MojElektromobil

Elektrické vozidlá sa stávajú ekonomicky životaschopnejšími vďaka dramatickému poklesu cien batérií, ktorý urýchľuje ich výrobu a zvyšuje konkurencieschopnosť v automobilovom sektore. Tento trend je nevyhnutný nielen z ekologického, ale aj z ekonomického hľadiska, píše Electrive.

Dôvodom vysokých cien elektromobilov sú najmä batérie

Batérie v elektrických autách sú azda najdôležitejším prvkom ich cenovej dostupnosti. Ceny batérií, najdrahšej súčasti vozidla, neustále klesajú. Tento pokles cenovej hladiny urýchľuje produkciu elektromobilov a poskytuje im čoraz väčšiu konkurencieschopnosť na trhu.

Kedysi sa zdalo, že myšlienka lacných batérií pre elektrické vozidlá je len optimistickou víziou. Dnes sa táto vízia pomaly stáva skutočnosťou a pokračuje vo svojom vývoji. Podľa odborníkov, ako je Ines Miller z konzultačnej spoločnosti P3 Group, cena batérií pre automobilový priemysel sa v posledných rokoch dramaticky znížila.

P3 analýza vývoja cien batérií
Analýza vývoja cien batérií od P3 | Zdroj: P3

Kým v roku 2022 sa cena za kWh (kilowatthodinu) pohybovala na úrovni 127 eur pre LFP batérie a 140 eur pre NMC batérie, v súčasnosti sa tieto ceny znížili na 54 eur (LFP) a 58 eur (NMC). Tento pokles je výrazným impulzom pre nárast dopytu po elektrických vozidlách.

Pokles cien batérií je považovaný za jeden z hlavných faktorov, ktorý umožňuje automobilkám vyrábať elektromobily za dostupnejšie ceny. Zníženie nákladov na batérie znamená, že ceny elektrických vozidiel môžu klesať taktiež, čím sa stávajú dostupnejšími pre širšiu verejnosť. Tento vývoj môže zmeniť aj stratégiu výroby rôznych modelov, ktoré budú vybavené rôznymi veľkosťami batérií v závislosti od potreby trhu.

P3 analýza vývoja cien batérií
Analýza vývoja cien batérií od P3 | Zdroj: P3

Pre automobilky je dôležité nájsť rovnováhu medzi cenou a dojazdom. Napríklad, ak by Volkswagen ponúkol model ID.1 so základnou batériou 30 kWh, cena tohto vozidla by sa mohla pohybovať okolo 20 000 eur, čo by bolo atraktívne pre komerčné a mestské využitie. Zároveň by mohol byť k dispozícii model s väčšou batériou a dlhším dojazdom, čo by bolo zaujímavé pre náročnejších zákazníkov. Tento prístup by mohol byť nielen ekonomicky výhodný pre výrobcov, ale aj prístupný pre širšiu verejnosť.

Hoci klesajúce ceny batérií poskytujú automobilkám veľkú výhodu, problémom môže zostať silná závislosť na batériách vyrábaných v Číne. Ceny batérií vyrobených v Európe sú o viac ako 20 % vyššie ako tie, ktoré pochádzajú z Číny. Tento faktor môže v budúcnosti viesť k strate konkurencieschopnosti európskych výrobcov, ak sa nespravia kroky na diverzifikáciu dodávateľských reťazcov.

Nemali by ste prehliadnuť:

Z dlhodobého hľadiska je však jasné, že ceny batérií budú naďalej klesať, čo znamená, že elektrické vozidlá sa stanú čoraz cenovo dostupnejšími. Tento vývoj je nevyhnutný, aby sa EV modely stali konkurenčnou alternatívou voči automobilom so spaľovacími motormi.

Náš tip
Test Kia EV6 GT-Line Facelift: Veľa zmien k lepšiemu, no hlavu som sem nezmestil
24. augusta 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+