Nová štúdia od Escalent ukazuje, že Európania čoraz častejšie zvažujú kúpu čínskych áut, zatiaľ čo záujem o americké automobilky klesá. Tento trend naberá na sile, pričom čínske značky ako BYD, MG a GAC už majú stále väčší podiel na trhu v Európe, najmä v sektore elektrických vozidiel. Zatiaľ čo v minulosti bolo zvykom považovať americké automobily za obľúbené a kvalitné, najnovšie výsledky ukazujú, že čínsky automobilový priemysel získava na dôveryhodnosti. Téme sa venovala stránka InsideEVs.
Čínskym automobilkám rastie dôvera, americkým klesá
Escalent uskutočnil prieskum medzi spotrebiteľmi z Veľkej Británie, Nemecka, Francúzska, Španielska a Talianska, ktorý prebiehal od mája do júla 2025. Výsledky ukázali, že až 47 % potenciálnych kupujúcich by zvážilo kúpu čínskeho auta, čo je výrazný nárast oproti 31 % v roku 2024. Na druhej strane, záujem o americké autá klesol z 51 % v minulom roku na 44 % v roku 2025.

Rastúca dôvera v čínske značky je čiastočne výsledkom ich intenzívnejšej prítomnosti na európskom trhu, vrátane reklamy, marketingu a budovania distribučných sietí. Avšak dôvera spotrebiteľov v čínske výrobky je stále nízka, len 19 % účastníkov prieskumu uviedlo, že dôveruje výrobkom z Číny. Tento údaj je síce lepší ako 12 % v roku 2024, ale stále je pod úrovňou 24 % pre výrobky z USA.
Geopolitické napätie ako faktor?
Escalent nezisťoval priamo príčiny tohto posunu v nákupných preferenciách, ale viceprezident firmy KC Boyce naznačil, že geopolitické napätie, ako sú clá, obchodné dohody a politické rozdiely medzi USA a Európou, môže ovplyvniť postoj európskych spotrebiteľov k americkým značkám. Tento trend nie je izolovaný a môže byť dôsledkom širších medzinárodných vzťahov, ktoré ovplyvňujú spotrebiteľskú dôveru.

Napriek rastúcej dôvere v čínske automobily, 72 % Európanov stále očakáva, že čínske autá budú lacnejšie než ich existujúce vozidlá. Štúdia tiež ukázala, že len 13 % spotrebiteľov by bolo ochotných zaplatiť viac za čínske auto, aj keby bolo objektívne kvalitnejšie. Väčšina respondentov očakáva cenový benefit, čo môže byť výzvou pre čínske značky, ktoré sa snažia predať svoj produkt za cenu, ktorá je konkurencieschopná na európskom trhu.
Výzvy pre prémiové čínske značky
Tento postoj môže byť problematický pre čínske automobilky, ktoré sa snažia expandovať do prémiového segmentu, ako je napríklad Aito, ktorý na autosalóne IAA v Mníchove predstavil svoje prémiové elektrické modely. Modely, ako Aito M9, ktoré sa predávajú v Číne za takmer 68 000 €, budú v Európe čeliť tvrdému konkurenčnému tlaku, keďže Európania môžu byť skeptickí k tomu, aby zaplatili takú vysokú cenu za auto od neznámej značky.

Hoci keď čínske automobilky získavajú dôveru spotrebiteľov, ich úspech v Európe bude závisieť na schopnosti ponúknuť kvalitné vozidlá za konkurencieschopné ceny. Zaujímavé bude sledovať, ako sa tento trend bude vyvíjať v nadchádzajúcich rokoch, keď čínske značky budú pokračovať v rozširovaní svojich ponúk na európskom trhu.
Prečítajte si tiež:
- Cupra Raval: Športový elektrický hatchback odhalený. Očakávame ho už v budúcom roku
- Diesel na krátkych trasách trpel, spotreba bola tragická. Elektromobil vie energiu aj „vyrábať“ | Rozhovor
- Elektromobil namiesto dieselu. Elektrické DS N°4 prekvapilo cenou, je oveľa lacnejšie než plug-in hybrid