Mercedes-Benz predstavil experimentálne vozidlo ELF, ktoré slúži ako mobilné laboratórium na testovanie rôznych nabíjacích technológií. Nový elektrický van kombinuje všetky dôležité smery vývoja v oblasti nabíjania – od ultrarýchleho cez obojsmerné až po bezkáblové riešenia. Cieľom je nielen overiť, čo je technicky možné, ale posunúť hranice ešte ďalej a nastaviť technológie pre budúce sériové vozidlá značky, informuje Electrive.
Základom testovania je ultrarýchle nabíjanie. ELF používa dva systémy, a to bežné CCS a novší MCS, ktorý sa vyvíja najmä pre nákladné vozidlá. Mercedes posúva aj možnosti štandardného CCS nabíjania. Namiesto bežného maxima 400 kW dosahuje ELF výkon až vysokých 900 kW. To znamená, že 100 kWh batéria sa môže nabiť za približne desať minút, čo je dnes mimo možnosti sériových áut v Európe.

Prelomové nabíjanie sa podarilo dosiahnuť vďaka úpravám komponentov a spolupráci so známou firmou Alpitronic. Tá použila prototyp nabíjacej stanice s výkonom až 1 000 ampérov, pričom technológia vychádza z riešení pre MCS. MCS systém sám o sebe slúži v modeli ELF ako nástroj na extrémne testovanie. Zisťujú sa tepelné limity batérií, káblov a elektroniky, najmä pre potreby vozidiel s vysokou dennou záťažou a minimálnymi prestojmi.
Nemali by ste prehliadnuť:
- V Česku môžu po novom vodiči jazdiť rýchlosťou 150 km/h. Kde a za akých podmienok?
- Dacia Hipster bude najlacnejším elektromobilom v Európe. Nemá ani infotainment či reproduktory
- Revolúcia v elektromobilite: Nový Mercedes-Benz CLA s dojazdom 792 kilometrov od 926 € mesačne
ELF tiež podporuje obojsmerné nabíjanie, čiže schopnosť odovzdávať elektrinu späť do domu alebo siete. Na rozdiel od bežných áut zvládne nabíjať aj vykladať energiu cez AC aj DC pripojenie. Mercedes pritom plánuje zaviesť obojsmerné nabíjanie v niektorých modeloch už čoskoro, pričom služby budú zo začiatku dostupné v Nemecku, Francúzsku a Veľkej Británii.

Okrem toho sa testuje aj bezkáblové nabíjanie, a to indukčné aj automatizované. Indukčné riešenie prenáša energiu cez podlahu vozidla bez fyzického kontaktu, zatiaľ s výkonom 11 kW. Automatizované vodivé nabíjanie funguje podobne, ale prenáša energiu cez konektor umiestnený v podlahe vozidla. Obe možnosti zjednodušujú nabíjanie a zvyšujú komfort najmä pre flotily alebo autonómne vozidlá.
eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
Téme elektrických nákladných vozidiel sa venujeme pravidelne. Aj z tohto dôvodu každoročne pripravujeme konferenciu eFleet Day Truck&Bus&Van, ktorá je zameraná na možnosti elektrifikácie vozových parkov v oblasti nákladnej dopravy. Pozornosť bude venovať aktuálnemu stavu elektromobility na Slovensku, trendom, plánom a požiadavkám celého segmentu.
Na podujatí sa dozviete, aké sú reálne skúsenosti a výsledky firiem, ktoré prešli na elektrický fleet. Zároveň zistíte, aké sú možnosti nabíjania, účtovania, financovania elektrického fleetu.