Alexander Vlaskamp, generálny riaditeľ MAN Trucks, tvrdí, že elektrický nákladný automobil môže zaplatiť svoju cenu za menej ako tri roky. Tento výrok však obsahuje niekoľko podmienok, ktoré si zaslúžia podrobnejšie vysvetlenie. Reaguje tak na to, že mnoho ľudí tvrdí, že elektrické autá (a tiež tie nákladné) sú drahé a bežný človek na ne nemá financie, informuje electrek.
MAN začal sériovú výrobu svojho elektrického nákladného auta eTruck v júli na flexibilnej linke, ktorá umožňuje vyrábať až 100 vozidiel denne s pohonom na naftu alebo s batériami. Hoci výroba už prebieha, najväčšou výzvou je presvedčiť zákazníkov, že vyššie počiatočné náklady sa vyplatia v podobe nižších celkových nákladov na vlastníctvo (TCO). Kľúčovou súčasťou tohto procesu sú najmä štátne stimuly.
Hodnota stimulov sa líši podľa krajiny
Našťastie, v Európe sú stimuly pre elektrické nákladné vozidlá pomerne hojné. MAN tvrdí, že vďaka týmto programom, spolu s podstatne vyššími cenami nafty v Európe v porovnaní s USA (približne 6,80 dolára za galón oproti 3,70 dolára v USA), môže eTruck zarobiť späť svoju cenu už za dva a pol roka. A to je veľmi dobrý výsledok v porovnaní s očakávaniami niektorých ľudí.
Európske stimuly sú zaujímavé: v Rakúsku napríklad môžu zákazníci získať až 80 % dotáciu na nákup vozidla, v Belgicku je to až 32 % z ceny, v Írsku sa dotácie pohybujú medzi 30 až 60 % rozdielu v nákupnej cene oproti naftovým vozidlám. Takéto ponuky robia prechod na elektrické nákladné vozidlá veľmi atraktívnym aj pre menšie firmy.

No, aj keď je tu mnoho stimulačných programov, problém spočíva v infraštruktúre na nabíjanie týchto vozidiel. Vlaskamp upozorňuje, že Európa zaostáva v investíciách do nabíjacích staníc. Riešením by podľa neho mohlo byť presmerovanie časti výnosov z mýta do výstavby rýchlonabíjacích staníc pre nákladné vozidlá.
Ďalším problémom sú vysoké náklady na elektrinu pre nabíjanie. Vlaskamp navrhuje zníženie ceny elektriny pre komerčných dopravcov, aby sa cenovo vyrovnali nákladom na naftu. Ak by boli ceny nabíjania nižšie a infraštruktúra prístupnejšia, podľa neho by prechod na elektrické nákladné vozidlá bol nevyhnutný.