Smer Salou: Deň tretí
Čas v Andorre nám ubehol rýchlo vďaka celodenným potulkám historickým centrom, nakupovaním oblečenia a parfémov (bezcolná zóna), či ochutnávaním miestnej kuchyne, ktorú by som osobne opísal ako mäsitejšia španielska. Za mňa dobre.
Hlavné mesto je pomerne malé, da sa prejsť aj pešo a používať auto počas pobytu sa tu veľmi neoplatí – parkovanie je výhradne platené a nie je lacné. 4 noci boli pre nás viac ako dosť (stačili by 3) a bol čas posunúť sa do našej ďalšej destinácie – prímorského mestečka Salou, asi 200 km od Andorry a 100 km južne od Barcelony. Plán: viac ako týždeň v dobrom hoteli na pláži s polpenziou a bazénom na streche.
Vyrazili sme teda okolo 9:00 ráno z Andorra la Vella s plnou batériou (ešte raz vďaka milým ľuďom v hoteli) na pár hodín dlhú cestu cez hory k moru. Našou ambíciou bolo vzhľadom k nie veľmi dlhej trase urobiť si zastávku v pohorí Montserrat a pozrieť si nezvyčajný kláštor ukrytý vysoko v horách.
Cesta trvala ani nie 2 hodiny, čo na nás vzhľadom k predošlým etapám cesty pôsobilo ako veľmi krátky čas. Elektrické Niro stúpalo do prudkého kopca s ľahkosťou osemvalca, bez hrabania, alebo šklbania automatickej prevodovky (keďže v aute žiadna nie je) a po dlhom stúpaní úbočím majestátneho zubato- skalnatého Montserratu sme zaparkovali na platenom parkovisku pred kláštorom.
Andorra la Vella (AND) → Montserrat (ESP) → Salou (ESP), deň 3, 294 km, 4h + 0h
Kláštor bol plný turistov z Ázie, ktorí sa k nemu priviezli lanovkou a tak sme sa kvôli nedostatku osobného priestoru rozhodli ísť radšej na kávu. S kávou v ruke sme sa potom ešte dlhú chvíľu kochali výhľadmi do údolia, ktoré naozaj stoja za to.
Cesta do Salou trvala z Montserratu už len 1,5 hodiny a niet k nej veľmi čo dodať. Možno len to, že od rána, kedy sme vyrazili z Andorry s plnou batériou, sme do cieľa v Salou dorazili po zhruba 290 kilometroch a rezervou batérie ešte na ďalších 140 km. Bez nabíjania.
Salou: dovolenka na pláži
Túto destináciu odporúčam určite navštíviť. Krásne modré stredozemné more, hory na dohľad, výborné jedlo, čisté prostredie.. Akurát by som sem nabudúce namiesto šoférovania radšej letel lietadlom cez Barcelonu, ako väčšina turistov (najmä z Británie) a užil si dobré služby za relatívne málo peňazí. Hlavne keď to porovnám s toľko Slovákmi vyhľadávaným Chorvátskom.
Po dlhej ceste nám týždeň ničnerobenia prospel a polpenzia v našom hoteli nás rozmaznávala mediteránskymi jedlami v podobe švédskych stolov. A to ani nehovorím o krásnej piesočnatej pláži a dvoch bazénoch na hoteli, z ktorých ten strešný s výhľadom na mesto sme v nočných hodinách radi navštevovali s gin-tonicom v ruke.
A ešte aby som nezabudol, požiadal som priateľku o ruku (v daždi na pláži) a povedala áno. Takže o nej budem v ďalších riadkoch hovoriť už ako o „snúbenici“.
Cesta domov: zo Salou do Barcelony
Snúbenica chcela vidieť Barcelonu, ja mám to mesto rád už roky, tak sme si povedali, že sa tam na 2 noci zastavíme cestou domov a nasajeme miestnu atmosféru.
A presne to sme spravili. Teda najskôr sme na diaľku vychladili náš elektromobil, ktorý nás poslušne čakal 7 dní v horúčavách na parkovisku pri hoteli a ktorého batéria za ten čas poklesla o 1%. Potom sme vyrazili na 110 km dlhú cestu do mesta domáceho klubu Lionela Messiho.
Po ceste sme mali naplánované nabíjanie pár kilometrov pred Barcelonou, keďže batéria v aute ukazovala po 70 km na diaľnici dojazd menej ako 50 km.
Salou (ESP) → Barcelona (ESP), deň 4, 119 km, 2h + 1h, 14,9€ (0,29€/kWh)
Miesto nabíjania | Krajina | Vzdialenosť | Od % do % | Trvanie nabíjania | |
1. | Ionity Ronda de Santa Eulalia | Španielsko | 119 km | 10% – 80% | 51 min |
Nabíjanie nám tentokrát zabralo trochu viac času, pretože sme mali ambíciu nabiť batériu aspoň na 80% a boli sme obmedzení maximálnym nabíjacím výkonom Niro EV iba 75kW. Tu by som rád dodal, že nabíjacia krivka nie je plochá a 75kW z mojej skúsenosti pustí software do auta iba zhruba do 55% stavu batérie a potom sa výkon postupne znižuje. Od 80% do 100% sa potom výkon nabíjania pohybuje na úrovni max. 30kW.
Ale naspäť k výletu. 2 noci v Barcelone boli super, videli sme všetky známe turistické destinácie (aj vďaka hop-on / hop-off autobusu) a jedli rôzne skvelé jedlá v rámci mojich obľúbených „menu del dia“. Veď prečo si za deň nedať viac obedov v krajine s dobrou kuchyňou. Bol však čas pokračovať na ceste domov, ktorý bol v tej chvíli ešte stále vzdialený takmer 1900 kilometrov.
Cesta domov: z Barcelony do Sankt Anton am Arlberg
Táto časť cesty je moja obľúbená. Asi preto, že som to u nej trochu prehnal s ambíciami pri plánovaní, zistil to až počas jazdy a nakoniec to zvládol. Život je predsa o posúvaní hraníc.
Ale nie, až také strašné to zase nebolo, ale zobudiť sa skoro ráno v Barcelone, sadnúť si do auta a pred polnocou zaspávať v Rakúsku je podľa mňa v pohode šoférsky výkon.
Barcelona (ESP) → Sankt Anton am Arlberg (AUS), deň 5, 1.268 km, 14h + 4h, 69,2€ (0,29€/kWh) | |||||
Miesto nabíjania | Krajina | Vzdialenosť | od % do % | Trvanie nabíjania | |
1. | Ionity St. Village Catalan Est | Francúzsko | 187 km | 28% – 94% | 62 min |
2. | Ionity Tavel Nord | Francúzsko | 274 km | 18% – 30% | 11 min |
3. | Ionity Tavel Sud | Francúzsko | 24 km | 24% – 79% | 41 min |
4. | Ionity Ile Rose | Francúzsko | 219 km | 30% – 60% | 22 min |
5. | Ionity Mouxy | Francúzsko | 60 km | 46% – 80% | 32 min |
6. | Ionity Grauholz Sud | Švajčiarsko | 233 km | 28% – 74% | 33 min |
7. | Ionity Kemptthal | Švajčiarsko | 131 km | 60% – 83% | 30 min |
8. | Ionity Klosterle | Rakúsko | 158 km | 48% – 55% | 10 min |
Vyrazili sme ráno takmer presne o 5:00 z juhozápadnej časti Barcelony ešte za tmy. V aute sme už mali prichystané veci, v elektrickej autochladničke zapojenej do 220V zásuvky zabalené jedlo na cestu a čakala nás prvá etapa smerom na sever, na nabíjačku hneď za hranicami Španielska, na diaľnici v St. Village Catalan. Všetko prebehlo bez problémov, cesta bola aj v centre Barcelony skoro ráno prázdna a za necelé 2 hodiny sme už veselo nabíjali aj s kávou a bagetou v ruke. Trochu ma ako šoféra premohol spánok, tak sme si na nabíjačke takmer hodinu pospali v aute.
Po prebudení a zistení, že batéria je nabitá nad 90%, sme vyrazili na druhú etapu dlhú takmer 300 km do Tavel pri Avignone. Rozvidnelo sa, takže sa išlo oveľa lepšie (nerád šoférujem na dlhé vzdialenosti za tmy) a druhá zastávka na nabíjanie by prebehla v dobrej nálade, keby som si do navigácie nedal nesprávnu stanicu na opačnej strane diaľnice a zistil to až príliš neskoro. Po krátkom záchvate zlosti nad vlastnou nepozornosťou sme sa otočili a vrátili sa naspäť 25 km na správnu nabíjačku a všetko bolo zase ako má byť.
Francúzskom sme sa ten deň presunuli už bez väčších zdržaní a po dvoch ďalších nabíjaniach (a s tým spojenom zaslúženom oddychu) sme podvečer prekročili Švajčiarske hranice. Tu už sa začínala na mne prejavovať únava z celého dňa za volantom a na cestu Švajčiarskymi diaľnicami si už spomínam len podľa 2 nabíjaní, ktoré som strávil spánkom na zadnom sedadle.
Preberať som sa začínal až za tmy a dažďa blízko Rakúskych hraníc, kde som musel zvýšiť pozornosť, lebo cesty boli plné áut a krátke zápchy prítomné na každom tridsiatom kilometri. Našťastie tu sa vyhecovala moja snúbenica a zobrala mi volant z ruky na ďalších daždivých 150 kilometrov.
Eufória v aute nastala, až keď sme sa ocitli v Rakúsku a čakala nás posledná etapa cesty v ten deň z hraníc do hotela v Sankt Anton am Arlberg. Keďže v hoteli nemali nabíjačku na elektrické autá, rozhodli sme sa ešte pre krátke nabíjanie na stanici Ionity Klosterle a potom sme sa cez 14 kilometrový Arlberg tunel presunuli do cieľa. Spokojní po nekonečnej 18 hodín trvajúcej ceste sme tesne pred polnocou zaspali spánkom spravodlivých a vyčerpaných.
Cesta domov: Hurá domov zo Sankt Anton am Arlberg do Bratislavy
Na druhý deň sme po zaslúženom oddychu a skvelých raňajkách vyrazili na záverečnú etapu nášho výletu. Čakalo nás ešte takmer 700 kilometrov rakúskych diaľnic na ceste domov do Bratislavy.
Sankt Anton am Arlberg (AUS) → Bratislava (SK), deň 6, 662 km, 7h + 1,5h, 26,8€ (0,29€/kWh) | |||||
Miesto nabíjania | Krajina | Vzdialenosť | od % do % | Trvanie nabíjania | |
1. | Ionity Samerberg Sud | Rakúsko | 210 km | 10% – 76% | 48 min |
2. | Ionity St. Valentin | Rakúsko | 216 km | 22% – 51% | 19 min |
3. | Ionity Steinhausl bei Wien | Rakúsko | 119 km | 18% – 49% | 21 min |
Rakúske diaľnice mám rád. Sú kvalitné, rýchle, poskytujú miestami pekné výhľady a ešte k tomu sú aj lacné. Záverečný deň sme si na cestách užili, išli sme v kľude a s vidinou približujúceho domova nám cesta rýchlo ubiehala. Podvečer sme spokojní a plní zážitkov parkovali doma v garáži.
Celý čas som v ten deň v aute rozmýšľal, že ma elektromobil na našej dlhej ceste ani raz nezdržoval, neotravoval a ani nehlásil žiadny typ poruchy. Bolo to ako cestovať so spaľovacím motorom s tým rozdielom, že sme zastavovali častejšie, zhruba každých 200 až 300 kilometrov. A viete čo?
Nevadilo mi to. Na takej dlhej ceste, na akú sme sa vydali my, bolo celkom fajn vedieť, že o zhruba 2 hodiny si zase oddýchnem od šoférovania, najem sa, dám si kávu, niečo si prečítam, alebo sa popozerám po okolí. Viem, nie je to pre každého, ale hoci ročne najazdím okolo 40 000 km, nepovažujem sa za hltača kilometrov a cestu si rád vychutnávam. Takže za mňa palec hore a kľudne si to dám elektromobilom na diaľku znova. Aj keď, nabudúce asi zvolím kratšiu trasu, alebo viac zastávok, lebo 4300 km je veľa v hocijakom aute.
Áno a na záver ešte spomeniem, koľko ma celá tá cesta stála peňazí na nabíjaní. 191,30€ s DPH presne. Keby som to porovnal so spaľovacím motorom so 7L spotrebou na 100 km a pre zjednodušenie zaokrúhlil cenu nafty/benzínu na 2€/L (v čase našej cesty to nebolo ďaleko od reality), na „spaľováku“ by ma rovnaká trasa vyšla na takmer 600€ s DPH. A to je celkom slušný rozdiel.
Sumár v číslach: sečteno a podtrženo
Náklady na nabíjanie (s DPH) | 191,3€ |
Prejdená vzdialenosť | 4262 km |
Celkový čas cesty | 60 hodín |
Celkový čas za volantom | 48 hodín |
Celkový čas nabíjania | 12 hodín |
Priemerná rýchlosť | 89 km/h |
Priemerná spotreba energie | 14 kWh/100km |
Skoda ze ste neodmeral/neodsledoval stav baterie pred a po prechode tych hor. Zaujuimave by bolo kolko sa minulo cetsou hore a kolko kwh sa narekuperovalo cestou dole. Ale celkovo asi dost, lebo ta spotreba 14kwh je pekna.