O tom, že elektromobilita je v rámci dopravy prioritou Európskej únie, niet pochýb. Elektrifikujú sa osobné vozidlá, ale aj tie nákladné, autobusy či motocykle. Rok čo rok tiež vidíme vyšší záujem aj od spotrebiteľov, o predajných číslach informujeme na našom webe pravidelne. Slovensko je v tomto smere zatiaľ na chvoste EÚ, no aj tu predaje rastú pomerne výrazným tempom.
Nové pravidlá pre fleetové vozidlá
Najnovšia informácia hovorí o tom, že EÚ má v pláne novinky, ktoré by mali platiť od roku 2030 a týkajú sa fleetových vozidiel. Tie by mali byť v tomto roku kompletne elektrické. Ide o vozidlá, ktoré sú určené na prenájom, firemné vozové parky a podobne. Európska komisia má v pláne predložiť tento návrh už koncom tohto leta, čím sa spustí celý schvaľovací proces.
Pre Európsku Komisiu nie je táto téma úplne nová a diskutuje sa o nej už dlhšie. Cieľom je zvýšenie podielu elektromobilov vo firemných vozových parkoch, čo významne zníži lokálne emisie. Konkrétne sa teraz hovorí o tom, že do roku 2027 by mala byť kvóta elektromobilov vo firmách nastavená na 75 percent a v spomínanom roku 2030 by mali byť flotily čisto elektrické. Na tému upozornil portál Electrive s odvolaním sa na informácie nemeckého denníka Bild.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Redakčný test spotreby 40 elektromobilov – ktorý má najnižšiu spotrebu, či najdlhší dojazd?
- Nové MG4 príde onedlho a dostane solid-state batériu
- Na elektromobile prešiel viac ako 400-tisíc kilometrov. Opotrebenie batérie je prekvapivé
Počiatočné správy sa začali objavovať už začiatkom júla a EÚ potvrdila, že Brusel pracuje na nových predpisoch. Podrobnosti o tom, v akom konkrétnom štádiu sú diskusie, zatiaľ neposkytla. Informácia o stopercentnej kvóte tak nie je úplne potvrdená a je možné, že toto číslo nakoniec bude miernejšie. Na to, aby nariadenie nadobudlo účinnosť, bude potrebné schválenie Rady EÚ a aj Európskeho parlamentu.
Nariadenie by na trhu spôsobilo obrovské zmeny
Takéto nariadenie by významne ovplyvnilo veľkú časť trhu s novými automobilmi. Aktuálne dáta ukazujú, že približne 60 percent všetkých nových vozidiel v EÚ je registrovaných na firmy a poskytovateľov prenájmu. Súkromní používatelia tvoria len približne 40 percent.
Aj keď nariedenie nebolo ešte ani oficiálne predložené, voči tejto iniciatíve už začína rásť odpor. A to nielen medzi konečnými spotrebiteľmi, ale aj medzi politikmi. Podľa niektorých by sa elektromobily nakupovali len na splnenie kvót, čo je z určitej miery naozaj pravda.
Ako sa táto situácia nakoniec vyvinie a aké konkrétne nariadenia budú schválené, ukáže až čas. Teraz by sme ešte nemali vyvodzovať žiadne závery.