MojElektromobil

Konferencia eFleet Day 2023 otvorí a zodpovie najdôležitejšie otázky spojené s témou firemnej elektromobility. Od výberu vhodného vozidla a jeho zaradenia do vozového parku, cez správu a možné benefity, ktoré moderná elektromobilita prináša.

eFleet Day 2023 návštevníkov privíta už 29. marca v priestoroch rezortu x-bionic® sphere, Šamorín. Ponúkne prednášky a diskusie postavené na reálnych dátach od ľudí a firiem, ktorí už elektrické autá denne používajú vo svojej firme. K tomu sa pripájajú praktické testovacie jazdy a ukážky z oblasti nabíjania, aby každý získal presnú predstavu, ako to všetko spolu funguje.

Na účastníkov konferencie je pripravená aj francúzska značka Citroën so svojimi elektrifikovanými modelmi Citroën ë-C4 X a C5 Aircross PHEV Hybrid 225 ë-EAT8. Táto precízna dvojica bude pripravená priamo na testovacie jazdy, ktoré budú prebiehať ako súčasť programu.

Citroën ë-C4 X: Vyspelejší brat známeho modelu

Počas konferencie eFleet Day 2023 sa naplno predstaví nový elektrický kúsok Citroën ë-C4 X. Ten na trh prichádza ako vyspejší brat známeho modelu Citroën ë-C4. Túto skutočnosť prezrádza aj takmer rovnaké meno, ktoré sa líši len jediným písmenom. To ale neznamená, že by nový model šetril na vylepšeniach. Berie to dobré a posúva to o stupienok vyššie. Veď ide o vydarený facelift s novou a agresívnejšou prednou maskou. 

Francúzska značka v prípade modelu Citroën ë-C4 X ako najväčšie prínosy prináša priestrannejší interiér, ktorý cestujúcim na zadných sedadlách ponúka až 20 cm priestor medzi sedadlom a predným operadlom, objemnejší kufor a modernejšie dizajnové spracovanie. Novinka sa tiež chváli koeficientom odporu vzduchu, ktorý dosahuje hodnotu Cd 0.29, čo naznačuje veľmi dobrú efektivitu, a teda nízku spotrebu a dobrý dojazd.

Citroën ë-C4 X | Foto: Citroën

Stojí na rovnakej podvozkovej platforme ako klasický model Citroën ë-C4, no zvolenie kombinácie kategórii fastback a SUV sa pretavuje do dĺžky 4,6 metra. Narástol aj objem batožinového priestoru, a to o neskromných 130 litrov na novú hodnotu 510 litrov. Citroën ë-C4je vysoký 1 525 mm, rázvor kolies má 2 670 mm, polomer otáčania 10,9 metra a pohotovostná hmotnosť sa zastavila na hodnote 1 225 kg.

Nový model ë-C4 X využíva rozhranie informačno-zábavného systému novej generácie automobilky Citroën, ktoré sa prvýkrát predstavilo na nedávno predstavenom plug-in hybride Citroën C5 X. Kombinuje 10-palcovú HD obrazovku a možnosť prispôsobenia pomocou systému widgetov.

Citroën ë-C4 X | Foto: Citroën

Nové rozhranie obsahuje prirodzené rozpoznávanie hlasu, digitálneho asistenta, ktorého môžu pasažieri aktivovať príkazom „Hello, Citroën“ a rozumie tomu, čo hovoria, odpovedá na ich otázky a vykonáva ich hlasové príkazy. Tento systém je schopný porozumieť 20 jazykom, poskytuje vizuálnu spätnú väzbu a reaguje na mnohé príkazy pre systémy vo vozidle, ako sú klimatizácia, audio, médiá, telefón a online hlasové služby.

Plne elektrický Citroën ë-C4 X poháňa elektromotor s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Z 0 na 100 km/h sa rozbehne za 9,7 sekundy (v režime Šport) a maximálna rýchlosť sa zastavila na 150 km/h. Osadená je tu batéria s kapacitou 50 kWh, čo sa podpisuje na celkovom dojazde 360 kilometrov, podľa metodiky WLTP.

Citroën ë-C4 X | Foto: Citroën

Pre potreby domáceho nabíjania je vo výbave voliteľná palubná nabíjačka s výkonom 11 kW, zatiaľ čo na rýchlonabíjacích staniciach je možné využívať maximálny nabíjací výkon 100 kW. Nabitie batérie z 10 na 80% kapacity je vďaka tomu otázkou približne 30 minút. Pri domácom nabíjaní s využitím spomínanej 11 kW nabíjačky to má byť približne 5 hodín.

Citroën ë-C4 X sa chváli aj zástupom pokročilých asistenčných systémov. Na zlepšenie bezpečnosti jazdy a zníženie stresu vodiča alebo spolujazdca je v ponuke až 20 asistenčných systémov. Napríklad aj adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, čiastočne autonómny asistent riadenia úrovne 2, upozornenie na nebezpečenstvo kolízie a bezpečnosť po zrážke či automatická núdzová brzda.

Citroën SUV C5 Aircross Plug-In Hybrid: Svižné SUV s plug-in hybridným pohonom

Súčasťou konferencie eFleet Day 2023 bude aj nový Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid, ktorý kombinuje najväčšie výhody benzínového motora  a plne elektrickej jazdy. 

Priestranné a štýlové SUV pripravené na každú situáciu je vybavené elektromotorom s výkonom 81,2 kW a akumulátorom s kapacitou 13,2 kWh, vďaka čomu pri čisto elektrickej jazde s nulovými emisiami dokáže prejsť až 64 kilometrov. Na nabíjanie je pripravená palubná nabíjačka s voliteľným výkonom 7,4 kW. To znamená, že plné nabitie akumulátora je otázkou približne 2 hodín.

Citroën SUV C5 Aircross Plug-In Hybrid | Foto: Citroën

K dispozícii sú aj dva režimy rekuperačného brzdenia pre prirodzené predlžovanie elektrického dojazdu počas jazdy – elektrická energia v batérii sa dopĺňa počas brzdenia a spomaľovania vozidla. Využívanie nabíjacích staníc spríjemňuje mobilná aplikácia My Citroën, ktorá umožňuje sledovať aktuálny stav a prináša aj možnosť plánovaného nabíjania v zvolenom čase, čím znižuje celkové prevádzkové náklady.

Pomocníkom pri elektrickej jazde je prispôsobiteľný digitálny displej s prehľadom kľúčových informácií ako je stav nabíjania,  životnosť akumulátora či indikátor toku energie. Z ďalších funkcií pre plnohodnotné využívanie potenciálu elektrickej jazdy stojí za zmienku nastavenie odloženého nabíjania a funkcie e-save, ktorá umožňuje zachovať v akumulátore dostatok energie na prekonanie vopred určenej vzdialenosti.

10-palcová dotyková obrazovka zobrazuje prevádzkový stav systému, nastavenia odloženého nabíjania, predhrievania kabíny a funkcie e-save, ktorá umožňuje zachovať v akumulátore dostatok energie na prekonanie vopred určenej vzdialenosti v 100 % elektrickom režime.

Pri dlhých trasách vynikajúco poslúži 180 koňový benzínový PureTech motor s elektrifikovanou 8 stupňovou automatickou prevodovkou EAT8 Aisin. Kombinovaný výkon tohto riešenia dosahuje až 225 koní s krútiacim momentom 360 Nm.

Citroën SUV C5 Aircross Plug-In Hybrid | Foto: Citroën

Plug-in hybridné prevedenie otvára dvere pre tri jazdné režimy: čisto elektrický, kedy sa využíva len elektromotor, hybridný, kedy elektromotoru dopomáha spaľovací motor pre dosiahnutie čo najvyššej efektivity a špeciálny športový režim. Pri športovej jazde dvojica motorov pracuje v tandeme s cieľom dosiahnuť maximálny výkon až 225 koní. 

Citroën nezabúda ani na garanciu, ktorá u zákazníkov znižuje možné obavy z dlhodobého využívania elektrifikovaného vozidla. Na akumulátor poskytuje záruku počas doby 8 rokov, respektíve nájazdu 160 000 kilometrov. V prípade, že by využiteľná kapacita batérie počas tejto doby klesla pod 70 %, na rad príde záručný zákrok zo strany automobilky.

Partneri eFleet Day 2023 | Foto: Miloš Debnár

27. marca 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+