MojElektromobil

To, že dojazd elektromobilov sa v zime oproti letu znižuje nie je žiadnym tajomstvom. Hlavné dôvody sú celkom prosté. Jednak sa na tom môžu podpísať náročnejšie podmienky na ceste, no vo všeobecnosti ide primárne o vplyv nízkej teploty na fyzikálne a chemické vlastnosti batérie.

V praxi sa to prejavuje nižším dojazdom, prípadne aj pomalším nabíjaním. Problematike spomaleného nabíjania sme sa venovali napríklad v článkoch o takzvanom #coldgate. Vráťme sa však naspäť k dojazdu.

Okrem toho, že batérii zima jednoducho “nerobí dobre” sa na nižšom dojazde ako druhý kľúčový faktor podpisuje aj vyššia zimná spotreba energie kvôli používania aktívneho vyhrievania interiéru. Tento dopad efektívne znižuje prítomnosť tepelného čerpadla, ktoré by malo byť povinnou položkou pre vodičov v chladnejších klimatických podmienkach (v niektorých prípadoch ide o súčasť voliteľnej výbavy).

Otázka neznie, či má elektromobil v zime nižší dojazd, ale o koľko nižší dojazd má. Odpoveď sa snaží priniesť najnovší test portálu Recurrent. Ten vo všeobecnosti uvádza, že zimný dojazd elektromobilov môže byť nižší až o 30 %. Vychádza pritom z dát nazbieraných pre 12 populárnych elektromobilov.

Dátová vzorka sa pre jednotlivé modely pohybuje od stovky až po niekoľko tisícov vozidiel. Za zmienku stojí aj to, že porovnávaný je dojazd nameraný metodikou EPA oproti tomu, čo nameralo reálne používanie.

Test na dátach ale ukazuje, že situácia sa môže výrazne líšiť v závislosti od konkrétneho modelu. Napríklad taký Volkswagen ID.4 má podľa testu až o 46 % nižší dojazd v zime než v lete. Chevrolet Bolt mal o 42 % nižší dojazd v mrazoch. Na opačnej strane zase stojí model Audi e-tron, kde je bol nameraný rozdiel na úrovni len 16 %.

Relatívne dobre dopadli aj elektromobily Tesla Model X, Tesla Model 3 a Tesla Model Y, kde bol rozdiel zhodných 24 %. Prekvapením bol Nissan Leaf z roku 2015, pri ktorom sa rozdiel v zimnom a letnom dojazde pohyboval na úrovni 23 %. Portál do pozornosti dáva aj mohutný pick-up Ford F-150 Lighting, kde nameral rozdiel 28 %.

Zdroj: Recurrent
Náš tip
Hyundai IONIQ 5 a KIA EV6: Problém s „coldgate“ starších modelov rieši softvér. Za poplatok
21. novembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+