MojElektromobil

O efektivite a dojazde elektromobilov sa toho už popísalo naozaj veľa. Majitelia si často pozorne sledujú spotrebu, pretože čím nižšia spotreba, tým dlhší dojazd. A to sa samozrejme počíta. Ďalšou výhodou nízkej spotreby sú aj nižšie náklady, no toto podľa nás až takú dôležitú úlohu nezohráva, pretože náklady na „palivo“ sú len zlomkom toho, čo by ste zaplatili za jazdenie podobne výkonným autom so spaľovacím motorom.

Elektromobily sa najlepšie cítia v meste alebo na okreskách

To, že sa elektromobily najlepšie cítia v meste, prípadne na okreskách nie je žiadnou novinkou. Práve v týchto prípadoch dosahujú najnižšiu spotrebu, čiže aj najdlhší dojazd. Podrobnejšie to rozobrali redaktori z portálu Insideevs, ktorí sa zúčastnili cesty Eurocharge 2025 s elektromobilmi.

Ich skúsenosti potvrdili to, čo už dávno vieme. Najvýraznejší vplyv na spotrebu elektromobilu má rýchlosť, ktorou sa pohybuje. Jazdilo sa ôsmimi elektromobilmi a v dňoch, počas ktorých bola trasa výlučne diaľničná, mali spotrebu najvyššiu. V priemere dosahovali dojazd len na úrovni približne 60 percent v porovnaní s tým, čo uvádza metodika WLTP.

Nemali by ste prehliadnuť:

Lenže pri jazde mimo diaľníc maximálnou rýchlosťou 90 km/h sa autá dokázali pomerne ľahko priblížiť k spomínaným WLTP hodnotám. Testovaciu trasu prešli všetky elektromobily pomerne pohodlne a problém nebol ani s nabíjaním, pretože nabíjačky sú takmer na každom rohu. Ukázalo sa však jedno obmedzenie, ktoré elektromobily stále majú.

Vyššia rýchlosť, kratší dojazd

Jazdenie vysokou rýchlosťou na nemeckých diaľniciach paradoxne spôsobí to, že sa vám cesta predĺži. Áno, konkrétny úsek prejdete síce rýchlejšie, no podstatne vyššia spotreba spôsobí to, že musíte častejšie nabíjať. No a pokiaľ nemáte elektromobil s poriadnym nabíjacím výkonom, respektíve nenájdete takú nabíjačku, v konečnom dôsledku vám bude celková cesta trvať dlhšie.

2025 test renault 4 e-tech electric iconic cena predaj skladom
Zdroj: Tomáš Meňuš

Konkrétnym príkladom, respektíve jedným z testovacích vozidiel, bol Renault 4 E-Tech. Na pomalších cestách dosiahol spotrebu 13,8 kWh/100 km, no na diaľniciach to bolo až 23,3 kWh/100 km. A to je naozaj poriadny rozdiel. Jednoduchá matematika teda hovorí, že v prípade nižšej spotreby je jeho celkový dojazd na úrovni približne 376 kilometrov, no na diaľnici by to bolo len 223 kilometrov.

Dlhšie trasy v Európe problém nie sú, nabíjačiek je dosť

Podobné rozdiely v spotrebe zaznamenali aj ostatné testovacie vozidlá, vrátane tých prémiových – Porsche Macan alebo Audi A6 e-tron Quattro. Cesta však zároveň potvrdila, že dlhšie jazdy elektromobilom po Európe nie je žiadnym problémom, teda pokiaľ máte vhodné auto. S malými mestskými elektromobilmi je to náročnejšie, no vo výnimočných situáciách sa to stále dá.

Test Porsche Macan Turbo

Rovnica je pri cestovaní na dlhšie trasy pomerne jednoduchá. Základom je mať veľkú batériu, no to však samo o sebe nestačí. Dôležitá je rýchlosť, ktorou jazdíte, pretože výrazne ovplyvňuje spotrebu, a tým aj celkový dojazd. Ideálne v tomto smere je auto s veľkou batériou, výbornou efektivitou a rýchlym nabíjaním.

800 V architektúra a rýchle nabíjanie

Dnes už máme na trhu 800 V technológiu, ktorá sa dostáva aj do dostupnejších modelov. Spomenúť môžeme elektromobily Hyundai či Kia, ktoré túto architektúru používajú už dlhšie, čo im umožňuje mimoriadne rýchle nabíjane. V tomto prípade naozaj stačí krátka zastávka na nabíjačke a môžete ísť ďalej. Značiek, ktoré prešli na 800 V architektúru je samozrejme viac.

Hyundai Ioniq 5 N

Potom tu máme naozaj skvelé modely, ktoré majú obrovské batérie, sú mimoriadne efektívne a ponúkajú skvelý výkon. Príkladom môže byť Lucid Air, ktorý sa nezľakne ani diaľníc a dlhšie trasy sú naozaj porovnateľné so spaľovákmi. Jediným problémom tohto modelu je vysoká cena, keďže ide o luxusný elektromobil.

Priemerný nájazd je mimoriadne nízky

Otázkou tu ale zostáva, že ako často vodiči jazdia 500 km a viac v rámci jedného dňa. Väčšina Slovákov, ale aj Európanov, má priemerný denný nájazd na úrovni pár desiatok kilometrov. Väčšinou cesta do práce, do obchodu, návšteva priateľov v okolí a podobne. Samozrejme, aj v tomto smere sú výnimky a existujú ľudia, ktorí reálne denne najazdia stovky kilometrov.

Výsledok testu je pomerne jednodnačný. Ak potrebujete dlhší dojazd, stačí jednoducho spomaliť. Zníži sa spotreba a na diaľnici zájdete ďalej. V mnohých prípadoch stačí k nižšej spotrebe len dodržiavanie stanovených rýchlostných limitov, nič viac.

Náš tip
Najväčšia zvolávacia akcia v histórii BYD. Elektromobily a PHEV majú problém s batériami
21. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+