Európska únia dosahuje významný pokrok v oblasti nabíjacej infraštruktúry pre elektrické nákladné vozidlá, čo je jedným z kľúčových krokov pre podporu dekarbonizácie dopravy a s tým spojené dosahovanie stanovaných klimatických cieľov. Podľa najnovších údajov zverejnených organizáciou EAFO (European Alternative Fuels Observatory) existuje v EÚ celkovo 1 512 verejných nabíjacích staníc pre tieto vozidlá. Dáta boli prvýkrát zverejnené 16. októbra s víziou ich pravidelnej každomesačnej aktualizácie.
Z celkového počtu 1 512 nabíjacích staníc je 1 369 určených na zmiešané využitie, teda sú vhodné pre nákladné aj ľahké úžitkové vozidlá. Zvyšných 143 staníc je určených výhradne pre ťažké nákladné vozidlá. Tento stav ukazuje, že hoci väčšina infraštruktúry je zameraná na zdieľanie medzi rôznymi typmi vozidiel, špecializované stanice pre nákladné vozidlá postupne pribúdajú, najmä na hlavných európskych dopravných trasách.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Konečne čínsky elektromobil, na ktorý všetci čakali? Kompaktné SUV Leapmotor B10 | Prvé jazdy
- Maserati láka zákazníkov obrovskými zľavami na elektromobily. Z ceny spustí „novú Teslu“
- Dôležitá bezpečnostná funkcia sa vytratí z áut. Už onedlho ostaneme odkázaní na telefón
Krajiny s najväčším počtom nabíjacích staníc pre nákladné vozidlá
Medzi krajiny EÚ, ktoré sa môžu pochváliť najväčším počtom verejných nabíjacích staníc pre ťažké nákladné vozidlá, patria Nemecko (479 staníc), Švédsko (278 staníc), Holandsko (246 staníc), Dánsko (158 staníc) a Francúzsko (101 staníc). Tieto krajiny sú teda lídrami v oblasti implementácie nabíjacej infraštruktúry, čo je zásadné pre podporu rozvoja elektrickej nákladnej dopravy na medzinárodných trasách.
Zaujímavým trendom je aj rastúci počet nabíjacích staníc vyhradených výhradne pre ťažké nákladné vozidlá. Švédsko vedie v tomto segmente s 42 stanicami, nasledované Francúzskom (37), Nemeckom (21), Holandskom (19) a Belgickom (15). Tento typ infraštruktúry je kľúčový pre efektívne a rýchle nabíjanie veľkých nákladných vozidiel, čo podporuje efektívnosť prechodu na elektrickú dopravu v nákladnej sfére.
Slovensko a príprava na nákladné elektrické vozidlá
Aj Slovensko sa pripravuje na rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektrické nákladné vozidlá. Podľa údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), ktorá dlhodobo sleduje vývoj nabíjacej infraštruktúry, trh v posledných rokoch výrazne zrýchlil. Ku koncu tretieho štvrťroka 2025 bolo motoristom na Slovensku k dispozícii 2 919 nabíjacích bodov na 1 145 lokalitách, čo predstavuje medziročný nárast o 31 %.
Najrýchlejší medziročný rast sa týka segmentu ultrarýchlych DC nabíjačiek s výkonom nad 350 kW, ktorých počet sa medziročne zvýšil o 279 % (z 28 na 106 bodov). Podobný rast bol zaznamenaný aj v kategórii DC 150+ kW, kde počet staníc stúpol o 169 % (z 278 na 458 bodov). Tieto vysokovýkonné nabíjacie stanice sú nevyhnutné pre podporu prechodu na elektrické nákladné vozidlá.
Len jedna lokalita na Slovensku?
Zaujímavé je, že dáta EAFO pri Slovensku uvádzajú existenciu jednej verejnej nabíjacej lokality na zmiešané využitie pre nákladné aj ľahké úžitkové vozidlá. Pravdepodobne pôjde o prvú nabíjaciu lokalitu pre nákladné elektromobily, EMPARK Trnava, ktorú ešte v máji 2024 otvoril prevádzkovateľ ZSE Drive.
Tá okrem samotnej nabíjacej stanice ponúka komplexné služby pre vodičov nákladnej dopravy: čerpacia stanica, autoservis, umývacia linka na nákladné autá a lávka na odstraňovanie ľadu zo striech návesov. Poskytuje priestor až pre 150 kamiónov. Spomínaná nabíjacia stanica tam má výkon 400 kW.

Reálne ale existuje viacero lokalít, ktoré je možné využívať na nabíjanie ľahkých úžitkových aj priamo nákladných elektromobilov. Najnovším prírastkom sú 400 kW nabíjačky poskytovateľa Greenway, ktoré sú lokalizované v servisných centrách spoločnosti Scania Senec a Dolný Hričov (pri Žiline) v tesnej blízkosti diaľnice D1. Spomenúť môžeme aj Mercedes-Benz Truck Center Senec. Práve dostatočný priestor je jedným z kľúčových aspektov v prípade, že sa pozeráme na možnosti nabíjať elektrický kamión na verejnej nabíjacej stanici.
ZSE Drive je známym prevádzkovateľom nabíjacej infraštruktúry na Slovensku ktorý na vybraných lokalitách, ktoré to umožňujú z pohľadu dostupného priestoru, už dnes umožňuje nabíjať aj elektrické nákladné vozidlá. Ide o lokality – D4 Rovinka, Beladice, Tanker Čaradice, Kozí Vŕšok, BA Slovnaft, BA Tuhovská, Petržalská Tržnica, Roaming MB Panónska Bratislava, Roaming Skukálek Trnava, ktoré je možné využiť aj pre nabíjanie nákladného auta či dokonca kamiónu.
V blízkej budúcnosti u nás pribudne zástup ďalších lokalít pre nabíjanie elektrických úžitkových vozidiel. Pôjde o výsledok projektu známeho ako „národná sieť ultrarýchlych nabíjacích staníc“. Cieľom tohto dlhodobo pripravovaného projektu je vybudovať a prevádzkovať sieť 35 nabíjacích parkov, ktoré budú strategicky umiestnené pozdĺž kľúčových diaľnic na Slovensku.