MojElektromobil

Spúšťame sériu rozhovorov so skúsenými majiteľmi elektromobilov, ktorí sa podelia o svoje reálne zážitky z každodenného používania elektrických áut. Chceme tak priniesť pohľad z prvej ruky. Bez marketingových fráz, zato s praktickými poznatkami o tom, čo elektromobilita v skutočnosti prináša.

Zistíte, ako sa elektromobil správa v rôznych situáciách, na čo sa pripraviť, aké výhody a nevýhody majitelia vnímajú, no dostanete aj tipy, čo si všímať pri výbere auta a čomu sa radšej vyhnúť. Veríme, že tieto skúsenosti pomôžu každému, kto o elektromobile uvažuje, rozhodnúť sa informovane a s realistickým očakávaním.

Jakub pracuje ako správca vozového parku pre importéra značky Hyundai. Pred touto pozíciou bol automobilovým nadšencom a vlastníkom japonských vozidiel, najmä Toyoty MR2, s ktorou absolvoval aj amatérske slalomy. Elektromobily ho v minulosti nezaujímali, no jeho pohľad sa zmenil, keď začal pracovať pre Hyundai. Prvýkrát sa dostal za volant Ioniqu 6, jedného z prvých kusov na našich cestách, a odvtedy ich považuje za reálnu alternatívu k spaľovacím modelom.

Dnes používa Ioniq 6 aj na súkromné účely, aj keď býva v paneláku. V práci jazdí s rôznymi modelmi elektromobilov značky Hyundai, ale aj vozidlami konkurencie. Za najlepšiu skúsenosť s elektromobilom mimo značky Hyundai považuje Volvo, naopak najhoršiu MG. Podrobnosti sa dozviete v samotnom rozhovore.

Prečo ste sa rozhodli pre elektromobil? Čím si vás získal model, ktorým práve jazdíte?

Nerozhodol som sa úplne ako majiteľ, no ako zamestnanec značky Hyundai som mal možnosť si vybrať. A to nielen medzi spaľovákom a elektromobilom, no aj medzi viacerými elektrickými modelmi, ktoré vyrábame. Rozhodol som sa pre Ioniq 6 pre jeho unikátny dizajn a veľmi aerodynamickú karosériu, ktorá sľubuje výbornú spotrebu.

Napriek tomu že som otec mladej rodiny, tak jeho kufor poňal aj kočík a keďže som športovo založený, nad najlepšou spotrebou vyhrala dynamika. Zvolil som si 4×4 verziu s 239 kW a digitálnymi spätnými zrkadlami, na ktoré mnoho ľudí nadáva, no ja som si na ne zvykol veľmi rýchlo.

Zdroj: Jakub Venhuda

Ako riešite nabíjanie? V prípade, že využívate verejné nabíjacie stanice, máte zaplatený nejaký mesačný program?

Nabíjanie riešim čisto v práci. Mám šťastie, že v okolí sídla našej firmy sa nachádza viacero nabíjačiek. Aktuálne si neplatím žiadny mesačný program, no nabíjam na pomalej AC nabíjačke firmy ejoin hneď vedľa našej budovy. Nabíjanie síce trvá dlho, no aj tak som v práci 8 hodín, takže ma to nijak neobmedzuje.

Ste spokojný so súčasným stavom nabíjacej infraštruktúry? Kde vidíte najväčšie rezervy?

Nie úplne. V našej krajine ešte chýba poriadna infraštruktúra nabíjacích staníc. Pri ceste na východ síce už existuje pár dobrých miest na nabíjanie pri diaľniciach, no v rôznych menších okresných mestách je to veľmi slabé. Často nájdete ako najrýchlejšiu možnosť nabiť sa 30 kW nabíjačky v centrách daných miest.

Máte nejakú zaujímavú príhodu zo svojich jázd?

Najzaujímavejšie je vnímanie verejnosti. Často sa za mnou obracajú pohľady detí a tiež pozorujem že si moje auto obzerajú ľudia na parkovisku za bytovkou.

Zdroj: Jakub Venhuda

Aké trasy s autom jazdíte najčastejšie, a akú máte spotrebu?

Moja trasa do práce je asi z 80% diaľnica a musím konštatovať že nejazdím „šetrivo“. Jednoducho na to nemám trpezlivosť. Na diaľnici jazdím podľa GPS 134 km/h. Spotreba veľmi záleží od teploty vonku a od toho, či mám obuté letné alebo zimné pneumatiky.

Začnem s tým horším koncom. Pri mínusových teplotách sa moja priemerná spotreba pohybuje okolo 25 kWh/100 km. Akonáhle teploty stúpli no stále mám obuté zimné pneu, spotreba sa ustálila niekde pri 21,5 kWh/100 km. V lete je moja priemerka niekde v okolí 18 kWh/100 km.

Akú najdlhšiu trasu ste absolvovali? Chodíte s elektromobilom aj na dovolenky do zahraničia?

V októbri 2024 som s mojím kamarátom absolvoval 2200 km cestu do Nemecka a späť, aby sme vyzdvihli 1985 Porsche 911, ktoré sa rozhodol kúpiť. Musím konštatovať, že sme sa ani prinajmenšom necítili obmedzovaní. Stáli sme na nabíjanie približne každé 2 až 2 a pol hodiny, kedy sme už potrebovali pauzu. Infraštruktúra nabíjania v Rakúsku a Nemecku je tak rozvinutá, že sme si nestihli ani poriadne vybaviť čo bolo treba a auto už bolo nabité a mohli sme pokračovať ďalej.

Aké sú vaše ročné/mesačné náklady na prevádzku vozidla?

Nakoľko bývam v paneláku, využívam iba nabíjačky v okolí mojej práce. Na pomalej ejoin nabíjačke ma kWh stojí 0,29 eur a v priemere miniem na nabíjanie 25 eur týždenne. Tzn. približne 100 eur mesačne. Čo sa týka garančným prehliadok, tie mi platí firma. No musím konštatovať že sú oveľa lacnejšie ako pri spaľovacích vozidlách. Garančná prehliadka EV vozidla stojí v Hyundai autorizovanom servise do 200 eur.

Aké máte skúsenosti so servisom? Museli ste už riešiť nejaké opravy? Ako to prebiehalo a koľko vás to stálo?

Prakticky žiadne. No máme kolegyňu, ktorá vlastní Ioniq 5, ktorý má najazdených už 200 tisíc km. Po tomto nájazde im merali kapacitu batérie a tá bola 93%, čo je skvelé. No úprimne musím konštatovať že po tomto nájazde tam už majú nejaké technické problémy, ktoré už treba riešiť. Stále si však myslím že 200 tisíc kilometrov bez problému je výborná bilancia.

Zdroj: Jakub Venhuda

Ktorý elektromobil vás doteraz najviac zaujal a prečo?

Musím povedať, že je to náš Ioniq 5N. Ani nie kvôli výkonu, ktorý je naozaj beštiálny. No je to z môjho pohľadu prvé EV (snáď okrem značky Rimac), ktoré sa zameralo aj na pôžitok z jazdy. Je veľa elektromobilov, ktoré sú veľmi rýchle v priamke. No ak od nich chcete aj zákruty alebo brzdenie, často sklamú. Ioniq 5N je v tomto veľmi vyladená. Dokáže brzdiť rekuperovaním až do 0,8G, čo znamená že napriek jej váhe je takmer nemožné brzdy prehriať.

Obsahuje milión rôznych nastavení jazdy, kedy si na svoje príde fanúšik 4×4 aj RWD a konštruktéri mysleli aj na to, aby umožnili súbežné použitie brzdy a plynu. Tzn., že je to asi jediný elektromobil na ktorom môžete na okruhu brzdiť aj ľavou nohou, čo je technika ktorú zvládajú len naozaj skúsení jazdci. Jediné, čo mu chýba je manuálna prevodovka. Ale aspoň dokázali hodnoverne simulovať tú automatickú, kedy auto naschvál dáva pri nižších otáčkach menej výkonu. Aj keď zvuk motora z reprákov by si zaslúžil zlepšienie. Každopádne je to veľmi zábavný kus železa.

Náš tip
Test Hyundai Ioniq 5 N: N ako Najzábavnejší elektromobil

Čo by ste poradili/odporučili človeku, ktorý seriózne uvažuje nad kúpou elektromobilu?

Zvážte svoje možnosti. Ste majiteľom rodinného domu, na ktorom už dokonca máte fotovoltaiku? Neváhajte ani na sekundu, máte možnosť jazdiť takmer zadarmo. Áno, prvotná investícia je trochu vyššia, no môže sa vám to vrátiť rýchlejšie než si myslíte. Ak bývate v bytovke, zvážte svoje možnosti a spočítajte si koľko vás bude stáť nabíjanie. Nie je pravidlom, že to bude vždy lacnejšie než spaľovacie auto. Rýchlonabíjačky už dnes nie sú oveľa výhodnejšie od starého dobrého benzínu.

No z iného súdka by som skôr chcel poradiť petrolheadom: boli by ste prekvapení, no EV autá v niektorých veciach dosť pripomínajú staré autá. Pamätáte na časy, kedy ste stlačili plyn, lanko otvorilo škrtiacu klapku a vy ste dostali okamžitú odozvu od motora? Žiadne premýšľanie prevodovky že čo má robiť? Žiadny rev hang? Toto je niečo, čo v EV zažijete znova. Okamžitá reakcia na vašu pravú nohu.

Áno, nevráti sa volenie kvaltov, medziplyny, ani uspokojivý zvuk vytočeného motora. No za mňa môžem povedať, že tie okamžité reakcie vo mne vyvolali nostalgiu a sú lepšie, ako moderne spaľovacie vozidlá ktoré najprv potrebujú všetko prepočítať než vás poslúchnu. Česť výnimkám ako napr. Toyota GR86, Yaris GR, Mazda MX-5 – ďakujem že to stále robíte správne.

Zdroj: Jakub Venhuda

Nová verzia Príručky elektromobilistu!

Príbehy ľudí, ktorí prešli na elektromobilitu nájdete aj v najnovšej verzii Príručky elektromobilistu, ktorú sme vydali začiatkom roka.

Príručka elektromobilistu prichádza už vo svojej tretej verzii, ktorá reflektuje dynamický rozvoj elektromobility na Slovensku. Najnovšia verzia nadväzuje na predchádzajúce úspešné vydania a je prispôsobená potrebám tých, ktorí zvažujú alebo už aktívne využívajú elektromobil vo svojom každodennom živote. Ako vždy, aj tentokrát platí, že stiahnuť si ju môžete úplne zadarmo!

V príručke sú detailne rozobrané rôzne témy:

  • Osobné skúsenosti používateľov elektromobilov: napríklad jazda elektromobilom v meste, bývanie v paneláku a možnosti nabíjania, ako aj skúsenosti s rôznymi modelmi elektromobilov.
  • Porovnania spotreby elektromobilov a ich prevádzkové náklady v porovnaní s tradičnými vozidlami so spaľovacími motormi.
  • Praktické rady, ako napríklad optimalizácia nabíjania elektromobilu pomocou fotovoltaiky, tipy na dlhé cesty a informácie o aktuálnom stave nabíjacej infraštruktúry na Slovensku.
  • Ekonomické a legislatívne aspekty, vrátane možností úspory pri prevádzkovaní elektromobilu v rámci podnikania.
  • A mnohé ďalšie…

Náš tip
Príručka elektromobilistu 2025: Príbehy ľudí, ktorí prešli na elektromobilitu
19. júna 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+