Letné horúčavy po celom svete lámu rekordy a mnohí majitelia alebo záujemcovia o elektromobily si kladú otázku, ako sa tieto vozidlá správajú v extrémnych teplotách. Recurrent Auto, spoločnosť špecializujúca sa na prenájom a analýzu elektromobilov, zverejnila dáta zo sledovania takmer 30 000 elektrických vozidiel v reálnych podmienkach. Výsledky ukazujú, že väčšina moderných elektromobilov zvláda vysoké teploty dokonca až prekvapivo dobre, informuje Electrek.
Pri teplotách okolo 32 °C je úbytok dojazdu vo väčšine prípadov minimálny – menej ako 5 %. To je v ostrom kontraste s častými obavami o výrazné zníženie výkonu alebo výdrže batérie pri horúčavách. V ešte vyšších teplotách, nad 37 °C, však dojazd môže klesnúť už o 17 až 18 %, no ide najmä o dočasný efekt spôsobený intenzívnou prácou klimatizácie.
Víťazom je Audi e-tron
Najlepšie si v teste viedol Audi e-tron (nie verzia RS), ktorý aj pri extrémnych teplotách strácal menej než 3 % dojazdu. Podobne obstáli aj BMW i4 a SUV Rivian R1S, ktoré patria medzi favoritov aj podľa prieskumov spokojnosti od JD Power. Tieto vozidlá kombinujú dobrý tepelný manažment batérií s efektívnym chladením interiéru.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Tesla onedlho predstaví vylepšený Model 3 s dojazdom až 800 km. Netešme sa ale predčasne
- Nové dáta: Koľko verejných nabíjacích bodov pre elektromobily máme na Slovensku?
- Prečo sa ľudia boja zobrať elektromobil na dovolenku? Štyria v aute a 1 500 km prinieslo jednoznačnú odpoveď
Zaujímavosťou je, že krátke jazdy môžu byť pre elektromobily ešte náročnejšie než dlhé. Dôvodom je, že klimatizácia sa spúšťa na plný výkon hneď po naštartovaní, čo môže znížiť dojazd aj o 20 %. Takto to uviedol jeden z komentujúcich s Chevroletom Bolt. Naopak, počas dlhšej jazdy sa systém stabilizuje a spotreba sa vyrovná.
Takto dopadli v teste jednotlivé modely:
Značka a model | Dojazd (EPA) | Dojazd pri 32 °C | Dojazd pri 38 °C |
---|---|---|---|
Audi e-tron | 483 km | 473 km | 473 km |
BMW i4 | 485 km | 475 km | 475 km |
Rivian R1S | 517 km | 505 km | 505 km |
Hyundai IONIQ 5 | 488 km | 473 km | 473 km |
Rivian R1T | 528 km | 512 km | 512 km |
Ford Mustang Mach-E | 502 km | 483 km | 483 km |
Tesla Model 3 | 576 km | 547 km | 547 km |
Volkswagen ID.4 | 468 km | 444 km | 444 km |
Ford F-150 Lightning | 515 km | 489 km | 489 km |
Tesla Model X | 560 km | 526 km | 526 km |
Tesla Model Y | 531 km | 494 km | 494 km |
Tesla Cybertruck | 547 km* | 509 km | 509 km |
Kia EV6 | 499 km | 459 km | 459 km |
Cadillac Lyriq | 505 km | 465 km | 451 km |
Nissan Ariya | 489 km | 446 km | 435 km |
Tesla Model S | 652 km | 592 km | 560 km |
Kia Niro EV | 407 km | 359 km | 341 km |
Chevrolet Blazer EV | 521 km | 449 km | 428 km |
Recurrent zároveň odporúča, aby sa elektromobily nenechávali v horúčavách odstavené s takmer vybitou batériou. Vozidlo totiž spotrebúva energiu aj na chladenie samotnej batérie, čím sa minimalizuje riziko jej poškodenia a maximalizuje bezpečnosť vozidla. To je kľúčové najmä pri dlhšom parkovaní vonku bez tieňa, čo v dnešnej dobe býva čoraz častejšie.
Aj keď sa neodporúča plánovať celú letnú dovolenku len podľa jednoduchého grafu, tieto výsledky ponúkajú užitočný pohľad na to, ktoré elektromobily sú najlepšie pripravené zvládať extrémne letné podmienky. A znie to ako dobrý dôvod, prečo pri výbere EV pozerať nielen na papierový dojazd, ale aj na správanie vozidla v realite.