Spoločnosť Jakob Mining Vehicles (JMV) z Nemecka prichádza s vlastným elektrickým pickupom, ktorý má byť šitý na mieru ťažobnému priemyslu. Na vývoji úzko spolupracuje s inžinierskou firmou EDAG a o samotnú výrobu sa postará T-Engineering vo švédskom meste Trollhättan. Ročne by malo z linky zísť približne 750 kusov modelu TerraCharge. Informácie zverejnil portál electrive.
Spojenie nemeckého vývoja a švédskej výroby
Za celým projektom stojí podnikateľ Benjamin Jakob, ktorý má za sebou dlhoročné skúsenosti s prestavbami terénnych áut pre prácu v baniach. Už v roku 2010 upravoval Jeep Wrangler na zákazku pre spoločnosť K+S, a odvtedy jeho firma prerobila stovky vozidiel. Jedným z nich je napríklad Dodge Ram pre peruánske zlaté bane, ktorý slúži ako transportér alebo pojazdný zásobník s nádržami na tisíce litrov.

Spoločnosť je výnimočná aj tým, že patrí medzi štyroch oficiálnych partnerov koncernu Stellantis s prístupom k špeciálnym modelom, ktoré sa bežne na trhu nedajú kúpiť. V priebehu pätnástich rokov dokázala JMV vykonať vyše 1 800 prestavieb, nielen pre ťažobné firmy, ale aj pre hasičov, záchranárov či krízové zložky. Myšlienka vlastného elektromobilu sa zrodila v roku 2019 počas veľtrhu Bauma. Viacerí prevádzkovatelia baní sa vtedy pýtali, či by namiesto klasických prestavieb so spaľovacími motormi neexistovala čisto elektrická alternatíva.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Leapmotor oficiálne prichádza na Slovensko. Prináša dostupný elektrický hatchback aj SUV
- BMW výrazne zmení model svojho predaja v Európe. Dealerov už potrebovať nebude
- Dotácie na elektromobily v USA končia. Čo to znamená pre predajcov?
Keďže na trhu nič podobné nebolo a spolupráca s viacerými výrobcami stroskotala, Jakob sa rozhodol ísť vlastnou cestou a obrátil sa na EDAG. Dnes je elektromobil TerraCharge pripravený na sériovú výrobu. Pôvodne sa uvažovalo o výrobe v Jakobovom domovskom meste Fulda, no nakoniec padla voľba na Trollhättan, kde T-Engineering využije časť bývalého závodu automobilky Saab.

Presné parametre zatiaľ neboli zverejnené. Isté však je, že vozidlo dostane pohon všetkých kolies, výkon presahujúci 200 kW a batériu typu LFP. Dojazd by mal dosiahnuť okolo 250 kilometrov a rýchlonabitie na 80 % kapacity by malo trvať menej než hodinu. Výrobca navyše uvádza, že TerraCharge ponúkne nosnosť 1 050 kilogramov, certifikáciu ISO 19296 pre stroje určené do podzemných baní a vďaka modulárnej konštrukcii a digitálnej telematike aj výrazne nižšie prevádzkové náklady.