Elektromobily sú jednoznačne čistejšou alternatívou ku klasickým spaľovacím autám. Lokálne pri jazde neprodukujú žiadne emisie, no úplne bezemisnými a čistými ich nemôžeme nazvať. Ale takým nemôžeme nazvať nič, čo sa muselo niekde vyrobiť. Najnovšie štúdie upozorňujú na to, že ani elektrické autá nie sú úplne bez ekologických rizík.
Znečisťovanie ovzdušia počas nabíjania? Ako je to možné?
Hovorí sa o znečisťovaní ovzdušia mikročasticami, ktoré napríklad vznikajú opotrebením pneumatík. Áno, elektromobily sú vo všeobecnosti ťažšie ako spaľovacie autá, no aj tie majú pneumatiky a taktiež ovzdušie znečišťujú rovnakými mikročasticami, aj keď možno trochu menej. Najnovšie informácie ale hovoria o znečisťovaní počas nabíjania. Ako je to možné? Na tému upozornil portál Insideevs.
Štúdia univerzity UCLA pod vedením profesorky Yifang Zhu skúmala kvalitu ovzdušia v okolí 50 rýchlonabíjacích staníc v Los Angeles. Výsledkom je, že koncentrácia jemných prachových častíc PM2.5 bola v blízkosti nabíjačiek až dvojnásobná oproti bežnému mestskému prostrediu. Priemerne sa pohybovala medzi 7,3 až 39 mikrogramami na meter kubický, pričom najvyššie hodnoty – až 200 mikrogramov – namerali priamo pri stojanoch nabíjačiek.
Odkiaľ sa berú mikročastice pri nabíjaní?
Odkiaľ vlastne tieto častice pochádzajú, keď nie z výfuku? Samotná nabíjačka obsahuje ventilátory, ktoré ochladzujú dôležité komponenty pri procese nabíjania. Ventilátory môžu rozvíriť jemný prach usadený na zemi, či už ide o prach z bŕzd, pneumatík, drobný odpad alebo iné nečistoty. Výsledkom sú mikročastice, ktoré síce zrakom nevnímame, no pri niektorých nabíjačkách ich vraj môžeme cítiť čuchom.
Nemali by ste prehliadnuť:
- BYD Yangwang U9 po facelifte bude trhať rekordy. Tento už dokonca prekonal ešte pred spustením predaja
- Z fabriky na výrobu elektromobilov zostanú iba prázdne haly na predaj. Vyrobili len pár kusov
- Budeme ako v hre: Tesla sa chystá pridať novú grafiku jazdy pre autopilota
Riešenie je jednoduché. Ak nechcete rozvírené mikročastice dýchať, stačí sa postaviť pár metrov od nabíjačky a je po probléme. Navyše, keď nabíjanie ukončíte a odídete, mikročastice opäť pomaly sadnú a nelietajú vo vzduchu. Z globálneho hľadiska sú informácie z tejto štúdie absolútne nepodstatné a neznamenajú nič, no je dobré vedieť, že pri nabíjaní nemusíte stáť hneď pri nabíjačke.

Na ekologickosti elektromobilov to nemení absolútne nič
Štúdia môže určite ovplyvniť vnímanie elektromobilov, a to najmä medzi ľuďmi, ktorí už majú voči tejto technológii výhrady alebo sú skeptickí. Tieto výsledky poskytujú len ďalší bezvýznamný argument pre kritikov, ktorí tvrdia, že elektromobily sú dokonca menej ekologické ako spaľovacie autá.
V skutočnosti ale táto štúdia nepopiera zásadné environmentálne výhody elektromobilov. Problém s prachovými časticami je viazaný len na konkrétne situácie a malú oblasť, doslova len pár metrov. Navyše nejde o novo vytvorené častice nabíjačkou, ale len vírenie tých existujúcich. Lenže aj tieto informácie môžu byť účelovo zneužívané na anti-EV argumentáciu ľuďmi, ktorí elektromobilite nedôverujú, no najmä jej nerozumejú.