to-load, ktorá umožňuje napájať externé zariadenia. Perodua ponúka model QV-E výhradne v rámci programu Battery-as-a-Service, teda s oddeleným prenájmom batérie. Auto je dostupné v jednej verzii za cenu v prepočte 16 600 € bez poistenia a mesačný poplatok za batériu predstavuje približne 60 €.

V štandardnej výbave sú 18-palcové zliatinové disky, zapustené kľučky, 10,25-palcový dotykový displej s bezdrôtovou podporou Android Auto a Apple CarPlay, bezdrôtové nabíjanie smartfónu či elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča. Bezpečnostná výbava zahŕňa komplexný balík asistenčných systémov vrátane autonómneho núdzového brzdenia, adaptívneho tempomatu, asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, monitorovania mŕtveho uhla a asistencie v zápchach.

Perodua QV-E - interiér
Perodua QV-E – interiér | Zdroj: Perodua

K dispozícii je aj 360-stupňový kamerový systém, palubná kamera, detekcia prítomnosti dieťaťa a šesť airbagov. Výroba elektromobilu QV-E prebieha v závode Perodua v Sungai Choh približne 40 kilometrov od Kuala Lumpuru. Automobilka plánuje zvýšiť podiel lokálne vyrábaných komponentov na 50 % do roku 2026 a na približne 70 % do roku 2030. V súčasnosti spolupracuje s 52 domácimi dodávateľmi a do konca dekády chce tento počet výrazne rozšíriť.

Konkurencia

Na malajzijskom trhu však QV-E nebude bez konkurencie. Výraznú konkurenciu predstavujú najmä čínske značky, ako BYD s modelom Dolphin. Zo strany globálnych výrobcov sa v segmente menších elektrických SUV presadzujú novšie modely ako Hyundai Kona Electric novej generácie alebo Volvo EX30. Viaceré z týchto vozidiel ponúkajú modernejšie platformy, vyšší nabíjací výkon či silný technologický imidž, čo zvyšuje tlak na domácu novinku značky Perodua.

Náš tip
Ford a Renault budú spolu vyrábať elektromobily. Dočkajú sa konečne úspechu?
16. decembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+