Nemecká vláda ohlásila návrat dotácií na kúpu elektromobilov a plug-in hybridov. Cieľom nového programu je oživiť stagnujúci domáci dopyt a podporiť domácu automobilovú výrobu. Hlavným rozdielom oproti minulosti je to, že sa pomoc zameria výlučne na domácnosti s nižšími príjmami. Na tému upozornil portál Tagesschau.
V hre sú tri miliardy eur
Na nový dotačný program pôjdu približne tri miliardy eur z fondu pre klímu a transformáciu. Odhaduje sa, že by takto mohlo byť podporených až 600 tisíc vozidiel, pričom základ bude tvoriť príspevok vo výške 3 000 eur. Rodiny môžu však získať dodatočné zvýhodnenie vo výške 500 eur na každé dieťa, maximálne 1000 eur.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test Leapmotor T03: Dámska nákupná taška, alebo schopný všestranný elektromobil za lákavú cenu?
- CATL rozbieha veľkokapacitnú výrobu batérií pre elektromobily u našich susedov
- BYD hlási zvolávaciu akciu súvisiacu s batériou plug-in hybridov. Môže kompletne vypadnúť elektrický pohon
![]()
Ďalšou novinkou je bonus tisíc eur pre domácnosti s mesačným čistým príjmom pod 3 000 €. Štát má v pláne vylúčiť bohatších kupcov, pretože o dotáciu budú môcť požiadať len domácnosti s ročným príjmom nižším ako 80 tisíc eur. Program sa bude vzťahovať výlučne na súkromné osoby, nie na firmy či podnikateľov.
„Chceme, aby aj v budúcnosti tie najlepšie autá pochádzali z Nemecka. A preto musíme už teraz prijímať tie správne rozhodnutia. Náš cieľ je jasný: dostať na cesty viac elektromobilov vyrábaných v Nemecku a v Európe. Preto zostanú elektromobily aj naďalej oslobodené od cestnej dane, aby bol prechod na klimaticky šetrnú mobilitu jednoduchší a atraktívnejší. Nejde pritom len o technológiu, ide aj o ľudí v našich továrňach a u dodávateľov, ktorí každý deň pracujú na tom, aby boli naše automobilky pripravené na budúcnosť. Trh s elektromobilitou musíme aktívne utvárať sami, nesmieme ho len prenechať ostatným. Zatiaľ čo Čína investuje miliardy do elektromobility, my potrebujeme silnú a sebavedomú európsku odpoveď.“
Lars Klingbeil, šéf SDP
Dôraz na európsku výrobu
Ďalšou podmienkou je, že dotované auto nemôže byť okamžite predané, podpory by mali byť spustené už v prvej polovici budúceho roka. Program ale ešte potrebuje súhlas Európskej komisie.
Jedným zo základných pilierov novej schémy je dôraz na európsku výrobu. Časť podpory bude podmienená tým, že vozidlo bude mať určitý podiel komponentov vyrobených v Európe. Ide o reakciu na silný tlak čínskych výrobcov elektromobilov, ktorí čoraz intenzívnejšie prenikajú na európsky trh.
Táto nová iniciatíva nadväzuje na širšiu stratégiu krajiny, ktorá má popri podpore nákupu elektromobilov zahŕňať aj rozšírenie nabíjacej infraštruktúry. Cieľom je, aby bolo nabíjanie elektromobilov rovnako jednoduché ako tankovanie.





