Francúzsko a Španielsko dali jasne najavo, že neustúpia od cieľa EÚ, ktorým je zakázať predaj nových áut so spaľovacím motorom do roku 2035. Obe krajiny odmietli snahy Nemecka, Talianska a automobiliek o odklad či zmiernenie tohto plánu a zdôraznili, že budúcnosť európskeho automobilového priemyslu je postavená výhradne na využívaní elektromobilov. Informácie zverejnil portál electrive.
Koniec spaľovacích motorov sa odkladať nebude
V spoločnom liste, ktorý zverejnili francúzske médiá, vlády oboch krajín upozorňujú, že pripravované prehodnotenie emisných noriem CO₂ nesmie oslabiť pôvodný cieľ nulových emisií. Rok 2035 označili za kľúčový míľnik pre transformáciu európskeho priemyslu a klimatickú politiku EÚ. Podľa Paríža a Madridu je predvídateľné regulačné prostredie rozhodujúce pre rozvoj výroby batérií a elektromobilov.
Zároveň pripomínajú, že od roku 2023 už boli investované miliardy eur do budovania európskych dodávateľských reťazcov. Ak by sa cieľ 2035 spochybnil, mohlo by to podľa nich vážne narušiť dôveru investorov aj dlhodobé plánovanie firiem. Francúzsko a Španielsko síce podporujú určité úpravy v rámci pravidiel, no len také, ktoré posilnia európsku výrobu a nie tie, ktoré by oslabili emisné limity. Jedným z návrhov sú tzv. kredity pre malé elektrické vozidlá vyrábané v Európe. Tie by mali podporiť dostupnejšie modely a urýchliť prechod na elektromobily.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Plug-in hybridy neplnia sľuby. Automobilky profitujú na skreslených emisných testoch
- Toyota posúva luxus na novú úroveň. Century sa stáva samostatnou značkou nad Lexusom
- Rýchlosť výrazne ovplyvňuje dojazd elektromobilov. Kedy strácajú najviac?
![]()
Obe krajiny tiež odmietajú, aby plug-in hybridy po roku 2035 naďalej požívali výhody, keďže ich reálne emisie sú výrazne vyššie než tie laboratórne. Termín roku 2035 je súčasťou Európskej zelenej dohody a patrí medzi hlavné piliere klimatickej stratégie únie. Napriek silnému tlaku automobilového sektora zostáva politika nezmenená. Európska komisia už potvrdila, že revízia sa začne ešte pred koncom roka 2025, no cieľ úplnej dekarbonizácie nových áut zostáva v platnosti.

Naopak, Nemecko a Taliansko tlačia na Komisiu, aby reguláciu prehodnotila. Berlín argumentuje, že automobilky potrebujú viac času a väčšiu technologickú slobodu. Taliansko sa k jeho postoju pridáva s podobnými obavami. Európski ministri životného prostredia budú o téme rokovať už tento týždeň. Napriek politickému napätiu sa očakáva, že Brusel nepoľaví od pôvodného plánu. Francúzsko a Španielsko zdôrazňujú, že rok 2035 je pre Európu dôležitým strategickým cieľom nielen pre ochranu klímy, ale aj pre zachovanie jej pozície v globálnom prechode na elektrickú mobilitu.





