Rozvoj bezemisnej verejnej dopravy napreduje a regióny ukazujú, že elektromobilita má svoje pevné miesto aj mimo veľkých miest. V Tábore, Sezimovom Ústí a Plané nad Lužnicí dnes jazdia elektrobusy, ktoré prinášajú tichšiu, čistejšiu a modernejšiu mestskú dopravu. Za týmto úspešným projektom stoja spoločnosti COMETT PLUS a E.ON Drive, ktoré spoločne vybudovali prvú komplexnú infraštruktúru pre elektrické autobusy v južných Čechách.
Ich skúsenosti s implementáciou, prevádzkou aj financovaním sa stanú jednou z nosných tém tohtoročnej konferencie eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van, ktorá už tradične spája odborníkov z oblasti elektromobility, energetiky a dopravnej infraštruktúry s cieľom hľadať praktické cesty k udržateľnej mobilite v Česku a na Slovensku.
V Tábore, Sezimovom Ústí a Plané nad Lužnicí tento rok mestskú dopravu zabezpečujú aj elektrobusy. Projekt, na ktorom sa podieľa aj spoločnosť E.ON so svojou službou pre elektromobilitu E.ON Drive, ukazuje, že bezemisné elektrické autobusy majú v mestskej a regionálnej doprave svoje nezastupiteľné miesto. O rozvoji elektromobility v regióne sme sa rozprávali s Alešom Melichom zo spoločnosti COMETT PLUS, ktorá tieto elektrické vozidlá prevádzkuje.
Ako vznikol a ako sa vyvíjal celý projekt zavádzania elektrobusov?
Spoločnosť COMETT PLUS prevádzkuje od roku 2006 autobusy na CNG, ktoré patria medzi nízkoemisné vozidlá. Do konca minulého roka sme s nimi najazdili viac ako 35 miliónov kilometrov. Na túto ekologickú cestu sme chceli nadviazať ďalším krokom – prechodom na bezemisnú prevádzku. V roku 2021 sme sa preto rozhodli vstúpiť do oblasti elektromobility. Začali sme zbierať informácie o elektrobusovej doprave, nabíjacích staniciach a ďalších technických aj legislatívnych požiadavkách. Kľúčovým momentom bolo získanie dotácie.
Pôvodne sme plánovali budovať nabíjacie stanice na konečných zastávkach MHD v Tábore, Sezimovom Ústí a Plané nad Lužnicí. Kvôli obmedzenej kapacite distribučnej siete sme však od tohto zámeru upustili a rozhodli sa pre centrálne nabíjanie v areáli našej spoločnosti. Po zdieľaní týchto plánov s objednávateľmi verejnej linkovej dopravy a koordinátormi dopravy sa aj oni začali zaoberať možnosťou zapojenia elektrobusov do svojich liniek. Výsledkom bola dohoda o spolupráci medzi nami a Juhočeským a Stredočeským krajom, ktorej cieľom je rozvoj bezemisnej prevádzky.
Z tejto dohody vzišiel spoločný zámer nasadiť elektrobusy na linkách medzi Táborom, Mladou Vožicou, Vlašimí a Benešovom. Vďaka prepojeniu všetkých zúčastnených strán sa podarilo integrovať elektrobusy mestskej aj prímestskej dopravy. Na zabezpečenie nočného nabíjania sme vybudovali nabíjaciu stanicu aj v Mladé Vožici.
V súčasnosti už prevádzkujeme osem elektrobusov v rámci MHD a šesť ďalších elektrických autobusov pre linkovú dopravu. Tento rok očakávame dodanie ďalších dvoch elektrobusov pre mestskú prevádzku.

Využili ste pri financovaní projektu nejaký dotačný program alebo inú formu štátnej podpory?
Financovanie nabíjacích staníc v Tábore a Mladé Vožici sme zabezpečili úplne z vlastných zdrojov. Rovnakým spôsobom, teda bez využitia dotačných prostriedkov, sme pokryli aj nákup šiestich elektrobusov pre prímestskú dopravu, a to na základe zmluvy o záväzku verejnej služby. Naopak, obstaranie desiatich elektrobusov pre mestskú hromadnú dopravu bolo zo 70 % financované z prostriedkov Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP).
Čo vás viedlo k rozhodnutiu nasadiť elektrické autobusy?
Naša motivácia vychádza z dlhodobého prístupu k ekologicky šetrnej doprave. Už v roku 2006 sme do prevádzky zaradili prvý nízkoemisný autobus na CNG, ktorý sme nasadili na linky MHD obsluhujúce aglomeráciu Tábora, Sezimova Ústí a Plané nad Lužnicí. Vďaka pozitívnym skúsenostiam z hľadiska ekológie aj ekonomiky sme flotilu vozidiel na CNG postupne rozširovali – najprv v MHD, neskôr aj v prímestskej a nákladnej doprave.
Od roku 2019 je navyše v zmluve na zabezpečenie dopravnej obslužnosti MHD uvedená požiadavka prevádzky výhradne s vozidlami na alternatívny pohon, v našom prípade CNG. V rokoch 2020 až 2024 sme prevádzku MHD zabezpečovali 34 autobusmi na CNG a prímestskú dopravu dopĺňalo ďalších 23 týchto vozidiel, čo tvorilo približne 40 % autobusov v rámci linkovej dopravy.
V súčasnosti prevádzkujeme približne 40 autobusov na CNG a tri nákladné ťahače na LNG. Prechod na bezemisné vozidlá vnímame ako prirodzené pokračovanie ekologického trendu, ktorého cieľom je ďalšie zníženie lokálnych emisií. Po dohode s objednávateľmi dopravy sme v decembri 2024 ako prvý dopravca v ČR spustili prevádzku elektrobusov na linkách verejnej dopravy a od januára 2025 sme bezemisnými vozidlami začali obsluhovať aj miestnu MHD.
Prebehlo na dodávku nabíjacích technológií výberové konanie?
Keďže sme výstavbu nabíjacích staníc financovali z vlastných zdrojov, klasické výberové konanie sme vyhlasovať nemuseli. Napriek tomu išlo o komplexný projekt, ktorý si vyžadoval znalosti súčasných technológií a trendov, ako aj posúdenie možností distribučnej siete. Počas niekoľkých rokov sme preto zbierali informácie od dodávateľov energií aj technológií, výrobcov vozidiel a kolegov z odboru s praktickými skúsenosťami.
Na základe týchto podkladov sme vybrali vhodnú technológiu, ktorá zohľadnila, že sme sa rovno pustili do rozsiahlejšieho nasadenia elektrobusov s každodenným nabíjaním. Od začiatku sme zároveň spolupracovali s dvoma významnými dodávateľmi elektrickej energie, ktorí nám ponúkli nielen samotné technológie, ale aj napojenie na distribučnú sieť.
Prečo ste sa rozhodli pre spoluprácu práve so spoločnosťou E.ON?
Zásadnú úlohu zohral prístup pána Neužila z E.ON Drive, ktorý s nami viedol veľmi dôkladné a ústretové konzultácie a vykonal podrobnú analýzu našich potrieb. E.ON je navyše naším dlhodobým a lokálne blízkym partnerom v oblasti dodávok elektriny aj CNG.
Aké najväčšie výzvy ste pri realizácii projektu museli riešiť?
Musím povedať, že žiadny zásadný problém pri realizácii nenastal. Všetky dodávky, podklady aj termíny boli dodržané s drobnou odchýlkou asi dvoch týždňov. Dodávatelia vedeli, že máme zmluvný záväzok spustiť prevádzku elektrobusov k 1. 12. 2024, a tento termín sme skutočne splnili. Jediné zásadné rozhodnutie, ktoré sme museli urobiť, sa týkalo výberu dodávateľa prívodu silovej energie. Nakoniec sme sa rozhodli pre miestnu spoločnosť C-Energy, ktorá má skúsenosti s ekologickými a efektívnymi energetickými zdrojmi v táborskej aglomerácii. Trúfam si povedať, že bez tejto spolupráce by bolo pripojenie výrazne komplikovanejšie.

Elektrickú verejnú dopravu budeme ďalej rozvíjať
Projekt elektromobility vo verejnej doprave v Tábore a jeho okolí je jedinečný aj svojím technickým riešením. Na podrobnosti o technológii nabíjacích staníc sme sa spýtali Jakuba Kotta z E.ON Drive.
Aké sú základné parametre nabíjacích staníc?
V Tábore sme nainštalovali dvanásť nabíjacích bodov s celkovým výkonom 700 kW. Každý bod je schopný pri 800V architektúre dosiahnuť maximálny výkon približne 200 kW. Vďaka dynamickému riadeniu výkonu možno energiu efektívne rozdeľovať podľa aktuálnych potrieb jednotlivých vozidiel.
Prečo ste zvolili technológiu Kempower?
Kempower sme vybrali pre jeho inovatívny prístup k rýchlonabíjaniu a modulárny dizajn, ktorý umožňuje jednoduché rozširovanie kapacity. Dôležitým faktorom bolo aj dynamické rozdeľovanie energie, ktoré optimalizuje využitie dostupného výkonu a znižuje prevádzkové náklady. Kompaktné prevedenie nabíjacích staníc uľahčuje inštaláciu aj v priestorovo obmedzených miestach. Softvér ChargEye navyše umožňuje efektívnu správu a monitoring celej nabíjacej infraštruktúry.
Ako dlho trvala realizácia projektu?
Diskusie o projekte prebiehali od roku 2021. Vo februári 2024 sme definitívne zvolili technológiu a od apríla do novembra 2024 prebiehala projektová fáza, výstavba a inštalácia.
Čo bolo na realizácii projektu najťažšie?
Najväčšou výzvou bola koordinácia všetkých prác tak, aby bol dodržaný termín spustenia prevádzky elektrobusov. Vďaka starostlivému plánovaniu a spolupráci všetkých zúčastnených sa nám podarilo všetko zvládnuť načas.
V čom je tento projekt jedinečný?
Ide o prvú inštaláciu fínskej technológie Kempower v Českej republike. Z pohľadu autobusovej dopravy ide o prvú elektrifikovanú linkovú dopravu v ČR, čo predstavuje významný krok smerom k udržateľnej mobilite.
Plánujete ďalšie podobné projekty?
Určite áno. Aktuálne sme vyhrali výberové konanie na dodávku nabíjacej infraštruktúry pre elektrobusy v Kutnej Hore, kde však použijeme inú technológiu. Pôjde o dodávku štyroch nabíjacích staníc s dvoma nabíjacími bodmi na každej. Všetky majú výkon 150 kW a ide o nabíjacie stanice výrobcu Alpitronic. Celý systém je vybavený dynamickým riadením výkonu s možnosťou sledovania rezervovaného príkonu, regulácie špičiek a podobne. Nabíjať budú autobusy značky MAN, modelového radu City Lion. A v strednodobom horizonte máme pripravený rad ďalších projektov, pretože veríme, že elektromobilita je budúcnosť verejnej dopravy – nielen z ekologického, ale aj z prevádzkového hľadiska.
*K dnešnému dňu je už 6 elektrobusov v Kutnej Hore v prevádzke a ich dobíjanie zabezpečujú 4 stanice Alpitronic.
Aké najväčšie výhody elektrických autobusov vnímate?
Hlavný prínos vidíme v bezemisnej prevádzke, ktorá je dnes absolútne kľúčová. Najväčší zmysel dáva elektrický pohon v mestskej, kyvadlovej a rozvozovej doprave, kde možno efektívne vybudovať lokálnu nabíjaciu infraštruktúru. Okrem ekologického prínosu oceňujeme aj výrazne nižšiu hlučnosť, čo zlepšuje komfort obyvateľov aj cestujúcich.
Dá sa už teraz vyčísliť prevádzková úspora elektromobility v MHD?
Všeobecne platí, že elektrobusy sú v porovnaní s vozidlami na naftu alebo CNG drahšie. Napriek tomu v prevádzkových nákladoch, po započítaní dotácií, aktuálne dosahujeme približne 5 % úsporu na každý najazdený kilometer oproti prevádzke autobusov na CNG.
Ako hodnotíte fungovanie systému? Máte už spätnú väzbu od cestujúcich alebo vodičov?
S fungovaním systému sme veľmi spokojní. Od spustenia prevádzky v decembri 2024 do konca marca 2025 sme najazdili viac ako 250 000 kilometrov. Vodiči oceňujú moderné vozidlá, pokročilé technológie aj jednoduchú spoluprácu s nabíjacím systémom. Od cestujúcich máme pozitívne ohlasy na tichý a plynulý chod elektrobusov a na celkový komfort v nových vozidlách.
Nenechajte si ujsť konferenciu eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
Príbeh úspešnej elektrifikácie autobusovej dopravy v Tábore a okolí je jasným dôkazom, že prechod na bezemisnú mobilitu je reálny a ekonomicky efektívny, a to aj mimo najväčších metropol. Ak aj vy stojíte pred výzvou elektrifikácie vašej flotily autobusov, nákladných vozidiel či dodávok, potrebujete vedieť, ako efektívne financovať infraštruktúru, optimalizovať prevádzkové náklady a zvládnuť zložité technické riešenia ako dynamické riadenie výkonu.
Preto si nenechajte ujsť konferenciu eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van, kde sa priamo od expertov dozviete detaily z praxe, ktoré inde nenájdete. Získajte komplexný prehľad o najnovších technológiách a legislatíve a uistite sa, že vaša spoločnosť je pripravená viesť budúcnosť komerčnej dopravy. Rezervujte si vstupenku ešte dnes a využite know-how od naslovovzatých odborníkov!