Nabíjanie elektromobilov je jednou z najdôležitejších tém v súvislosti s prechodom na batériové vozidlá. V porovnaní so spaľovacími autami je to časovo stále náročnejšie, no dnes je bez problémov možné zájsť elektromobilom aj akúkoľvek dlhú trasu prakticky bez zbytočného zdržania. Stačí len vlastniť ten správny model.
Bezdrôtové nabíjanie ako blízka budúcnosť?
Dnešné nabíjacie štandardy elektromobilov sú samozrejme káblové, no viacero spoločností po celom svete pokukuje aj po alternatívach. Jednou z nich je práve bezdrôtové nabíjanie, ktoré už veľmi dobre poznáme napríklad zo smartfónov a iných elektronických zariadení.
Bezdrôtové nabíjanie áut však môže ísť oveľa ďalej. Čo by ste povedali na možnosť nabíjať priamo na ceste a v pohybe? A nie, nielen pomocou rekuperácie pri brzdení. Tak práve takáto možnosť existuje na testovacom úseku diaľnice D6 v nemeckom Bavorsku. Umožňuje totiž indukčné nabíjanie elektromobilov počas jazdy, informoval portál Electrive.
Testovacie jazdy už v tomto roku
Konkrétne ide o úsek dlhý 1 kilometer, na ktorom sa prvé skúšobné jazdy uskutočnia už v druhej polovici tohto roka, v rámci projektu E|MPOWER. Cieľom tejto skúšky bude v prvom rade posúdiť technickú a ekonomickú integráciu podobných riešení do reálneho sveta, najmä kvôli elektrifikácii ťažkej dopravy.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Auto Becchi: Na Salón Elektromobilov v Martine prinášame aj vynovenú Opel Mokka
- Paradox prekvapil majiteľa Tesly: Voda spôsobila požiar. Pozrite si video
- Požiar na lodi s elektromobilmi z Číny v Pacifiku prináša otázky o bezpečnosti námornej dopravy
„Doslova dláždime cestu pre elektromobilitu. Doteraz bola cieľom cesta, dnes práve cesta dodáva energiu. A táto energia pochádza z Bavorska! Indukčné nabíjanie by mohlo byť skutočným prelomom v oblasti elektromobility. S mierou účinnosti viac ako 90 percent otvárame doteraz nemysliteľné možnosti a obavy z dojazdu sa stanú minulosťou.“
Markus Blume, bavorský minister vedy
Nabíjanie samozrejme nebude prebiehať len tak. Vozidlá musia byť kvôli tomu špeciálne upravené, pretože dnes žiadny výrobca nevyrába elektromobily, ktoré sú schopné bezdrôtového nabíjania. Projektový tím bude zaujímať to, aká bude reálna účinnosť takéhoto nabíjacieho systému, a zároveň sa bude zaoberať otázkou, ako je možné efektívne vyrábať a automatizovať indukčné cievky pre integráciu do ciest.

Základom tohto projektu je elektrický cestný systém ERS, ktorý vyvinula izraelská spoločnosť Electreon. Riešenie sa spolieha na indukčnú väzbu medzi medenými cievkami inštalovanými pod povrchom vozovky a prijímaciu jednotku na spodnej časti elektromobilu.