MojElektromobil

kia logo partner

Po ére fosílnych palív ľudia stále výraznejšie využívajú elektrickú energiu – a elektrifikácia je momentálne dôležitejšia než kedykoľvek predtým v našich dejinách. Elektrina napája naše domácnosti, naše mobilné zariadenia a stále viac a viac aj naše autá, pričom v nasledujúcich rokoch dopyt po nej ešte porastie.

Elektrina však na rozdiel od fosílnych palív predstavuje i riešenie mnohých problémov našej planéty. Za zatvorenými dverami osamotení vizionári aj kvalifikované tímy inžinierov odvádzajú prevratnú prácu, aby nám mohli takéto riešenia predstaviť.

V tomto článku odkryjeme prácu niektorých takýchto malých spoločností. Pritom nazrieme dopredu a predstavíme si, ako by mohol vyzerať elektrický svet budúcnosti, kde by sa tieto inovácie využívali.

ANDREAS SPIESS, SOLARKIOSK

Spiess je zakladateľom spoločnosti Solarkiosk, ktorá vytvorila solárne elektrické zdroje E-HUBB určené na napájanie vidieckych oblastí bez prístupu k elektrickej sieti.

Od roku 2011 uviedla spoločnosť Solarkiosk do prevádzky viac ako 250 zdrojov E-HUBB, ktoré napájajú kliniky, školy a kaviarne bez napojenia na štátnu sieť. Pre oblasti s nedostatočnou kvalitou vody zdroje E-HUBB dokonca ponúkajú čističky odpadových vôd.

V Zambii, kde len 3 %[1] vidieckej populácie majú prístup k elektrine zo siete, vznikli vďaka zdrojom Solarkiosk E-HUBB miesta, kde si môžete dať studený a čistý nápoj. V Rwande sa táto technológia používa na napájanie telekomunikačných veží, čo miestnym poskytuje prístup k telefonickým sieťam a internetu. Naproti tomu v Bangladéši pomáha zdroj Solarkiosk E-HUBB napájať kliniky v jednom z najväčších utečeneckých táborov na svete.

Rovnako ako keď počas 80. rokov minulého storočia Muhammad Yunus spôsobil prevrat mikropôžičkami komunitám v rozvojových štátoch, Andreas Spiess mení osudy a ambície tých istých komunít zabezpečením prístupu k elektrine. Zdroje E-HUBB sú možno malé, Spiessova inovácia má však vo svete veľký význam.

(Getty Image: 1132866316) elektrifikácia 3d tlačiareň

DENIS SVERDLOV, ARRIVAL

Denis Sverdlov je zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Arrival, ktorá vytvorila platformu – fyzickú základňu moderného vozidla – pre elektromobily budúcnosti. Vývoj novej automobilovej platformy môže „tradičné“ automobilky stáť viac ako 1 miliardu eur, spoločnosť Arrival však vytvorila modulárnu platformu pre elektrické vozidlá približne za desatinu tejto sumy.

Sám Sverdlov dohliadal na tvorbu modulárnej „skateboardovej“ platformy spoločnosti Arrival, ktorá spája akumulátor elektromobilu, elektromotor a hnaciu sústavu do jedného celku. Navrch sa potom upevní karoséria a kabína vozidla. Platforma je modulárna, aby sa mohla použiť vo vozidlách rôznych veľkostí, čo urýchľuje vývoj a výrobu, znižuje náklady a umožňuje využívať menšie továrne.

Dodávkové vozidlá tým získajú neobyčajný futuristicky vzhľad, pretože nepotrebujú kapotu na uloženie motora.

Vďaka modulárnemu dizajnu je platforma dostatočne flexibilná, aby sa mohla použiť pre všetky druhy vozidiel, od dodávok cez zdieľané vozidlá až po špeciálne vozidlá na konkrétny účel pre rôzne živnosti a podniky.

Spoločnosť Arrival sa stretáva s rastúcim záujmom potenciálnych zákazníkov, najmä z oblasti logistiky a dodávateľského sektora, odhodlaných prejsť na vozové parky s bezemisnými vozidlami, ktoré by sa skvelo uplatnili v mestskom prostredí. Začiatkom roka 2020 automobilka Kia Motors dokonca ohlásila partnerstvo so spoločnosťou Arrival, ako súčasť investície vo výške 100 miliónov eur do výskumu a vývoja účelových vozidiel Kia počas nasledujúcich piatich rokov v spolupráci s touto začínajúcou firmou. Cieľom je postaviť rad nových vozidiel na ich modulárnej elektrickej platforme.

A hoci Sverdlov založil firmu Arrival len pred niekoľkými rokmi, jeho rastúci úspech dokazuje, ako prevratne začínajúce podniky menia spôsob výroby a vývoja vozidiel u existujúcich automobiliek.

CHANG-HYUN SONG, CODE42

Chang-hyun Song je generálny riaditeľ začínajúcej firmy CODE42 so sídlom v Soule v Južnej Kórei, ktorá definuje oblasť svojej odbornej spôsobilosti ako „služby autonómnej dopravy“. Spoločnosť pracuje na prevádzkovom systéme mestskej mobility, ktorý koordinuje autonómne vozidlá, drony a doručovacie roboty a poskytuje služby zdieľaných jázd, robotické taxíky, inteligentné logistické služby a služby elektronického obchodovania.

Nápady a plány spoločnosti CODE42 sú jednoznačne futuristické, ich práca však už dnes nachádza skvelé uplatnenie v oblastiach, ako sú technológie autonómneho riadenia a mapovania, dispečing, správa vozových parkov, automobilové informačno-zábavné systémy budúcej generácie či konektivita.

Aj investori si ich už začali všímať. Spoločnosť CODE42 si nedávno zaistila financovanie vo výške 25 miliónov USD – čo je na kórejskom trhu začínajúcich podnikov jedna z historicky najväčších súm získaných ešte pred financovaním série A. V čase, keď automobilky ako Kia začínajú skúmať potenciál služieb mobility v ére elektrifikácie, Chang-hyun Song a spoločnosť CODE42 už stoja v centre vývoja nového dopravného zážitku pre ľudí, ktorí skrátka potrebujú rýchly a efektívny spôsob, ako sa dostať z bodu A do bodu B.

(Getty Image: 561812973) elektrifikácia

DOUG CAMPBELL, SOLID POWER

Pri našom každodennom živote sme čoraz viac odkázaní na batérie. Lepšie batériové technológie môžu priniesť obrovské zlepšenia najmä z hľadiska praktickosti elektrických vozidiel, ich realizovateľnosti aj celkovej skúsenosti s nimi.

Doug Campbell je spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Solid Power. Táto spoločnosť vyvíja akumulátory s pevným elektrolytom, ktoré skoncovali s kvapalným elektrolytom, používaným v bežných lítiovo-iónových akumulátoroch. Namiesto toho vedú prúd prostredníctvom pevného materiálu.

Spoločnosť Solid Power hovorí, že ich jednotky poskytujú o 50 % vyššiu energetickú hustotu než tie najlepšie nabíjateľné batérie. A bez kvapalného elektrolytu sú tieto batérie stabilnejšie v širokom rozsahu teplôt. Ba čo viac, majú jednoduchší a efektívnejší dizajn článkov a blokov, čo otvára nové cesty k flexibilnejšiemu dizajnu a konštrukcii produktov.

To všetko prináša drobné výhody pre mnohé sféry využitia batérií, no v oblasti elektromobilov môžu byť priam dramatické. Lepšia akcelerácia, dlhší dojazd, rýchlejšie nabíjanie, nižšia hmotnosť a to všetko na menšom priestore by mohlo znamenať transformáciu v oblasti elektromobilov. Campbellovo vedúce postavenie pri vývoji tejto technológie by mohlo výrazným, pozitívnym spôsobom ovplyvniť to, ako batérie vstupujú do našich každodenných životov – od áut až po inteligentné telefóny.

JOAKIM ORNEBLAD A OTTO LUNDMAN, MODVION

Orneblad a Lundman spolu založili spoločnosť Modvion, ktorá plánuje vniesť revolúciu do konštrukcie veterných turbín prostredníctvom nových materiálov a konštrukčných techník.

Tento začínajúci strojársky podnik zo Švédska vyvinul modulárny kompozitný dizajn pre veterné turbíny za použitia ľahších kompozitných materiálov, ktoré sú lacnejšie na výrobu a úspornejšie na prepravu. To však nie je všetko. V porovnaní s klasickými veternými turbínami sa rýchlejšie a jednoduchšie montujú, čo znižuje náklady na prácu a skracuje čas potrebný na zostavenie.

Vďaka použitiu nových kompozitných materiálov namiesto ocele je možné postaviť vyššie veže, ktoré však nesú menšiu hmotnosť. Okrem toho dokážu vyššie veže zachytiť silnejší vietor a vyprodukovať viac energie, vďaka čomu je tento projekt ešte efektívnejší z hľadiska nákladov.

Orneblad a Lundman odhadujú, že postaviť a namontovať 150-metrovú vežu od spoločnosti Modvion by bolo o 40 % lacnejšie ako v prípade oceľovej veže, pričom by sa ušetrilo 2 000 ton oxidu uhličitého[2].

(Getty Image: 1138451009)

AIMILIOS ORFANOS, REVOLTA

Na výrobu batérií sa spotrebuje množstvo energie – viac ako 30 % emisií, ktoré vozidlo vyprodukuje za celý svoj život. To tvrdí spoločnosť ReVolta, poskytovateľ riešení na uskladňovanie energie, ktorú spoluzaložil Aimilios Orfanos. Spoločnosť ReVolta dospela k zisteniu, že aj keď batéria stratí časť svojej funkčnosti, neznamená to, že už sa nedá použiť.

V priemere po piatich až ôsmich rokoch akumulátor v elektromobile už nedokáže poskytovať ten najlepší výkon a dokonca môže byť potrebné ho vymeniť. Namiesto recyklácie týchto akumulátorov by im však Orfanos a ReVolta radšej dali „druhý život“, aby slúžili ako úložisko energie alebo záložný zdroj, či dokonca odbremenili elektrickú sieť v čase špičky. Navyše, s prechodom Európy na obnoviteľnú energiu by mohli zachytávať prebytočnú energiu, ktorá by inak vyšla navnivoč.

Tento prístup je nielen šetrnejší k životnému prostrediu, ale aj viac udržateľný z finančného hľadiska. Orfanos a ReVolta „uzatvárajú slučku“ života batérií, aby sa úspešne uplatnili aj po svojom prvotnom použití.

(Getty Image: 1062184890)

PRÁCA V TICHOSTI

Možno vo svete existujú známejšie spoločnosti, ktoré sú viac vo svetle reflektorov. Títo ľudia a organizácie však patria k tým, čo neúnavne pracujú v úzadí na nových vzrušujúcich nápadoch, aby mohli zlepšiť našu budúcnosť – v tomto prípade v oblasti elektrifikácie.

Či už hľadajú spôsob, ako znížiť emisie, vyvíjajú riešenia na báze obnoviteľných zdrojov energie alebo len prehodnocujú a vylepšujú súčasné technológie, spoločne pomáhajú vytvárať udržateľnejší, viac elektrifikovaný svet.

V spolupráci s KIA Motors Sales Slovensko, s.r.o.

[1]https://www.solarkiosk.eu/solar-powered-e-hubb-for-fb-outlets/

[2]https://www.windpowermonthly.com/article/1660496/windtech-why-wood-works-modular-low-carbon-towers

15. októbra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+