MojElektromobil

Je to príbeh starý ako svet. Majitelia plug-in hybridov svoje vozidlá nabíjajú len veľmi sporadicky, čo v praxi znamená, že pri jazde so sebou takpovediac zbytočne ťahajú mŕtvu váhu vo forme vybitej batérie. Nevyužívajú potenciál kombinovaného pohonu a prezentovaný benefit v podobe nižšej produkcie emisií oproti klasickým spaľovákom vo veľkej miere zostáva len na papieri.

Technológia ako taká nie je problémom, no nohy jej podkopáva správanie jej používateľov. Automobilový priemysel, ktorý je tlačený do znižovania emisií produkovaných vozidiel, z toho napriek všetkému benefituje. V miliardách. Na tému upozornil portál InsideEVs.

Verejné tajomstvo deravých WLTP testov

Nová štúdia odhalila, že niektorí z najväčších svetových výrobcov áut sa vyhli miliardám dolárov na pokutách za emisie v Európskej únii, a to vďaka nedostatkom v testovacích procedúrach WLTP. Problém je v tom, že štandardizované testovanie emisií v rámci WLTP nezohľadňuje reálne správanie majiteľov plug-in hybridov, konkrétne to, do akej miery využívajú jazdu na čisto elektrický pohon bez lokálnych emisií.

Elektrický dojazd plug-in hybridov sa v ostatných rokoch výrazne zvýšil, čo na prvý pohľad vyzerá ako skvelá správa. Vozidlo dokáže bez produkcie lokálnych emisií prejsť väčšiu vzdialenosť, čo by malo znamenať, že jeho emisná stopa sa citeľne znižuje. Táto premisa ale opäť padá na skutočnosti, že majitelia plug-in hybridných vozidiel by museli pravidelne nabíjať a využívať elektrickú jazdu. V skutočnom svete to ale situáciu paradoxne môže ešte zhoršovať. Väčšie batérie zvyšujú hmotnosť vozidla, čo znamená, že autá potrebujú aj silnejšie motory na zabezpečenie adekvátneho výkonu, keď sa batéria vyčerpá.

Zdroj: Transport & Environment

Štúdia Transport & Environment uvádza, že plug-in hybridné vozidlá (PHEV) emitujú rovnaké množstvo CO2 ako benzínové a naftové vozidlá. Oficiálne odhady WLTP počítajú s tým, že PHEV z modelového roka 2023 boli o 75 % efektívnejšie než benzínové a naftové autá, vypúšťajúc 35 gramov CO2 na 100 kilometrov, zatiaľ čo benzínové vozidlá oficiálne emitujú 139 gramov CO2 na rovnakú vzdialenosť.

Ako sme spomínali, ide o „papierové výsledky“ pri laboratórnych podmienkach. V reálnom svete má byť rozdiel medzi emisiami benzínových a naftových vozidiel a PHEV iba 19 %, pričom vozidlá na fosílne palivá vypúšťali 166 gramov CO2 na kilometer, zatiaľ čo PHEV dosahovali 135 gramov CO2 na kilometer. A to je už úplne iný príbeh.

Pri výpočte emisií vozových parkov sa pritom používajú “tabuľkové” dáta z WLTP, vďaka čomu výrobcovia na dosiahnutie potrebných emisných limitov môžu navýšiť produkciu plug-in hybridov na úkon batériových elektromobilov. Reálny problém, znižovanie emisií v doprave, sa pritom nerieši. Podľa štúdie T&E to viedlo k nárastu emisií CO2 o 52 miliónov ton medzi rokmi 2021 a 2023. Zároveň výrobcovia áut ušetrili takmer 6 miliárd eur na pokutách.

Zdroj: Transport & Environment

Európska komisia sa rozhodla zakročiť

Nie je to len environmentálny problém. V nevýhode sú aj samotní spotrebitelia. Vďaka nesprávnym údajom o emisiách a spotrebe paliva PHEV majitelia ročne zaplatia o 940 eur viac, než by malo byť podľa oficiálnych odhadov. Reálne ale nejde o žiadne nové zistenie. Na nedostatky WLTP testovania sa poukazuje už roky, no vyzerá to tak, že veci sa začnú meniť.

Európska komisia plánuje opravu testovacej metódy WLTP, aby údaje o emisiách boli bližšie k odhadom z reálneho sveta. Úprava má prebiehať v dvoch fázach. Prvá fáza opravy sa sústredí na presnejšie testovanie nových modelov PHEV, pričom druhá fáza, ktorá by mala byť implementovaná v rokoch 2027-2028, bude zahŕňať nové testovacie metódy pre všetky existujúce modely, aby sa údaje o emisiách stali čo najpresnejšie. S opravou testovacej metódy WLTP by mal prísť aj širší pohľad na to, ako automobilky reálne prispievajú k znižovaniu emisií a udržateľnosti.

Náš tip
Zlodeji kradnú káble z nabíjacích staníc. Riskujú život kvôli pár eurám, pričom opravy stoja milióny
22. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+