Európska únia oficiálne zmiernila emisné ciele CO2 pre rok 2025. Európsky parlament nové nariadenie schválil pred tromi týždňami, teraz má za sebou aj posledný krok – schválenie Radou EÚ. Na tému upozornil portál Electrive.
Nariadenie sa upravilo, ciele však zostávajú
Rada dnes prijala cielenú zmenu nariadenia o normách CO2 pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá, napísali iniciátori v krátkom oznámení.
Nariadenie stanovuje, že dodržiavanie cieľov špecifických emisií výrobcov automobilov za tri roky (2025-2027) sa už nebude posudzovať každoročne, ale aj na základe priemernej výkonnosti každého výrobcu počas týchto rokov. Cieľom je automobilkám poskytnúť flexibilitu, ktorú potrebujú na dosiahnutie svojich emisných cieľov.
Nemali by ste prehliadnuť:
- VIDEO | Na testovacom okruhu Tesly sa preháňal nový elektromobil. Ide o cenovo dostupný Model Y?
- Prvý plne elektrický remorkér v Európe: V prístave Antverpy-Brugy prebieha revolúcia
- V Nemecku otvorili najvýkonnejšiu vodíkovú čerpaciu stanicu
Projekt vychádza zo strategického dialógu Európskej únie o budúcnosti automobilového priemyslu, ktorý začal začiatkom tohto roka. Jednou z najväčších tém bolo práve oslabenie dlho známych cieľov v oblastí emisií CO2. Samotné ciele sa však meniť prakticky nebudú, novinkou je práve spomínaná flexibilita počas nasledujúcich troch rokov.
Bilancia do konca roka 2027
V preklade to znamená, že automobilka, ktorá tento rok výrazne nedosiahne limity emisií CO2, by ich mohla v budúcom roku prekročiť, prípadne naopak. Na konci roka 2027 sa vytvorí bilancia a uvidí sa, ktorý výrobca stanovený cieľ naozaj dosiahol. Ak sa tak nestane, nasledujú sankcie. Doteraz sankcie hrozili už v tomto roku.
Predpokladá sa, že automobilky aj napriek novému nariadeniu prísnejšie ciele dosiahnu už v roku 2025, a to najmä vďaka rastúcim predajom elektromobilov. Aktuálne znenie návrhu získalo v Európskom parlamente 458 hlasov, pričom 101 bolo proti a 14 sa zdržalo hlasovania.