Spoločnosť CATL, ktorá je známa ako líder na trhu s batériami pre elektromobily, pokračuje v expanzii do oblasti námornej elektrifikácie. Nedávne vyjadrenie jej predstaviteľa naznačuje, že čoskoro budú plne elektrické lode schopné bezpečne plávať po otvorenom mori.
V posledných piatich rokoch spoločnosť už významne prispela k vývoju elektrických plavidiel. Niektoré z najväčších plne elektrických lodí na svete sú totiž poháňané práve batériami od CATL. Téme sa venoval portál Electrek.
Čínski pionieri elektrickej plavby
Aj keď elektrické lode CATL v súčasnosti plávajú najmä po bezpečnejších vodných cestách, ako sú rieky a pobrežia, vývoj v tejto oblasti pokročil. V roku 2020 CATL prispela k vývoju elektrickej riečnej výletnej lode Yangtze River Three Gorges No. 1, ktorá bola v tej dobe najväčšou elektrickou loďou sveta, s ohľadom na počet miest pre pasažierov.
Na palubu lode bolo zo strany CATL dodaných 10 000 článkov LFP batérií. Pre základnú predstavu, loď má dĺžku 100 metrov, dokáže odviezť 1300 ľudí, vybavená je batériami s celkovou kapacitou 7500 kWh a na jedno nabitie dokáže prejsť 100 kilometrov. Podľa dobových informácií z čínskej televízie má v porovnaní s klasickým plavidlom tohto typu má ročne ušetriť približne 1 660 ton emisií.
Postupný vývoj v oblasti batériových technológií ukazuje trend, že s rastúcou hustotou energie v batériách sa čoraz väčšie elektrické plavidlá stávajú schopné prekonávať väčšie vzdialenosti. CATL najnovšie predpokladá, že už o tri roky budú čisto elektrické lode schopné absolvovať plavby po otvorenom mori, čím sa začne písať úplne nová kapitola elektrifikácie námornej dopravy.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Takto vyzerá nová športová elektrická loď od Porsche a Frauscher
- Maledivy budú mať tiež elektrickú dopravu. Nasadia vznášajúce sa elektrické rýchlolode
- Saudská Arábia zmení spôsob mestskej dopravy. Využije lietajúce lode
![]()
Elektrické lode pre plavby po otvorenom mori
V nedávnej správe sa generálny riaditeľ námornej divízie CATL, Su Yiyi, vyjadril, že spoločnosť už pracuje na technológii, ktorá umožní plne elektrickým lodiam plávať po otvorenom mori. Su počas tlačovej konferencie v Šanghaji uviedol, že očakáva, že v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov budú existovať plne elektrické plavidlá, ktoré dokážu preplávať oceány.
CATL sa podieľa na vývoji elektrických lodí už od roku 2017 a v roku 2022 založila špecifickú divíziu pre elektrickú námornú dopravu. Doteraz jej batérie poháňajú približne 900 plavidiel, čo predstavuje približne 40 % podielu na globálnom trhu.
V lete tohto roka sa v Číne vyplavila prvá plne elektrická turistická loď „Yujian 77“. Táto loď, poháňaná batériovým systémom CATL, sa stala významným krokom k realizácii väčších elektrických plavidiel, ktoré budú čoskoro schopné plávať aj po otvorenom mori.




