Poslednú aprílovú nedeľu sa nám naskytla príležitosť vykonať priame zrovnanie dojazdu dvoch na Slovensku najviac sa vyskytujúcich bežných elektromobilov za rovnakých podmienok. Tento test je zaujímavý z pohľadu efektivity a veľkosti batérie. Je dôležitejšia čo najmenšia spotreba kWh/100 km alebo vyššiu spotrebu vyrovná väčšia batéria?
Spotreba podľa americkej normy
Zatiaľ čo Hyundai Ioniq je stále na prvom mieste v spotrebe podľa americkej normy EPA a neprekonala ho ani Tesla Model 3, Nissan Leaf disponuje papierovo výrazne väčšou batériou (40 kWh vs 28 kWh). Veľkostne sú obe autá na šírku aj dĺžku rovnaké, Nissan Leaf je mierne vyšší, Hyundai Ioniq má aerodynamickejší tvar.
Reálny test: štartujeme
Aby bol test čo najpresnejší, snažili sme sa vylúčiť čo najviac vplyvov na výsledok. Oba elektromobily sme na nabili na 100% SOC akumulátora, pokiaľ samé neukončili nabíjanie a to tesne pred jazdou. Dôležité sú pneumatiky. Obidva elektromobily majú od výrobcu rovnaké pneumatiky Michelin Energy 205/55 R16 91V a obidvaja výrobcovia odporúčajú fúkať na tlak 250 kPa. My sme pneumatiky mali nahustené na tlak 270 kPa, ktorý používame celoročne na obidvoch autách. Mierne znižuje spotrebu za cenu ešte málo badateľného zníženia komfortu jazdy. Výška dezénu bola tiež skoro rovnaká, rozdiel bol pod 1 mm.
Pre porovnanie efektivity pohonu sme sa rozhodli nepoužívať kúrenie alebo klimatizáciu, aby sme zo samotnej spotreby energie vylúčili tento vplyv, predsa len Leaf je mierne vyšší a potrebuje vykurovať väčší objem vzduchu. Obidva elektromobily sú vybavené adaptívnym tempomatom, pre dodržanie rovnakej rýchlosti pôjdu neustále za sebou na presnú vzdialenosť, nie moc blízko aby nemal vplyv na spotrebu odpor vzduchu.
Celková trasa merala 107 km
Vyrazili sme z blízkosti Nového Mesta nad Váhom. Prvých 23 km bolo po dedinách a okreskách na diaľničný privádzač Horná Streda, maximálnymi povolenými rýchlosťami (55 a 95 km/h). Nasledoval diaľničný úsek v dĺžke 78 kilometrov, ktorý sme absolvovali rýchlosťami 105 až 115 km/h. Adaptívny tempomat v prvom aute bol nastavený na 120 km/h, čo je v skutočnosti 115 km/h, ale v dôsledku premávky boli rýchlosti aj menšie.
Autá sme obiehali len ak šli menej ako tachometrových 110 km/h alebo ak boli vyššie a mohli spôsobovať zníženie odporu vzduchu pre prvé auto Ioniq. Následne sme prešli 6 km od zjazdu z diaľnice po Kaufland na Trnavskej ceste, kde sme vyfotili výsledné údaje a autá začali nabíjať. Celková dĺžka trasy bola podľa Google máp 107 km, avšak obe autá aj keď išli po sebe presne po tej istej trase, ukázali rozdielnu prejdenú vzdialenosť.
Výsledok bol prekvapivý. Nakoľko vieme o vyššom odpore vzduchu Leaf-a, zvolili sme pomalšie diaľničné tempo namiesto povolených 130 km/h a čakali sme, že vyhrá Nissan Leaf vďaka väčšej batérií. Ale aj napriek pomalšej jazde bol víťazom Hyundai Ioniq.
A víťaz je…
Hyundai Ioniq prešiel 107 km trasu na 44% batérie (zostávalo mu ešte 56%), čo znamená o 7 % vyšší dojazd na 100% akumulátora ako Leaf. Celkovo by Ioniq prešiel za týchto podmienok 107 / 44 x 100 = 243 km. Nissan Leaf si teda ani s väčšou batériou neporadil so súperom v teste a celkovo podľa zostávajúcich 53% batérie by prešiel 107 / 47 * 100 = 228 km.
Ukazovateľ dojazdu je nastavený u oboch áut opačne. Pri Ioniqu je nastavený mierne pesimisticky, kedy pri plne nabitom aute vidíte väčšinou málinko menšiu vzdialenosť ako prejde. A kilometre z dojazdu ubúdajú rovnako alebo troška menej ako skutočne prejdené kilometre. Leaf naopak ukazuje dojazd vždy optimistickejšie. A naopak kilometre dojazdu ubúdajú rýchlejšie ako skutočne prejdené. Leaf ako keby vodičovi hovoril, toto môžeš prejsť ak ešte pribrzdíš a začneš ísť ekonomickejšie.
Ukazovateľ prejdenej vzdialenosti bol medzi obomi autami rozdielny o 2,9 km. Ioniq ukázal prejdených 106 km a o 1 km menšiu prejdenú vzdialenosť, čo pripisujeme nadhusteným pneu, pričom pri podľa výrobcu nahustených by bol výsledok úplne presný. Leaf ukázal o 2 km vyššiu prejdenú vzdialenosť (a tým aj lepšiu priemernú spotrebu).
Najpravdepodobnejšie vysvetlenie je, že keďže Leaf sa predáva s dvomi rozdielnymi rozmermi kolies (aj 205/50 R17) a rozdiel medzi ich obvodom je 2,6%, výrobca pri určovaní vzdialenosti podľa otáčok kolies ráta s väčšími. My radšej na aute používame menšie 16″ kolesá, nakoľko 17″ výraznejšie znižujú dojazd.
Priemerná spotreba bola podľa ukazateľov vo vozidlách 11,9 kWh / 100 km oproti 14,3 kWh / 100 km pri Leafe. Pri prepočte podľa skutočne prejdenej vzdialenosti 107 je rozdiel ešte väčší, 11,8 kWh / 100 km oproti 14,5 kWh / 100 km.
Využiteľná kapacita batérie by mala byť podľa zobrazených údajov 11,9 x 106 / 44 = 28,66 kWh pri Hyundai Ioniq a 14,3 x 108,9 / 47 = 33,13 kWh pri Nissan Leaf. Výrobca Nissan ako väčšina ostatných nikde využiteľnú kapacitu batérie neuvádza (len celkovú 40 kWh) a dá sa odvodzovať len takýmito výpočtami a ostatná kapacita slúži na ochranu batérie pred úplným vybitím a jej znehodnotením. Výrobca Hyundai ako jeden z mála neuvádza celkovú kapacitu, len využiteľnú a ktorý prístup je pre zákazníka zrozumiteľnejší a má väčšiu výpovednú hodnotu, necháme na zváženie čitateľov.
Praktická rada na záver
Tento test nás presvedčil, že nielen veľkosť batérie hrá rolu pre dojazd elektromobilu. Nízka spotreba spolu s rýchlosťou nabíjania má vplyv nielen na cenu jazdy, ale hlavne na čakanie pri nabíjaní na rýchlonabíjačkách, kedy obe autá dokážu využiť 50 kW výkon väčšiny staníc na Slovensku, ale efektívnejšie auto sa za rovnaký čas nabije na väčší počet kilometrov a šetrí čas.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom
Miro odporucal by som ti vymenit obrazok mapy v clanku, lebo teraz kazdy vidi kde byvas a kde pracujes ;).
Pracuje v Kauflande 😀