V Európskej únii momentálne platí termín na oslobodenie elektrických nákladných vozidiel od mýtnych poplatkov do 31. decembra 2025. Po tomto dátume by aj vozidlá s nulovými emisiami museli začať platiť mýto, aby sa pokryli náklady na infraštruktúru. Koncom júna však Európska komisia oficiálne navrhla predĺženie tejto výnimky až do 30. júna 2031, ako súčasť svojho akčného plánu pre európsky automobilový priemysel, informuje Electrive.
Podľa Apoštolosa Tzitzikostasa, komisára EÚ pre udržateľnú dopravu, je cieľom „vytvoriť podmienky na podporu európskych firiem a odmeniť priekopníkov v prechode na nízkouhlíkovú ekonomiku.“ Európsky parlament na svojom zasadnutí 7. októbra schválil návrh na predĺženie tejto výnimky a zamietol návrh na jeho zamietnutie, čím vlastne podporil návrh komisie. Ďalším krokom je schválenie tejto zmeny aj Európskou radou, v ktorej sú zastúpené členské štáty.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Revolúcia v elektromobilite: Nový Mercedes-Benz CLA s dojazdom 792 kilometrov od 926 € mesačne
- Spaľováky sa v tejto krajine prakticky nepredávajú, ľudia už kupujú len elektromobily
- Brusel je prvým mestom na svete, kde pošta doručuje všetky zásielky bezemisne
Ak aj Európska rada schváli návrh, bude možné predĺžiť obdobie oslobodenia, čo vytvorí právny základ pre členské štáty na oslobodenie vozidiel s nulovými emisiami (vrátane autobusov) od poplatkov za používanie ciest v rámci ich národnej legislatívy. Táto výnimka nebude automatická pre celú EÚ, ale bude závislá na implementácii jednotlivými krajinami.

Priemyselná asociácia ACEA privítala schválenie parlamentu, pričom ho označila za „kľúčový krok k urýchleniu prechodu na klimaticky neutrálnu cestnú dopravu.“ ACEA zároveň upozornila na neúplnú implementáciu systému Eurovignette, pričom len dve krajiny poskytujú úplné oslobodenie a desať krajín znižuje poplatky pre vozidlá s nulovými emisiami. ACEA vyzýva členské štáty, aby rýchlo konali po schválení návrhu Európskou radou.