MojElektromobil

Európsky výskumný projekt EFFEREST, financovaný z prostriedkov , sa zameriava na zvyšovanie efektivity elektromobilov. Jeho cieľom je zlepšiť vzájomnú spoluprácu systémov, ktoré riadia komfort v interiéri vozidla a výkon hnacieho ústrojenstva. Projekt vedie rakúska spoločnosť Virtual Vehicle Research GmbH, ktorá chce do konca roka 2026 dosiahnuť významné pokroky v oblasti tepelného manažmentu kabíny aj pohonnej sústavy. Informácie zverejnil portál electrive.

EFFEREST mení budúcnosť elektromobility

Spojením týchto dvoch oblastí sa tím usiluje o komplexný prístup, ktorý umožní robiť technické kompromisy v prospech používateľa bez znižovania výkonu či zvyšovania ceny. Podľa projektového manažéra z Virtual Vehicle sa systémy v rámci projektu neoptimalizujú len samostatne, ale navzájom prepojene. Takéto riešenie umožňuje, aby sa úpravy zamerané na vyššiu efektivitu a dostupnosť robili výlučne s ohľadom na potreby vodiča a cestujúcich.

projekt EFFEREST
Zdroj: EFFEREST

Cieľom projektu EFFEREST je zároveň posilniť konkurencieschopnosť Európy a upevniť jej technologické líderstvo v oblasti digitálnych, základných a novovznikajúcich technológií, čím by sa mali elektromobily stať atraktívnejšími pre globálny trh. Výskum odštartoval začiatkom roka 2024 a potrvá tri roky. Rozpočet vo výške 4,9 milióna eur bude rozdelený medzi jedenásť partnerov zo šiestich krajín. Okrem hlavného koordinátora Virtual Vehicle Research sa na projekte podieľajú aj Vrije Universiteit Brussel, Politecnico di Torino, Európske združenie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA), Bosch a ďalší partneri, ktorých nájdete na oficiálnej stránke EFFEREST.

Spotreba a dojazd Leapmotor B10 BEV range consumption
Leapmotor B10

EFFEREST sa opiera o štyri kľúčové oblasti vývoja, ktoré tvoria základ jeho prístupu. Prvou z nich je vývoj zameraný na používateľa, ktorý prináša riešenia a riadiace systémy umožňujúce vyrábať elektromobily dostupnejšie, energeticky úspornejšie, komfortnejšie a bezpečnejšie. Dôraz sa kladie na potreby vodičov a cestujúcich, aby technológie neboli len efektívne, ale aj praktické v každodennom používaní.

Nemali by ste prehliadnuť:

Druhou oblasťou je dizajn podporený umelou inteligenciou, ktorý využíva adaptívne digitálne dvojčatá. Tie vďaka umelej inteligencii a strojovému učeniu dokážu optimalizovať energetický manažment, tepelnú reguláciu hnacej sústavy, celkový komfort v interiéri a systém sa dokonca dokáže dynamicky prispôsobovať individuálnym preferenciám používateľov.

Test Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale
Test Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale

Tretí pilier predstavuje komplexné riadenie energetickej sústavy. Projekt v tejto časti využíva viacvrstvovú architektúru riadenia, ktorá využíva prediktívne a modelové algoritmy. To umožňuje efektívne a inteligentné ovládanie tepelných systémov a pohon na základe digitálneho dvojčaťa vozidla, čím sa dosahuje optimálna rovnováha medzi výkonom, komfortom a spotrebou energie.

test 2025 Volkswagen ID. Buzz LWB vs. SWB lang kurz long
Volkswagen ID. Buzz LWB vs. SWB

Štvrtou oblasťou je aplikačné testovanie, v rámci ktorého sa nové riešenia overujú v praxi. Tím EFFEREST testuje svoje inovácie v upravenom sériovom vozidle počas reálnej jazdy, ale aj prostredníctvom virtuálnych simulácií, aby sa overila ich funkčnosť a prínos ešte pred nasadením do sériovej výroby. Projekt EFFEREST tak predstavuje ambiciózny krok smerom k efektívnejším, pohodlnejším a dostupnejším elektromobilom, ktoré by mali lepšie spĺňať požiadavky budúcich používateľov aj automobilového priemyslu.

Náš tip
V Nórsku končia zlaté časy, rušia výhody pre elektromobily. Hrozí návrat k spaľovákom?
25. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+