V holandských mestách boli pomerne nedávno zavedené takzvané zóny s nulovými emisiami pre nákladnú dopravu (ZEZ-F) a najnovšia analýza organizácie Clean Cities (čisté mestá) teraz preskúmala počiatočné dopady tohto nariadenia. Najviac sa zmenil počet nových registrácií elektrických dodávok a nákladných vozidiel, ktoré v Holandsku prudko klesajú. Na tému upozornil portál Electrive.
Rýchlejšia elektrifikácia a menej dieselových vozidiel v mestách
Zóny boli zavedené začiatkom tohto roka a pokrývajú celkovo 18 miest. Oblasti, respektíve obce, kde boli ZEZ-F zavedené, zaznamenávajú rýchlejšiu elektrifikáciu a výrazný pokles dieselových vozidiel. Tie boli vytlačené najmä z husto obývaných častí, čo sa pozitívne prejavilo nielen na lokálnych emisiách, ale aj úrovni hluku.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Kontroverzný elektromobil rozdelil ľudí. Chýba mu dôležitá vec, no predajom sa darí
- Čína nasadí prísnejšiu kontrolu exportu elektromobilov. Čo všetko sa zmení?
- BMW chystá facelift svojej elektrickej vlajkovej lode. Na čo všetko sa môžeme tešiť?
V prvej polovici roka 2025 bolo v Holandsku až 78 percent zo všetkých registrovaných dodávok elektrických, čo výrazne kontrastuje s európskym priemerom na úrovni len 9 percent. Ich predaje sa v Holandsku medziročne zvýšili až o 188 percent. S rastúcim počtom elektrických vozidiel klesá aj množstvo naftových dodávok.
„Skúsenosti z Holandska ukazujú, že zóny s nulovými emisiami prinášajú rozhodujúcu zmenu. Poskytujú jasné pravidlá a istotu, že spoločnosti musia investovať do elektrických vozových parkov. A znamenajú, že naše centrá miest sa môžu stať živými štvrťami pre všetkých znížením znečistenia, znížením hluku a vytvorením zdravších a bezpečnejších ulíc.“
Barbara Stoll, riaditeľka kampane Clean Cities
Organizácia Clean Cities zároveň zdôrazňuje, že samotné zavedenie ZEZ-F na dosiahnutie požadovaných výsledkov nestačí. Úspech závisí od kombinácie regulácie a finančnej podpory. Konkrétne časti miest dostali špeciálne dotácie, spoločnosti zároveň dostali prístup k národným dotáciám na elektrické dodávky a nákladné vozidlá. No a existujú tu aj daňové úľavy či rôzne iné výnimky.

Spoločnosti, ktoré prešli na elektrickú formu dopravy, potvrdzujú, že celkové náklady na vlastníctvo elektrických dodávok sú teraz v porovnaní so spaľovacími modelmi výrazne nižšie. Jediným negatívom stále zostáva vyššia nákupná cena elektrických modelov.