Očakávané veľké SUV Hyundai Ioniq 9 už síce bolo predstavené pred časom a odvtedy aj získalo ocenenie v čitateľskej ankete Elektromobil Roka 2025 powered by ČSOB Leasing (3. miesto v kategórii Nominácia verejnosti), no do Európy prichádza až teraz. Oficiálne zastúpenie teraz zverejnilo slovenské ceny a detaily o jednotlivých verziách.
Elektrické SUV Hyundai Ioniq 9: Batéria, nabíjanie a dojazd
V prípade modelu Ioniq 9 ide o prvý model Hyundai s hliníkovými blatníkmi a bočnými panelmi, čo znižuje hmotnosť karosérie a spotrebu. Napriek tomu, že už od pohľadu ide o obrovské auto, vďaka jeho aerodynamickému tvaru dokáže spolu s digitálnymi bočnými zrkadlami dosiahnuť koeficient odporu vzduchu Cd len 0,259. To sa spolu s akumulátorom s kapacitou 110,3 kWh (využiteľná kapacita 106 kWh) podpísalo na solídnom dojazde až 620 kilometrov podľa WLTP.

Hyundai Ioniq 9 sa na rýchlej nabíjačke s výkonom 350 kW nabije z 10 na 80 percent len za 24 minút (max. nabíjací výkon 250 kW). Model podporuje aj technológiu V2L a nabíjanie pomocou 400 V/800 V. Zásuvka V2L v batožinovom priestore umožňuje napájať a nabíjať elektrické zariadenia a spotrebiče prostredníctvom štandardnej elektrickej zásuvky pomocou trakčnej batérie vozidla.
Hyundai Ioniq 9 využíva 800 V architektúru E-GMP. Za zmienku stojí, že na tejto platforme vyrástla aj Kia EV9, ktorá je priamym konkurentom nového modelu. Predstavenie 7-miestneho elektrického SUV avizovala už onedlho aj česká Škoda.

Základný model Long Range RWD poháňa vzadu umiestnený motor s výkonom 160 kW (218 k), alternatíva Long Range AWD obsahuje dodatočný vpredu umiestnený motor s výkonom 70 kW (kombinovaný výkon 226 kW / 308 koní), zatiaľ čo vrcholné modely Performance AWD sa môžu pochváliť výkonnými 160 kW (218 k) motormi vpredu aj vzadu (systémový výkon 314 kW / 428 koní).
Model Performance zrýchli z 0 na 100 km/h len za 5,2 sekundy, verzia Long Range s pohonom všetkých kolies to zvládne za 6,7 sekundy a verzia s pohonom zadných kolies a s dlhým dojazdom za 9,4 sekundy. Poteší, že európske modely Ioniq 9 dokážu ťahať brzdený príves s hmotnosťou až 2 500 kg.
Netradičné prvky v interiéri
Prítomné sú aj niektoré netradičné prvky. Príkladom je UV-C sterilizátor, ktorý ponúka vo viacerých priečinkoch funkciu sterilizácie, čím dezinfikuje malé predmety, ako sú mobilné telefóny, peňaženky a rúška. Hyundai Ioniq 9 taktiež zobrazuje stav nabitia pomocou LED pixelov na volante, čím vodiča informuje o zostávajúcej energii.

Nemali by ste prehliadnuť:
- Toto auto si za peniaze nekúpite. DeLorean vyžaduje platbu v kryptomene
- Predaje elektromobilov rastú. Slovensko zaostáva, Česko vedie jednu štatistiku
- Koľko stojí nabitie elektromobilu v Európe a aké drahé je vlastne Slovensko?
Plochá podlaha modelu Ioniq 9 vytvára priestor na sedenie pre šesť alebo sedem osôb. Relaxačné sedadlá v prvom a druhom rade sa dajú úplne sklopiť. Hyundai Ioniq 9 predstavuje otočné sedadlá v druhom rade, ktoré umožňujú cestujúcim v druhom a treťom rade sedieť oproti sebe v momente, keď vozidlo stojí.

Po sklopení sedadiel tretieho radu do roviny sa do kufra zmestí až 1 323 litrov batožiny, zatiaľ čo so všetkými tromi radmi ponúka IONIQ 9 až 620 litrov batožinového priestoru. Predný kufor (tzv. frunk) navyše ponúka maximálny objem 88 litrov pre modely RWD (s pohonom zadných kolies) a 52 litrov pre modely AWD (s pohonom všetkých kolies).
Elektromobil Hyundai Ioniq 9: Cena a dostupnosť na Slovensku
Hyundai Ioniq 9 sa začal predávať najprv v Južnej Kórei a v Spojených štátoch s následným neskorším uvedením na európsky trh. Podľa najnovších správ sa prvé kusy v slovenských predajniach objavia už v auguste tohto roka. Objednávky sú už otvorené a základná cena Hyundai Ioniq 9 na Slovensku štartuje na akciovej sume 68 450 € s DPH.

Príplatok za luxusnú 6-miestnu konfiguráciu (2/2/2) predstavuje akceptovateľných 1 000 €, no k dispozícii je len v najvyššom výbavovom stupni Calligraphy (základná cena 82 950 €) s pohonom 4×4.