MojElektromobil

Predstavte si, že by ste so svojím elektrickým autom nemuseli tráviť čas na nabíjacích staniciach. V momente, keď sa dojazd začne nebezpečne približovať nule, odstavíte ho v obslužnej stanici podobnej autoumyvárni a už o tri minúty môžete opäť vyraziť „s plnou nádržou“.

Znie to ako niečo zo sci-fi filmu, no pritom je to úplne reálne. Spomínané tri minúty totiž potrebujú robotické ruky na to, aby v elektromobiloch značky Nio vymenili dvojicu batérii – vybitú za plne nabitý kúsok. Modulárny podvozok a automatizovaný proces sa postarajú o plný dojazd doslova na počkanie.

Čínska spoločnosť Nio svojím riešením prakticky eliminuje priestor pre tvrdenia, že elektromobily sú na dlhé trasy nepohodlné, pretože sa v porovnaní s tankovaním musia dlho nabíjať. A zjavne to myslí celkom vážne.

Vo svojich vyhláseniach uvádza, že v Číne pracuje na vybudovaní rozsiahlej infraštruktúry obslužných staníc, aby pre jej zákazníkov boli vždy na dosah. Už tento rok chcela naprieč Čínou prevádzkovať 1100 staníc na výmenu batérií vo svojich vozidlách. Ako ale píše portál GasGoo, v prevádzke by ich malo byť len 123.

Navyše to má jeden veľký nedostatok. Stanice dokážu obslúžiť len vozidlá spoločnosti Nio, takže väčšina elektromobilistov sa na ne pozerá len ako na nepoužiteľné budovy, ktoré by chceli vidieť aj vo farbách svojej značky.

Automobilka Nio si za jednu výmenu batérie účtovala približne 25 dolárov, prípadne si človek mohol zaplatiť mesačné predplatné za približne 130 dolárov. V rámci podpory predaja ale majitelia vozidiel Nio ES8 SUV a Nio ES6 crossover získali privilégium bezplatného využívania tejto služby.

Pre majiteľa elektromobilu je to neskutočná výhoda. Otázne je však to, či Nio dokáže s nastaveným obchodným modelom fungovať aj dlhodobo. Hranica medzi úspechom a totálnym bankrotom je v automobilovom priemysle nesmierne tenká.

 

Prečo to v dnešnej dobe ešte nie je rozšírené?

Treba povedať, že nejde o úplne originálny nápad. S obdobným riešením experimentovala aj Tesla. No prax ukázala, že zo strany vodičov nebol prejavený dostatočný záujem, aby sa tomu ďalej venovala. Nie je to vôbec jednoduchá vec. Na čo poukazuje aj skutočnosť, že takéto služby sa nedočkali väčšieho rozšírenia.

Myšlienka je to vo svojej podstate jednoduchá a praktická. Veď mnoho potenciálnych záujemcov o elektromobily uvádza, že ich odrádza práve časový aspekt nabíjania takýchto vozidiel. V domácich podmienkach nemajú priestor na to, aby elektrické auto mohli nabíjať a predstava tráviť čas na nabíjacích staniciach im nevonia. Takto by si, povedzme, platili mesačný paušál a hneď ako by potrebovali, dostali by “plnú nádrž”, za približne rovnaký čas, ako trvá bežné tankovanie.

Prečo teda takýto systém, respektíve služba, nie sú dostupné? Skutočne to nie je tým, že by to niekomu nenapadlo, prípadne by to neskúsil. Práve naopak, skúšali to viacerí. No bez väčšieho úspechu a má to svoje dôvody. Nohy im väčšinou podkopli “skryté” detaily. Pretože nič nie je také jednoduché, ako to na prvý pohľad vyzerá.

Keď sa spomína výmena batérií v elektromobile, človek si predstaví jednoduchý úkon podobný výmene akumulátora v bežnom aute. No celé je to trochu komplikovanejšie. V prvom rade treba prihliadať na to, že by malo ísť o službu, ktorá je efektívne schopná obslúžiť väčšie množstvo zákazníkov.

Navyše tých zákazníkov musíte mať, prinajmenšom musíte mať možnosť niekoho osloviť. Obslužné stredisko je preto vhodné, ba priam nutné, umiestniť tam, kde je najväčšia koncentrácia elektromobilov. Vzhľadom na to, že elektromobilita sa ešte stále len rozbieha, to nemusí byť úplne jednoduché.

Zároveň je potrebné nastaviť vhodný “biznis model”, aby ste aspoň mali šancu dostať sa do zelených čísel, pričom treba zohľadniť technickú náročnosť služby. Vyriešiť je potrebné viacero základných vecí, aby to vôbec fungovalo. Auto musí byť úplne statické a s batériami sa musí manipulovať veľmi opatrne, aby počas výmeny nedošlo k žiadnemu poškodeniu.

Samotný úkon výmeny batérií sa dá celkom pekne automatizovať. No potrebujete vhodné priestory, jednak aby ste sa k batérii dostali bez potreby auto dvíhať, čo by proces zbytočne komplikovalo, no súčasne batérie musíte niekde skladovať a dobíjať.

Rôzne elektromobily majú navyše rôzne batérie – fyzická veľkosť či kapacita, čo taktiež robí proces nabíjania, ale aj uskladnenie o niečo náročnejšími. Aj toto je jedným z hlavných dôvodov, prečo sa podobné programy nerozšírili.

No a aby toho náhodou nebolo málo, prevádzkovateľ takejto služby musí počítať s komplikovaným procesom kontroly kvality. A to preto, aby sa náhodou nestalo, že zákazník zaplatí za plne nabitú batériu s dojazdom 400 km, ktorá však kvôli opotrebeniu či poškodeniu nie je takýto dojazd schopná poskytnúť. Veľká “nabíjacia farma” navyše musí počítať s tým, že batérie budú podliehať vyššiemu stupňu opotrebenia. Čo, inak povedané, znamená ďalšie investície. Nakoľko staré batérie bude treba vyradiť a nahradiť ich novými kúskami.

V súvislosti s logistikou a základným fungovaním služby pre výmenu prázdnych batérií za plné prichádza na um ešte niekoľko fundamentálnych otázok. Ako zákazník prichádzam s elektromobilom, ktorý je vybavený batériou od výroby, viem teda, aký je jej približný stav opotrebenia a viem čo od nej môžem očakávať v zmysle dojazdu a prípadnej obsluhy. Pokiaľ však prevádzka negarantuje určitú kvalitu svojich nabitých batérií, mení sa to na lotériu. Pretože neviem, čo vlastne dostanem – nepoznám degradáciu batérie, ktorá je do auta vložená.

Okrem toho to asi tak celkom nemôže fungovať na princípe výmenného obchodu, kedy sa svojej originálnej batérie vzdávam v prospech servisu a namiesto toho dostávam batériu z dostupnej ponuky.

To znamená, že svoju batériu na mieste prevádzky nechávam na úschovu a tú plne nabitú si len dočasne prenajmem. A tu sa to celé začína meniť na logistické peklo. Požičanú batériu jednoducho musím priniesť naspäť a zároveň si vyzdvihnúť tu svoju. Čo však v prípade, že idem na dlhší čas preč, prípadne sa touto trasou už neplánujem vrátiť?

Všetky podobné scenáre treba nejakým spôsobom ošetriť, a to aj po právnej stránke. Predstavuje to ďalšie náklady, či už na uskladnenie dodatočných batérií a ich evidenciu, vymáhanie možných úschovných poplatkov alebo komplexné logistické riešenie, kedy by sa batérie presúvali medzi viacerými prevádzkami. To ale má ďalší háčik. Jednak by to chcelo rozsiahlu sieť prevádzok naprieč štátom, kde firma pôsobí, no zároveň by musela mať svoju prepravnú flotilu.

Systém rýchlej výmeny vybitých batérií za plne nabité je na papieri skutočne peknou myšlienkou. No v skutočnosti sa za tým skrýva finančná, logistická a právna nočná mora. Zjednodušene povedané, zatiaľ to vyzerá tak, že ide o väčšie sústo, ako si dnes môžeme dovoliť.

V malej miere to fungovať môže, no rovnako malá je potom aj celková efektivita a zmysel. Firmy to však skúšali a skúšať budú aj naďalej. Čo je vcelku dobré, pretože v momente, kedy sa nájde priekopník, ktorý vytvorí dlhodobo funkčný model, pripoja sa ďalší a zrazu to celé snáď začne dávať väčší zmysel.

14. februára 2020
Zdroj: Green Car Reports, Nio, TechNode

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+