MojElektromobil

Prinášame sériu rozhovorov so skúsenými majiteľmi elektromobilov, ktorí sa podelia o svoje reálne zážitky z každodenného používania elektrických áut. Chceme tak priniesť pohľad z prvej ruky. Bez marketingových fráz, zato s praktickými poznatkami o tom, čo elektromobilita v skutočnosti prináša.

Zistíte, ako sa elektromobil správa v rôznych situáciách, na čo sa pripraviť, aké výhody a nevýhody majitelia vnímajú, no dostanete aj tipy, čo si všímať pri výbere auta a čomu sa radšej vyhnúť. Veríme, že tieto skúsenosti pomôžu každému, kto o elektromobile uvažuje, rozhodnúť sa informovane a s realistickým očakávaním.

Najprv ako druhé auto do rodiny, teraz si ho vie predstaviť aj ako prvé

Martin sa pre elektromobil rozhodol kvôli fotovoltike, nevhodnosti dieslového auta na krátke trasy a výhodnej cenovej ponuke. Nabíja prevažne doma cez fotovoltiku, využíva aj virtuálnu batériu. Ročné náklady na pohon mu vyšli na menej ako 350 €. Oceňuje jazdné vlastnosti a nízke prevádzkové náklady. Elektromobil by odporučil najmä tým, ktorí môžu nabíjať doma.

Náš tip
Praktické skúsenosti majiteľov: Ako si vybrať ten správny elektromobil? | VIDEO

Svoje skúsenosti, tipy a postrehy majitelia elektromobilov zdieľajú aj v rámci našej komunity Nearcharger.sk. Jej cieľom je budovať aktívnu komunitu, ktorá sa podieľa na rozvoji elektromobility na Slovensku. Najnovšie svojim členom ponúka aj testovacie jazdy na elektromobiloch. Na stránke nájdete prehľadnú možnosť, ako si vybrať elektromobil, ktorý Vás zaujíma, a jednoducho si zarezervovať testovaciu jazdu. Registrácia aj samotná služba sú bezplatné.

Prečo ste sa rozhodli pre elektromobil? Čím si vás získal model, ktorým práve jazdíte?

Je to VW ID.3 Pro (58 kWh batéria), bolo kúpené na konci decembra 2023 v Auto Gábriel Košice. Ale prevzaté bolo vlastne až 01/24.

2023 Volkswagen ID. 3 Pro
2023 Volkswagen ID. 3 Pro

Rozhodnutie pre konkrétne vozidlo bola kombinácia niekoľkých faktorov:

  • Nainštaloval som na dom fotovoltiku a prišlo mi logické využiť prebytky
  • Sme 5-členná rodina, a preto máme jedno väčšie auto Seat Alhambra, ktoré je však diesel. Väčšinu času toto auto rozvážalo deti do škôl a pod. Spotreba na krátkych trasách tragická. Nehovoriac o tom, že auto na krátkych trasách „trpí“ a nič podobné sa už kúpiť nedá. Tak mi prišlo logické nechať toto auto na rodinné výlety a zabezpečiť niečo menšie na denné používanie.
  • Pozitívna skúsenosť člena rodiny – brata, ktorý už elektromobil mal
  • A VW asi preto, ze som vždy mal viac – menej pozitívne skúsenosti s koncernovými autami. Veľká sieť servisov a pod.
  • Na konci roku 2023, boli ID.3 v akcii cca. – 10 000 €

Náš tip
Elektromobil, ktorý predbehol dobu? Vyspovedali sme majiteľa karbónového BMW i3 po troch rokoch | Rozhovor

Ako riešite nabíjanie? V prípade, že využívate verejné nabíjacie stanice, máte zaplatený nejaký mesačný program?

Ako som spomenul vyššie, mám fotovoltiku, takže väčšina nabíjania sa uskutočňuje doma. Keďže som aj troška tech fanda, spravil som si nabíjačku riadenú SMART EVSE (https://www.smartevse.nl/). Výhoda spočíva v tom, že dokážem nabíjať  auto aj výlučne z prebytkov FV. Viac menej to vychádza tak, že minulý rok od polovice apríla do začiatku septembra, s malými výnimkami, sme jazdili „na Slnko“.

fotovoltika

Samozrejme v mesiacoch, keď nie je toľko slnečného svitu, nabíjam zo siete, ale aj tam využívam virtuálnu batériu od ZSE, takže cena za kWh je iba distribučný poplatok cca. 6 centov. Zároveň mám aktivovanú aj virtuálnu bateriu pre elektromobil a časť prebytkov si posielam priamo na „kartu“ ZSE Drive. Na nej mám paušál „Partner Safe“.

Ste spokojný so súčasným stavom nabíjacej infraštruktúry? Kde vidíte najväčšie rezervy?

Jedinú výhradu k nabíjacej infraštruktúre mám, že je zatiaľ veľmi nerovnomerne rozložená. V okoli bydliska (Levice) je to pokryté uplne dostatocne, ale napr. pri výletoch od Banskej Bystrice smer Brezno je to bieda, rovnako Orava. Ale zatiaľ sa mi nestalo, že by ma to nejak obmedzovalo. Auto má najazdených 30 000 km a 80 % nabíjaní bolo doma.

Náš tip
Ivana vymenila spaľovák za elektromobil. Ako sa s ním žije v paneláku? | Rozhovor

Máte nejakú zaujímavú príhodu zo svojich jázd?

Neviem či zaujímavú, ale jeden postreh je ten, že na snehu, alebo zľadovatelej ceste, sa človek musí opäť po rokoch sústrediť na to, že má „zadokolku“. S akcelerátorom sa musí napriek protipreklzovému systému manipulovať veľmi opatrne, najmä na kruháčoch. Ale je to naozaj iba pri ľade, alebo snehu. Inak stabilita auta je porovnaťeľná asi len s motokárou. Vďaka batériám v podvozku, a tým veľmi nízkemu ťažisku, je stabilita elektromobilu v porovnaní so všetkými ostatnými autami, čo som mal, neskutočná.

Aké trasy s autom jazdíte najčastejšie, a akú máte spotrebu?

Hneď na úvod musím povedať, že diaľnice tvorili z mojich ciest max 10 %, ďalších 40 % tvorili okresky a 50 % mesto. Priemerná spotreba od kúpy vozidla je niečo cez 16 kWh / 100 km. V zime sa pohybuje okolo 20, v lete sa bežne dostávam aj na 12. Je to samozrejme tým, že tých diaľnic je v tom minimum.

Spotreba Volkswagen ID. 3 po 30 000 km
Spotreba Volkswagen ID. 3 po 29 000 km

 

Akú najdlhšiu trasu ste absolvovali? Chodíte s elektromobilom aj na dovolenky do zahraničia?

Zatiaľ som s autom chodil iba po SR. Nakoľko sme väčšia rodina, tak na dovolenky je nám toto auto malé. Najviac som prešiel za deň niečo cez 600 km. Levice – Tatry – Orava a späť (štart s 90 % SoC + 2 DC nabíjania; prvé cca. 25 min Poprad, a Budča 15 min). V prípade väčšieho auta však nevidím žiadny problém ísť s autom aj na dovolenku. Limitom je v mojom prípade veľkosť auta, nie pohon. Ale na to, na čo sa auto využíva 95 % jazdenia, je jeho veľkosť viac než dostačujúca.

Náš tip
Z osemvalcov prešiel na elektromobily, najazdil s nimi vyše 300 000 km. Na prevádzke šetrí 75 % nákladov | Rozhovor

Aké sú vaše ročné/mesačné náklady na prevádzku vozidla?

Po roku jazdenia malo auto najazdené cca. 24 000 km. Platím si program za 11,90 € mesačne, ostatné som nabíjal doma. Úplne presne to zrátané nemám, nakoľko ako som spomínal, v niektorých mesiacoch som nabíjal úplne zadarmo. Ale keď zanedbáme túto skutočnosť, tak v garáži som do auta „natankoval“ 3 500 kWh x 0,06 € (nakoľko všetko dokážem pokryť z virtuálnej batérie) = 210 € / rok + poplatok za program ZSE Drive 12 x 11,90 = 142,8 €.

Takže celkové náklady na pohon boli max. 350 €. Z čoho jasne vyplýva, že pri elektromobile sú väčšie náklady než na samotný pohon napríklad poistka a predpokladám, že celkom “pekná” položka budú pneumatiky, nakoľko kvôli veľkej hmotnosti vozidla určite nevydržia 50 000 km a ich cena tiež nie je najnižšia.

Aké máte skúsenosti so servisom? Museli ste už riešiť nejaké opravy? Ako to prebiehalo a koľko vás to stálo?

Auto má servisný interval každé dva roky a nemá motorový olej, takže pravidelnú prehliadku som ešte neabsolvoval. Rovnako som nemal žiadny problém, pre ktorý by som musel servis navštíviť.

Náš tip
Zo spaľováku prešiel na Enyaq. Ročne najazdí 33 000 km a nabíja takmer zadarmo | Rozhovor

Ktorý elektromobil vás doteraz najviac zaujal a prečo?

K tejto otázke sa asi vyjadriť celkom neviem. Vo všeobecnosti ma zaujala „prejazdnosť“ elektromobilov na snehu. Či už modely s pohonom 4×4, alebo aj vozidlo, ktoré mám. Vďaka lepšiemu rozloženiu hmotnosti sa auto dostane aj tam, kam by to človek nečakal.

Čo by ste poradili/odporučili človeku, ktorý seriózne uvažuje nad kúpou elektromobilu?

No v tejto odpovedi popíšem hlavne všetky negatíva auta. Týkajú sa síce konkrétneho modelu, ale vo veľa iných elektromobiloch (čo som mal možnosť vyskúšať) je to viac než podobné.

Interiér VW ID3
Interiér VW ID3

Je vlastne úplne smutné, že takmer žiadne z týchto negatív sa netýka elektrického pohonu. Všade v médiách sa rozoberá dojazd a pohon, ale negatíva tohto vozidla sa prejavujú inde. Je ich viac než dosť a vyskytujú sa rovnako aj v nových spaľovacích autách:

  • úplne najtragickejšou vecou na tomto aute je ovládanie bežných funkcií. Úplne všetko je dotykové. Vodič prišiel pri jazde o možnosť využívať hmat. Na každú operáciu musí „zložiť“ oči z cesty, namieriť prst na správne miesto (čo je na slovenských rozbitých cestách niekedy umenie) a dotknúť sa správnej časti na displeji. Korunu tomu nasadilo ovládanie „výstražných svetiel“ – tiež reaguje na dotyk. V momente, keď človek dobrzďuje do kolóny, alebo prudko brzdí pred zverou pri ceste sa naozaj nemá ako sústrediť na nejaké dotykové tlačidlo.Úplne rovnaký problém je dotykové tlačidlo zadnej hmlovky. Človek ho musí hľadať očami a navyše je mimo dosahu ruky, takže sa musí nakloniť dopredu, aby naň vôbec dočiahol.O otváraní (predných a zadných) okien cez „common“ tlačidlo sa popísalo dosť, to rozoberať netreba. (skrátka ten, čo navrhoval ergonómiu vozidla, musel mať zatmenie, inak sa to vysvetliť nedá)
  • ďalšia vec, čo človeka dostáva do vývrtky je ovládanie tempomatu. A nie, nie je to o zvyku. Po viac ako roku môžem konštatovať, že je to otrasné. Tlačidlá na volante reagujú zle, a veľmi sa treba sústrediť, aby pri stlačení nezareagovalo aj susedné tlačidlo.
  • jediná vec, čo sa aspoň trochu týka pohonu, je zložité nastavenie nabíjania v infotainmente. Žije si to svojim životom. Nakoniec po mnohých pokusoch využívať „priame nabíjanie“ a „nabíjanie k času odjazdu“, som sa uspokojil s úplne najzákladnejším: vložíš kábel, nabi na 80 %. (hlavne si treba nastaviť, pokiaľ nabíjate zo soláru, aby po prerušení nabíjania neodistilo kábel. Nakoľko ak príde mrak a preruší sa nabíjanie na pár minút a auto odistí kábel, už ho znova nezaistí, a nebude pokračovať v nabíjaní, ked odíde mrak)
Náš tip
Ročne najazdí 50-tisíc kilometrov, stojí ho to menej než 500 €. Viktor má už druhý elektromobil | Rozhovor

Aby som neskončil negatívne: Až pri elektromobile som si uvedomil, koľko energie človek „prebrzdí“, a to som sa vždy snažil aj na spaľovákoch jazdiť tak, aby som brzdenie minimalizoval. Často chodievam s IDčkom do Kremnice na Skalku. Spotreba Levice (160 m.n.m.) – Skalka (1200 m.n.m.) býva typicky 19 – 21 kWh / 100 km. Zaujímavá je však cesta späť. Na priemernú spotrebu 0 kWh / 100 km sa dostávam až cca. 5 km pred Žarnovicou. Dovtedy je priemerná spotreba záporná, čiže auto vyrobilo viac energie, než spotrebovalo.

Tým, že používame elektromobil ako druhé auto v rodine a navyše v rodinnom dome, sme ani raz nenarazili na problém „malého“ dojazdu, alebo dlhého nabíjania. Auto sa skrátka nabíja, keď sme doma. Ak ideme na dlhšiu cestu, 20-minútová zastávka na DC nabíjačke problém nerobí.

Viem si dokonca bez problémov predstaviť, že by som používal elektromobil aj ako prvé auto do rodiny. V tom prípade, by som však najmä kvôli dlhším trasám, ktoré sa pravidelne u nás vyskytujú, volil väčšiu batériu a hlavne väčšie auto 🙂

Náš tip
Elektrická jazda bez obmedzení: Jakubov príbeh o Ioniqu 6 a každodenných skúsenostiach | Rozhovor
12. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+