Malajzijská automobilka Perodua uviedla na trh prvé plne domáce elektrické vozidlo v histórii krajiny. Nový model s označením QV-E je výsledkom niekoľkoročného vývoja a investície vo výške približne 167 miliónov eur. Automobil vznikol v rámci vládneho programu New Industrial Master Plan 2030, ktorý má urýchliť rozvoj elektromobility a posilniť domáci priemysel. Informácie zverejnil portál electrive.
Malajzia má prvý vlastný elektromobil
Malajzijská vláda poverila spoločnosť vedením budovania národného ekosystému pre elektrické vozidlá v septembri 2023. Súčasťou zadania bolo aj uvedenie plne domácich elektromobilov najneskôr do roku 2025. QV-E sa teda stal prvým konkrétnym výstupom tejto stratégie a zároveň významným míľnikom pre miestny automobilový sektor. Na rozdiel od doterajších modelov značky, ktoré tradične využívali technické základy od japonského Daihatsu, nový elektromobil stojí na úplne novej platforme.

Perodua platformu vyvinula v spolupráci so spoločnosťou Magna Steyr. Architektúra je určená pre menšie vozidlá segmentov A a B a je pripravená aj na hybridné či tzv. range-extended riešenia. QV-E patrí do B-segmentu a prichádza na trh ako praktické kupé SUV. Vozidlo má dĺžku 4,17 m, šírku 1,8 m, výšku 1,5 m a rázvor kolies dosahuje 2,68 metra. Svetlá výška 158 mm naznačuje skôr mestské zameranie, čo podporuje aj malý polomer otáčania 5,2 m. Batožinový priestor ponúka objem 320 litrov.

Pohon zabezpečuje elektromotor na prednej náprave s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 285 Nm. Energiu dodáva batéria s kapacitou 52,5 kWh od čínskeho výrobcu CATL. Podľa výrobcu zvládne vozidlo zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a na jedno nabitie prejde až 370 kilometrov podľa metodiky WLTP. Nabíjacie parametre patria skôr k priemeru. Pri striedavom prúde je maximálny výkon 6,6 kW, pri jednosmernom nabíjaní dosahuje 60 kW.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Ceny batérií pre elektromobily naďalej klesajú, tempo sa však spomaľuje. Čo prinesie nový rok?
- Modernizácia dopravy na Slovensku, bezdrôtové nabíjanie na diaľnici, autonómna jazda v Európe aj nový test | Prehľad týždňa
- AUDI má čínsku elektrickú novinku s výkonom 500 kW. Čo všetko ponúkne?
![]()
Úplné nabitie z domáceho wallboxu by malo trvať približne osem hodín, zatiaľ čo rýchlonabíjanie z 30 na 80 percent kapacity zaberie asi 30 minút. Vozidlo podporuje aj funkciu vehicle-to-load, ktorá umožňuje napájať externé zariadenia. Perodua ponúka model QV-E výhradne v rámci programu Battery-as-a-Service, teda s oddeleným prenájmom batérie. Auto je dostupné v jednej verzii za cenu v prepočte 16 600 € bez poistenia a mesačný poplatok za batériu predstavuje približne 60 €.
V štandardnej výbave sú 18-palcové zliatinové disky, zapustené kľučky, 10,25-palcový dotykový displej s bezdrôtovou podporou Android Auto a Apple CarPlay, bezdrôtové nabíjanie smartfónu či elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča. Bezpečnostná výbava zahŕňa komplexný balík asistenčných systémov vrátane autonómneho núdzového brzdenia, adaptívneho tempomatu, asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, monitorovania mŕtveho uhla a asistencie v zápchach.

K dispozícii je aj 360-stupňový kamerový systém, palubná kamera, detekcia prítomnosti dieťaťa a šesť airbagov. Výroba elektromobilu QV-E prebieha v závode Perodua v Sungai Choh približne 40 kilometrov od Kuala Lumpuru. Automobilka plánuje zvýšiť podiel lokálne vyrábaných komponentov na 50 % do roku 2026 a na približne 70 % do roku 2030. V súčasnosti spolupracuje s 52 domácimi dodávateľmi a do konca dekády chce tento počet výrazne rozšíriť.
Konkurencia
Na malajzijskom trhu však QV-E nebude bez konkurencie. Výraznú konkurenciu predstavujú najmä čínske značky, ako BYD s modelom Dolphin. Zo strany globálnych výrobcov sa v segmente menších elektrických SUV presadzujú novšie modely ako Hyundai Kona Electric novej generácie alebo Volvo EX30. Viaceré z týchto vozidiel ponúkajú modernejšie platformy, vyšší nabíjací výkon či silný technologický imidž, čo zvyšuje tlak na domácu novinku značky Perodua.




