MAN, jedna z dcérskych spoločností koncernu Volkswagen Group pracuje na plne elektrickom autobuse vhodnom na dlhé trasy. Tento diaľkový autobus s názvom MAN Lion’s Coach E bude mať obrovský akumulátor, ktorý mu zabezpečí dojazd až 650 kilometrov na plné nabitie.
Výrobca uvádza, že svoj nový elektrický autobus predstaví v októbri, pričom výroba sa má začať budúci rok v jeho továrni v tureckej Ankare. O pripravovanom autobuse s nulovými emisiami však už teraz prezradili niekoľko detailov.

Do výroby najskôr nabehne trojnápravová verzia MAN Lion’s Coach 14 E. S dĺžkou 13,9 metra poskytne priestor až pre 61 cestujúcich a ich batožinu. Neskôr začne MAN predávať ďalšie varianty elektrického autobusu.
Elektrický zájazdový autobus MAN Lions Coach E: Batéria a dojazd
MAN uviedol, že tento autobus bude disponovať batériou s kapacitou 356 až 536 kilowatthodín, zatiaľ čo koeficient odporu vzduchu 0,31 ho stavia na úroveň kompaktného SUV (rozdielom je samozrejme čelná plocha). Ten sa podarilo oproti naftovej verzii znížiť takmer o 10 % z hodnoty 0,34. Samozrejmosťou sú napríklad kamery namiesto veľkých vonkajších spätných zrkadiel.

Vo výsledku tak majú tieto hodnoty zabezpečiť novému autobusu dojazd až 650 kilometrov. Spoločnosť neuviedla, koľko času by trvalo úplné nabitie eCoach, ale pri oprimistickom scenári by s maximálnym nabíjacím výkonom 375 kW bola potrebná minimálne jedna hodina pre 356 kWh batériu a približne dve hodiny pre väčšiu 536 kWh batériu.
Nabíjanie batérie s kapacitou viac ako pol megawatthodiny niečo potrvá, ale MAN tvrdí, že maximálny DC nabíjací výkon 375 kW je plne dostačujúci v kombinácii s povinnými prestávkami na odpočinok vodiča. Do budúcna plánuje aj uvedenie štandardu MCS (megawatt charging system) s nabíjacím výkonom až 750 kW, o ktorom sme nedávno informovali pri nákladných vozidlách.

Toto je prvý elektrický diaľkový či zájazdový autobus spoločnosti MAN, ale nie je to jej prvý elektrobus. Nemecký výrobca nákladných vozidiel a autobusov ponúka aj elektrický autobus na mestské a medzimestské použitie, ako aj niekoľko úžitkových nákladných vozidiel na batériový pohon. Len v prvom štvrťroku 2025 predal celkovo 283 elektrických autobusov, čo predstavuje viac ako 50 % mestských autobusov predaných spoločnosťou MAN v Európe.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid: Elektrifikácia nie je otázka, ale odpoveď. Ako jazdí vrcholná verzia?
- Leapmotor oficiálne prichádza na Slovensko. Toto je aktuálna ponuka modelov
- Takto jednoducho dokážu hackeri ovládať vaše auto aj na diaľku
Nielen mestské elektrické autobusy majú v ponuke aj viacerí konkurenční výrobcovia. Na jar minulého roka predstavila spoločnosť Volvo Buses čiastočne nízkopodlažný elektrický medzimestský autobus Volvo 8900 Electric. Ten ponúka v štandardnej 12-metrovej dĺžke elektrobusu akumulátory s kapacitou 360 alebo 450 kWh pre dojazd okolo 400 kilometrov.

Strednepodlažný medzimestský autobus rozšíril aj ponuku konkurencie. Mercedes-Benz eIntouro je vybavený dvoma akumulátormi s kombinovanou kapacitou 414 kWh pre dojazd až 500 kilometrov. Medzimestský autobus sa môže nabíjať prostredníctvom konektora CCS nabíjacím výkonom až 300 kW. Vysokopodlažný elektrický zájazdový autokar bude pravdepodobne ďalším krokom v rozširujúcej sa ponuke výrobcu.