Čínska automobilka BYD opäť rozvírila vody elektromobility, keď oznámila novú generáciu nabíjania s výkonom cez 1 megawatt. To je viac ako dvojnásobok oproti tomu, čo dnes ponúkajú najvýkonnejšie elektrické autá na americkom aj európskom trhu, ktoré sa zvyčajne nabíjajú maximálne pri výkone okolo 350 až 400 kilowattov. Nové technológie od BYD umožnia nabiť batériu na dojazd cez 400 kilometrov za približne 5 minút. V praxi by tak tankovanie benzínu mohlo úplne stratiť zmysel, informuje InsideEvs.
Najväčší svetový výrobca elektromobilov zároveň prekvapil aj cenou elektromobilu ktorý ponesie túto technológiu. Jeho nový model Han L, elegantný sedan so špičkovým výkonom a výbavou, štartuje na cene 209 800 jüanov, čo je približne 26 700 eur. To je výrazne menej ako pôvodne avizovaných 270 000 jüanov. V porovnaní s Teslou Model 3, ktorá sa v Číne predáva za vyše 235 000 jüanov (asi 30 000 eur), ide o veľmi výhodnú ponuku.
Han L bude dostupný v troch výbavách. Najdrahšia verzia stojí 279 800 jüanov, teda približne 35 700 eur. Aj tak je to o 12 000 dolárov menej, ako je priemerná cena auta v takom USA. Každý model dostane 83,2 kWh batériu typu „Blade“, ktorá podľa čínskej normy CLTC zvládne prejsť na jedno nabitie až 701 kilometrov. Reálny dojazd bude síce nižší, no vďaka rýchlemu nabíjaniu to nie je zásadný problém.
Ako by sme ho nabíjali ale u nás?
Celkovo v našich končinách by bol problém zohnať nabíjačku, ktorá umožňuje nabiť toto vozidlo maximálnym výkonom. Zaujímavé ale je, že auto umožňuje súčasné nabíjanie z dvoch 500-kilowattových staníc naraz, pretože má dva nabíjacie porty. Jeden nájdeme vzadu vpravo, druhý vľavo. Okrem toho, s výkonom 1 086 koní bude BYD Han L zároveň patriť medzi najrýchlejšie elektromobily na trhu. Štandardom je aj pokročilý systém autonómneho riadenia „God’s Eye“, ktorý výrobca priraďuje k Tesla Autopilotu.

Na rovnakej platforme vzniká aj SUV verzia BYD Tang L, ktorá má podobné parametre, ale ponúka vyšší posed a praktickejší interiér. Ceny začínajú na 229 800 jüanov (okolo 29 300 eur) a končia na úrovni 289 800 jüanov (asi 36 900 eur). Ukazuje sa, že extrémne rýchle a zároveň cenovo dostupné elektromobily nie sú len teóriou. Čína to dokazuje v praxi, a ak Západ nezačne do vývoja a infraštruktúry investovať vážne, konkurenciu z Východu už nedobehne.
Elektromobil nabijeme za 5 minút. Nová technológia ide do výroby
Filip Spevár
19.3.2025
Spoločnosť BYD predstavila nové revolučné batérie pre svoju platformu, ktoré označuje „flash-charge batérie“. Výrobca tvrdí, že batérie boli prepracované tak, aby umožnili oveľa rýchlejší prenos iónov v elektrolyte a menší odpor cez membránu, čo vedie k celkovo rýchlejšiemu nabíjaniu, informuje CNEVpost.
Počas prezentácie BYD uviedlo, že batérie podporujú až 1 000 voltov a nabíjacie prúdy až 1 000 ampérov, čo umožňuje nabíjanie až do výkonu jedného megawattu (1 MW). Na sociálnej sieti Weibo BYD oznámila, že je prvou spoločnosťou, ktorá dosiahla „globálnu masovú výrobu megawatového flash nabíjania s najvyššou rýchlosťou nabíjania 2 kilometre za 1 sekundu, čím z veľkej časti vyrieši problémy s nabíjaním počas cestovania.“
- Hyundai láka na elektromobily: Ku Ioniq 5 a 6 zadarmo wallbox alebo kredit na nabíjanie
- Slovensko opäť terčom posmechu. Aj v tejto oblasti sme hanbou Európy
- Nový cenník ZSE Drive, výsmech pre Slovensko, Trumpove divadlo aj krach európskej nádeje | Prehľad týždňa
Súčasná schopnosť nabíjania 10C je najvyššia medzi batériami, ktoré sú momentálne masovo vyrábané. Ukazovateľ ‚C‘ znamená pomer medzi veľkosťou batérie a nabíjacím výkonom. Pri 1C môže batéria s kapacitou 80 kWh byť nabíjaná maximálnym výkonom 80 kW. Pri 5C by rovnaká batéria mohla byť nabíjaná až do 400 kW.
Dva elektromobily sú už nachystané
Predobjednávky na modely Han L a Tang L s touto technológiou už začali a oficiálny štart predaja je plánovaný na začiatok apríla. Ceny začínajú na 270 000 juanoch (približne 34 000 eur). Han L EV podporuje nabíjanie až do 10 C, zatiaľ čo Tang L dosahuje 8,4 C. Pozoruhodný výkon, aky na trhu stále chýba. To znamená, že Tang L môže nabiť až 370 kilometrov za 5 minút, zatiaľ čo Han L až 400 kilometrov za rovnaký čas.

BYD tiež predstavila ultra-rýchlu nabíjaciu stanicu s výkonom až 1 000 kW (podľa niektorých správ až 1 360 kW), ktorá umožňuje nabíjanie pri 10C. Tieto nabíjačky budú inštalované v Číne, pričom BYD plánuje nainštalovať viac ako 4 000 nových „Megawatt Flash Charger-ov“ a podľa potreby pridať aj stacionárne úložiská energie na potrebné dodávky energie.
Čo k tomu dodať, niečo podobné na trhu chýba a dokonca to môže spôsobiť revolúciu v adaptácii elektromobilov bežnou verejnosťou. Vynárajú sa ale aj otázky bezpečnosti, a tiež či takýto nápor na batériu nebude rýchlo skracovať jej životnosť a celkovú využiteľnú kapacitu. Ako sa tomuto projektu bude dariť ukáže čas, no každopádne sa tešíme na výsledky.