MojElektromobil

Autolib bola služba vo francúzsku, ktorá ponúkala car-sharing. Teda zdieľanie áut v rámci mesta s plne elektrickou flotilou. Zákazníci si mohli požičať malé elektrické autá Bolloré Bluecar, ktoré ale napokon čakal nepekný osud. Služba pred tromi rokmi skončila a z trávnatej plochy sa stalo vrakovisko elektromobilov.

Trpký neúspech

Určite nejde o dobrý pohľad, no zároveň treba povedať, že podobné vrakoviská nie sú až tak výnimočné. Téme sa podrobne venoval francúzsky Blog Moteur po tom, čo fotografie vozidiel zaplavili sociálne siete. Car-sharingová služba Autolib bola založená v roku 2011 a fungovala pomerne štandardne, teda ako predplatená služba. Obyvatelia Paríža a okolitých obcí mohli využívať pre rýchlejšiu prepravu po meste malé mestské vozidlá. Konkrétne využívali elektromobily Bolloré Bluecar. Firma mala vysoké očakávania, predpokladala úspech.

Realita nakoniec vôbec nebola až taká ružová a po siedmich rokoch sa z ulíc Paríža stiahli. V roku 2018 zamestnávali približne 250 ľudí, po cestách im jazdilo 4 000 elektromobilov a vybudovaných mali 1 100 staníc. Stopka bola nutná z dôvodu vysokých strát, ktoré už ďalej neboli udržateľné. Firma predpokladala, že na každom aute dokážu zarobiť približne 23 tisíc eur, no nakoniec to nebolo ani 4 tisíc. V tom čase mali 150 tisíc predplatiteľov, pričom odhadovali, že v roku 2023 ich bude až 320 tisíc. Či by sa k tomuto číslu vôbec priblížili je skutočne otázne a skôr nepravdepodobné.

Druhá šanca

Z pôvodných 4 000 áut sa tisícka presunula ešte do dvoch miest, kde služba fungovala do Augusta 2020. Pandémia ale definitívne ukončila činnosť Autolib. Osud ďalších vozidiel bol nejasný a z väčšej časti skôr čierny. Dobrou správou určite je, že časť vozidiel bola predaná druhým majiteľom. Samozrejme, vybrali sa len tie najlepšie kusy. V spomínanom blogu sa uvádza, že prvá vlna 50 áut bola predávaná za 3 700 € a druhá vlna 50 áut za 4 500 €.

Takto mal predaj ojazdených elektromobilov Bolloré Bluecar pokračovať aj ďalej, pričom z parížskej flotily malo byť predaných približne 800 vozidiel. Po ukončení činnosti v mestách Bordeaux a Lyon v auguste 2020 sa do predaja dostalo ďalších 186 áut. Kúpa takýchto ojazdených áut bola veľmi výhodná, nakoľko vďaka dotačnej politike mohli byť reálne náklady kupujúcich na hranici 1 000 € za jeden elektromobil.

Solid-state batérie

Takýto osud je určite dobrý, no budúci majitelia sa musia vysporiadať s nie veľmi používateľsky-priateľskou technológiou batérií. Firma na oficiálnych stránkach uvádza, že sú bez niklu a kobaltu, čím znížili záťaž na životné poistenie. Ich životnosť by mohla byť až 400 tisíc kilometrov, ale iba za optimálnych podmienok. Bluecar priniesol technológiu solid-state LMP batérií do praxe, čo samozrejme znie veľmi dobre na prvé počutie, no pre bežné použitie nie sú až také optimálne.

Na stránke výrobcu sa taktiež uvádza, že batérie pracujú pri teplote od 60 do 80 stupňov. V praxi to znamená, že vozidlo ich musí udržiavať pri teplote aspoň 60 stupňov, čo je veľmi energeticky náročné. Vozidlo preto musí byť neustále pripojené k sieti, aby sa 30 kWh batéria udržiavala v kondícii a zároveň sa nevybíjala. Ak by sa auto aktívne využívalo v rámci car-sharingu, udržiavanie batérie na vyššej teplote nie je až taký problém. Pre súkromné využitie, kedy auto väčšinou stojí ako jazdí, je takéto zohrievanie batérie neprijateľné.

Vrakovisko elektromobilov

Bolo jasné, že nie všetky elektromobily sa dostanú k novým majiteľom. Pri meste Romorantin sa tak objavilo vrakovisko stoviek Bolloré Bluecar v zlom stave. Vozidlá majú množstvo poškodení a je otázne, ako dlho tu už stoja. Rovnako nie je známe, čo s nimi plánujú robiť a ako dlho tu ešte budú stáť. Je možné, že niektoré môžu byť ešte použité na náhradné diely.

Dobrou správou tiež je, že všetky elektromobily sú zbavené spomínanej batérie. Ide o logický krok, nakoľko iba obyčajným státím by sa spomínané solid-state batérie nenávratne poškodili.

Náš tip
Zdieľaná mobilita zaujala: SHARENgo získava silného partnera
16. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+