Po rozhodnutí Elona Muska z minulého roka, kedy prepustil celý tím Tesla Supercharger, sa objavila nová spoločnosť s názvom Hubber, ktorá plánuje vyplniť medzeru na trhu rýchleho nabíjania pre komerčné vozidlá v mestských oblastiach. Tí, ktorí boli súčasťou tohto tímu a zohrávali kľúčovú úlohu pri výstavbe Tesla Supercharger, sa rozhodli vytvoriť vlastný projekt, ktorý čelí jednej z najväčších výziev v oblasti elektromobility – nedostatku vysokorýchlostných nabíjacích staníc pre taxislužby a ďalšie komerčné vozidlá v mestských aglomeráciách. Témou sa zaoberal Electrek.
Hubber sa zameriava na rýchle nabíjanie pre komerčné vozidlá v mestách
Rozhodnutie Elon Muska prepustiť celý tím Tesla Supercharger spustilo v odvetví množstvo otázok a rýchle reakcie. Mnohé spoločnosti začali lákať najlepších odborníkov zo sveta nabíjania elektromobilov, ktorí boli súčasťou tímu Tesla. Niektorí sa rozhodli využiť svoje odborné skúsenosti a založiť vlastné spoločnosti. To bol aj prípad Harryho Foxa, Connora Selwooda a Hugha Leckieho, ktorí sa stretli práve v Tesle a dohliadali na výstavbu 100 nabíjacích staníc Supercharger a 1 200 nabíjacích jednotiek v Spojenom kráľovstve a Írsku. Po rozkolísaní tímu Supercharger sa rozhodli ísť vlastnou cestou a založili spoločnosť Hubber, ktorá sa špecializuje na riešenie problémov s mestským nabíjaním.
Hubber sa prezentuje ako nová spoločnosť v oblasti nabíjania elektromobilov, ktorá sa zameriava na riešenie „medzery v mestskom nabíjaní“ a jej cieľom je adresovať jeden z najnaliehavejších problémov v oblasti energetickej transformácie – nedostatok rýchleho a spoľahlivého nabíjania v hlavných mestských aglomeráciách. Spoločnosť sa špecializuje na získavanie a rozvoj kľúčových mestských lokalít, ktoré premení na rozsiahle nabíjacie centrá, kombinujúce odborné know-how v oblasti pripojenia na sieť a schopnosť rýchlo a efektívne realizovať komplexnú infraštruktúru.

V mestách Spojeného kráľovstva je veľká časť dopravy obsadená napríklad taxislužbami, ktoré majú častejšie využitie než bežné osobné automobily. To znamená, že ich potreba po častom nabíjaní je výrazne vyššia. Hubber uvádza, že taxislužby musia nabíjať až päťkrát častejšie než bežné osobné vozidlá, a preto je prístup k rýchlemu nabíjaniu nevyhnutný.
Tento problém je ešte viac zosilnený v mestských prostrediach, kde vozidlá často nemajú prístup k miestam na nabíjanie, ako sú parkoviská a garáže. Mnohé mestské domácnosti nemajú vlastné garáže a hoci existujú verejné nabíjačky v Londýne, stále ich nie je dostatok. Preto je veľmi dôležité mať k dispozícii rýchle nabíjacie stanice, ktoré sú pohodlne dostupné a môžu slúžiť pre komerčných vodičov, ktorí sú na cestách celý deň.
Na rozdiel od bežných vodičov sú požiadavky komerčných vodičov na nabíjanie iné. Kým pre bežného používateľa sú atraktívne nabíjacie stanice s rôznymi službami, ako sú reštaurácie a obchody, komerční vodiči preferujú skôr rýchlosť a cenovú dostupnosť. Nevadí im, ak sa stanica nachádza ďalej od hlavných ciest, ako je tomu v prípade miest určených pre bežných vodičov.
Preto Hubber hľadá miesta, ktoré by iní developeri mohli prehliadnuť – ako staré sklady alebo čerpacie stanice – a premýšľa o tom, ako ich premeniť na ideálne lokality pre vysokovýkonné nabíjanie. So skúsenosťami získanými v Tesle plánuje spoločnosť Hubber nakupovať tieto miesta, transformovať ich na nabíjacie stanice a sprístupniť ich prevádzkovateľom nabíjacích staníc prostredníctvom leasingových zmlúv.
Tieto nabíjacie huby môžu mať aj niektoré základné vybavenie, ako sú toalety a automaty na nápoje, ktoré by mohli byť užitočné pre vodičov taxislužieb alebo rozvozových služieb pri krátkej zastávke. Hlavný dôraz však bude kladený na rýchlosť nabíjania a zabezpečenie toho, aby vodiči mohli čo najrýchlejšie opustiť miesto a pokračovať na ceste.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Čo sa stalo pri nehode vo Veľkom Bieli? Prípad požiaru elektromobilu a špekulácie
- Test BMW iX xDrive45 Facelift: Podstatne dlhší dojazd aj veľa vylepšení, na jedno sa ale zabudlo
- Pri nabíjačkách elektromobilov je vraj horší vzduch než na čerpacích staniciach. Ide o skutočný zdroj znečistenia?
Jednou z dôležitých úvah, ktoré spoločnosť Hubber berie na vedomie, je aj budúcnosť autonómnych vozidiel. V prípade, že sa na cestách začnú pohybovať autonómne vozidlá, ako napríklad tie od spoločnosti Waymo, bude potrebné vybudovať infraštruktúru, ktorá umožní ich nabíjanie. Zatiaľ nie sú k dispozícii ideálne riešenia pre autonómne nabíjanie, a preto by sa v budúcnosti mohli k týmto staniciam pridať ľudskú obsluhu, ktorá by pomohla s nabíjaním.
Hubber plánuje expandovať aj mimo Spojeného kráľovstva a Írska, ale v súčasnosti sa sústredí na domovský trh. Spoločnosť totiž len začína, ale získala investíciu vo výške 60 miliónov libier (takmer 70 miliónov eur), čo je významný krok k realizácii tohto projektu.
Prvou nabíjacou stanicou Hubber bude prevádzka v oblasti Forest Hill na južnom Londýne, ktorá bude otvorená 20. augusta 2025. Stanica bude mať 12 nabíjacích stojanov, z ktorých 3 budú vybavené 150 kW a ďalšie 3 s 300 kW dvojhlavovými nabíjačkami. Prvý týždeň prevádzky bude nabíjanie zdarma, a stanica bude riadená spoločnosťou RAW Charging.