MojElektromobil

Profesor z Mníchovského inštitútu pre ekonomický výskum (IFO) vydal štúdiu, ktorá tvrdí, že elektrické autá sú špinavejšie ako naftové vozidlá. Bola však chybná a my vám vysvetlíme prečo.

Automobilky a celý ropný priemysel často presadzujú myšlienku, že elektrické vozidlá sú pre životné prostredie horšie ako dieselové a benzínové motorové vozidlá, pretože sú nabíjané elektrinou zo špinavých zdrojov.

Štúdie skúmajúce celkové množstvo emisií pri výrobe elektriny dokázali, že elektromobily sú stále čistejšie a čistejšie, keďže obnoviteľná energia sa stáva dôležitejšou súčasťou elektrickej siete v každej krajine. Vykonali sa aj štúdie, ktoré konkrétne ukazujú, že elektromobily sú čistejšie ako naftové vozidlá bez ohľadu na to, aký zdroj elektrickej energie používate v európskej elektrickej sieti.

Inštitút pre ekonomický výskum IFO však teraz vyšiel s novou štúdiou s argumentom, že špinavá energia robí elektromobily horšími pre životné prostredie ako spaľovacie vozidlá:

„Keď berieme do úvahy súčasný energetický mix Nemecka a množstvo energie použitej pri výrobe batérií, emisie CO2 z vozidiel s batériou sú v najlepšom prípade vyššie ako emisie spaľovacieho motora a inak sú omnoho vyššie.“

Výroba energie sa transformuje na čistú

Najmä Nemecko v súčasnosti využíva viac uhoľnej energie ako väčšina Európy (približne 50%, Poľsko až 84%) a má jednu z najšpinavejších elektrických sietí v Európe, ale rýchlo sa transformuje na čistú energiu. Do roku 2030 – keď mnoho súčasných elektromobilov bude stále jazdiť po cestách – bude Nemecko vyrábať 2/3 energie z obnoviteľných zdrojov.

Štúdia IFO robí tie isté chyby, ktoré použili vo svojich štúdiach v minulosti odporcovia elektromobilov.

Predpokladajú napríklad, že Li-ion batérie po 150 000 km alebo desiatich rokoch používania stanú „nebezpečným odpadom“, čo jednoducho nie je pravda. 150 000 km je bežná záručná doba pre batériu, avšak jej životnosť je omnoho dlhšia a nie je nebezpečným odpadom. Napríklad v zozname Tesla High Mileage klubu dominuje majiteľ Tesly s viac ako 800 000 najazdenými kilometrami s originálnou batériou, pričom jej degradácia nepresiahla 15%.

Batérie sa recyklujú

Prakticky všetci výrobcovia elektromobilov pracujú tiež na recyklácii ich batérií, pretože po použití stále obsahujú cenné kovy. Podruhé, lítium-iónové batérie nemajú označenie nebezpečného odpadu – na druhú stranu, nebezpečné olovené akumulátory sú v každom dieselovom vozidle.

Rafinéria Slovnaft v Bratislave

Dvojaký meter

Jednou z najväčších chýb, ktoré robia, je to, že porovnávajú celkovú uhlíkovú stopu elektrického vozidla od ťažby surovín až po jeho likvidáciu po vyradení, zatiaľčo pri dieselových automobiloch berú do úvahy iba výrobu a používanie automobilu.

Nepozerajú sa na vplyv na životné prostredie a energiu spotrebovanú pri ťažbe ropy, transporte ropy do rafinérií, rafinácii ropy, distribúcií ropných produktov do čerpacích staníc a v neposlednom rade na energiu spotrebovanú na prevádzku čerpacích staníc.

Pri výrobe a distribúcii náhradných dielov spaľovacích áut sa generujú ďalšie emisie, pričom u elektromobilov je to v omnoho menšom množstve. Obsahujú totiž až o 80% menej pohyblivých komponentov.

 

24. apríla 2019

+