S príchodom Cupra Terramar sa španielska značka vydala na novú, ambicióznu cestu. Automobilka sama seba profiluje ako inovatívnu a trendovú, pri pohľadoch okolia je jasné, že presne tento smer jej vychádza. Vozidlá má zaujímavé, ponúka množstvo motorizácií, ceny sú nastavené atraktívne a za sebou má obrovský koncern Volkswagen. Na test Cupra Terramar som sa preto veľmi tešil.
Terramar je novým prírastkom do portfólia, pričom sa radí medzi kompaktné SUV. Práve tento segment je mimoriadne obľúbený aj u slovenských zákazníkov, môže z neho byť veľmi zaujímavé rodinné auto. Niektorí dokonca hovoria, že práve tento model by mohol byť akýmsi prelomovým, no prekonať predajné čísla Formentoru, z ktorého sa doslova stal bestseller, bude asi náročné.
V tomto teste sa pozriem na všetky pozitíva aj negatíva novinky, no a keďže sme na portáli o elektromobilite, najviac sa budem venovať práve batérii, elektromotoru, nabíjaniu a všetkému, čo s tým súvisí.
Test Cupra Terramar PHEV: Cena a konkurencia
Poďme pekne poporiadku. Cupra Terramar v základe (mild hybrid) začína na cene 42 500 eur, momentálne je v akcii za 38 900 €. Ďalej tu máme dvojlitrovú benzínovú štvorkolku, ktorá je približne o dve tisícky drahšia. Vrcholný VZ variant s výkonom 265 koní elektrifikovaný nie je, pričom Terramar PHEV je v portfóliu tesne za ním.
Jeho cena začína na 50 350 € (46 750 € po zľave), pričom ponúka výkon 204 koní, elektromotor, veľkú batériu s dlhým elektrickým dojazdom a dokonca aj DC nabíjanie. To znie ako veľmi dobrý základ.
Konkurencia v tejto kategórii pribúda, a to aj s DC nabíjaním. Na trhu je napríklad väčšie SUV Mistubishi Outlander PHEV s 22,7 kWh batériou, avšak udávaným dojazdom „len“ 86 kilometrov. Cena začína na 51 900 €. Obľúbeným konkurentom je Hyundai Tucson PHEV, avšak ten neponúka DC nabíjanie a má menšiu batériu s kapacitou 13,8 kWh. Ponúka však vyšší výkon, 185 kW.
Cena Cupra Terramar PHEV, ktorý som testoval ja, bola aj so všetkými príplatkami 54 740 € s DPH.
Parametre
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4519 x 1869 x 1586 mm |
Rázvor | 2676 mm |
Prevodovka | Automatická DSG 6-st |
Objem motora | 1498 ccm |
Výkon spaľovacieho motora | 110 kWh (150 k) |
Krútiaci moment spaľovacieho motora | 250 Nm |
Výkon elektromotora | 85 kW (116 k) |
Krútiaci moment elektromotora | 330 Nm |
Max. systémový výkon | 150 kW (204 k) |
Max. systémový krútiaci moment | 350 Nm |
Skutočná hmotnosť | 1913 kg |
Celková prípustná hmotnosť | 2360 kg |
Maximálna rýchlosť | 205 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,3 s |
Kapacita batérie | 25,8 kWh (20 kWh netto) |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Výkon DC nabíjania | 50 kW |
Test Cupra Terramar PHEV: Batéria a nabíjanie
Prvou veľkou výhodou je batéria s kapacitou 25,8 kWh, z čoho je rovných 20 kWh využiteľných. To je vo svete PHEV modelov vysokým nadštandardom, aj keď v poslednom čase začali pribúdať podobne vybavené modely. 5,8 kWh v bufferi sľubuje zase pomalšiu degradáciu batérie, čo sa z dlhodobého hľadiska určite hodí.
Nabíjací port sa nachádza pomerne neštandardne za ľavým predným kolesom. Terramaru to ale prepáčime, pretože ide o plug-in hybrid. Veko palivovej nádrže je vzadu vpravo, čo je absolútne štandardné umiestnenie.
Veľkou výhodou je prítomnosť rýchleho DC nabíjania, konkrétne s maximálnym výkonom 50 kW. Podľa automobilky sa vďaka tomu nabijete z 10 na 80 percent len za 26 minút. Cupra nenechala nič na náhodu a svoje vozidlo vybavila aj trojfázovou palubnou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW, čo ešte stále nie je úplný štandard a konkurencia často ponúka nižšie čísla. V rámci možností nabíjania pri plug-in hybride tak ide prakticky o to najlepšie, čo v dnešnom aute môžete mať.
Navyše, aj informácie, ktoré používateľ počas nabíjania vidí, sú pekne ucelené a je tam všetko, čo by tam byť malo. A to v PHEV vozidlách ani zďaleka nie je pravidlom. Počas nabíjania teda vidím aktuálny stav nabitia v percentách, zodpovedajúci dojazd a aj nabíjací výkon. Nielen v kW, ale aj v km/h.
Nabíjanie viem cez infotainment zastaviť a zvoliť si aj úroveň, do ktorej sa má auto nabíjať. No a samozrejme tu je aj informácie o tom, kedy bude batéria nabitá na stanovenú hranicu. Jedným slovom dokonalé.

Deklarovaný maximálny výkon 50 kW som počas testu nabíjania dosiahol hneď na začiatku. Nabíjal som z 0 do 85 percent, čo trvalo presne pol hodinu. Klasické okno 10-80 % zvládol Terramar za rovných 23 minút, čo je o 3 minúty rýchlejšie ako deklaruje automobilka. 50 kW výkon sa držal ale len do približne piatich percent, potom začal veľmi pomaly klesať. Pod 40 kW klesol až pri nabití na rovných 50 percent.
Jazda, výkon, rekuperácia
Pri plug-in hybride by som očakával jednoduché prepínanie medzi režimom čisto elektrickej, respektíve hybridnej jazdy. Toto nastavenie tu samozrejme je tiež, no priznám sa, že spočiatku mi dosť dlho trvalo, kým som ho našiel v nastaveniach.
Dobrou správou je, že si to viem pekne hodiť ako widget na domovskú obrazovku, takže môj problém okamžite zmizol. Režimy sú tu len tieto dva. Navyše si ešte môžem zvoliť úroveň rekuperácie. Tá sa neovláda páčkami za volantom, keďže tu máme aj spaľovací motor, páčky slúžia na manuálne radenie rýchlostí. A to aj v EV režime.
Nastavenia rekuperácie sú celkovo tri. Tým predvoleným je automatická rekuperácia, no priznám sa, že ju veľmi neobľubujem. Na druhú stranu, určite sa nájdu ľudia, ktorým bude vyhovovať. Potom tu máme minimálnu alebo maximálnu úroveň. Ja som samozrejme zvolil maximálnu rekuperáciu, no tá ma tiež veľmi nenadchla.
Áno, je pravda, že brzdí, no nebrzdí až tak výrazne, ako by som si prial. Opäť ale musím povedať, že v rámci PHEV je rekuperácia jednou z tých silnejších. Čo mi ale prekážalo viac, bolo, že auto v tomto režime reaguje na pustenie plynového pedálu veľmi pomaly a rekuperácia nastúpi pozvoľna aj po jeho úplnom pustení. Chcel by som to mať tak, že ja sám si určím, ako silno chcem rekuperovať a kedy má rekuperácia začať, nechcem na ňu čakať. Ale áno, čím je pedál stlačený menej, tým samozrejme rekuperujem viac. Ale proste nie je to úplne ono, aj keď po pár dňoch som si na to zvykol.
Na volante sa nachádza tlačidlo, ktorým prepínam jazdné režimy. Ten môže byť buď komfortný, športový alebo individuálny. Prvé dva si upraviť neviem, ten posledný áno. Môžem si tu nastaviť správanie pri stlačení plynového pedálu, komfort adaptívneho DCC podvozku a podobne.
Celkový výkon vozidla je rovných 150 kW (204 koní). Z môjho pohľadu je plne postačujúci, aj keď asfalt Terramar určite netrhá. Z nuly na stovku to zvláda za 8,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 205 km/h. Čisto na elektrický pohon dokáže jazdiť aj diaľničným tempom, maximálna rýchlosť je v tomto prípade 140 km/h. Po zvýšení rýchlosti sa už zapojí aj spaľovací motor.
Spaľovací 1,5-litrový motor so 6-stupňovou automatickou prevodovkou ponúka výkon 110 kW, výkon elektromotora je 85 kW. Avšak akcelerácia čisto na elektrický pohon je pomerne dynamická a nemal som žiadny problém. Pokiaľ v režime EV stlačím pedál silnejšie, automaticky zrýchleniu pomáha aj spaľovací motor.
Infotainment a navigácia
Nie je to síce úplnou novinkou, ale aj tak musím pochváliť, kam sa koncern Volkswagen posunul, a to nielen v elektromobilite. Môj starší Born (2021) má ešte pôvodnú verziu infotainmentu, ktorá sa vôbec nedá porovnať s touto novšou. Displej je tu väčší, prostredie atraktívnejšie, graficky pekne spracované. No čo je najdôležitejšie, vo vnútri sa nachádza nový, výkonnejší čipset, ktorý v kombinácii s lepšou optimalizáciou prináša neporovnateľne lepší zážitok. Systém je príjemne plynulý, animácie nesekajú a všetko funguje tak, ako by v roku 2025 fungovať malo.
Spočiatku to chce trochu cviku, niektoré nastavenia v menu sú uložené hlbšie, no systém je do istej miery aj upraviteľný. Na domovskú obrazovku si môžete pridať dva vlastné widgety, rovnako môžete mať v hornej časti vždy prístup k najpoužívanejším funkciám. Po vysunutí hornej lišty na vás vybehne upraviteľný panel so skratkami, ja som tu napríklad zapínal a vypínal head-up displej.
Keď už som pri ňom, je naozaj výborný. Viem si nastaviť jeho jas a nachádza sa tu aj užitočná funkcionalita jazdy v snehu, kedy sa biela farba zmení na modrú, aby ste nemali problém s čitateľnosťou s bielym snehovým pozadím. Head-up displej ukazuje rýchlosť, navigačné pokyny, vidíte tu maximálnu povolenú rýchlosť a tak ďalej.
Ovládanie klimatizácie ja na dotykovom displeji k dispozícii neustále, nie je potrebné špeciálne preklikávanie. Na volante sa nachádza množstvo tlačidiel, ktoré sú pekne fyzické a žiadne dotykové. Presne takto by to malo byť. Na začiatku to chce trochu zvyku, aby ste presne vedeli, ktoré tlačidlo sa kde nachádza (je ich naozaj veľa), no po čase je takéto ovládanie výborné.
Digitálny prístrojový panel môže mať rôzny dizajn a zobrazovať rôzne informácie. Páči sa mi napríklad aj to, že v strede si môžete nechať premietať navigáciu. Čo sa týka navigácie, tak tá je klasická, s peknou grafikou, avšak neponúka žiadne satelitné zobrazenie ani nič podobné. Na druhú stranu, funguje veľmi dobre. Bohužiaľ, niekedy som mal trochu problém so zadávaním cieľovej destinácie. Napríklad ak v Bratislave zadám do navigácie Dúbravku, ako prvý výsledok neočakávam Dúbravku niekde v Košiciach. Navyše, tú bratislavskú mi vôbec nezobrazilo. Adresa Kpt. Jána Rašu tiež rozpoznaná nebola, musel som to zadať celé, teda Kapitána Jána Rašu.
Samotné navigovanie je príjemné, mapa sa prekresľuje bez problémov, nič neseká a v podporovaných mestách, respektíve v ich častiach, vidím napríklad aj 3D budovy. Odhad stavu batérie v cieli si však pozrieť neviem, no vzhľadom na to, že ide o PHEV, tento údaj dôležitý nie je a výpočet závisí od mnohých premenných.
K dispozícii je aj 360-stupňová kamera, no priznám sa, že čo sa týka kvality obrazu, očakával som trochu viac. Na druhú stranu, nie je to nič hrozné. Obraz je cez deň pomerne pekný a nechýba ani predná kamera. Pri parkovaní sa určite zíde, pretože predok je pomerne dlhý. Ale nemôžem si pomôcť, napríklad kamera lacného Hyundai Inster poskytla minimálne o triedu kvalitnejší obraz.
Test Cupra Terramar PHEV: Exteriér
Cupra si naozaj dá záležať na dizajne svojich modelov a Terramar nie je žiadnou výnimkou. Zvonku vyzerá veľmi atraktívne, futuristicky a agresívne, no stále dostatočne konzervatívne na to, aby oslovila širokú paletu zákazníkov. Mieri možno skôr na mladších, no ani tí starší pri pohľade na toto auto nezostanú chladnými.
Pri príchode k vozidlu vás privíta zaujímavé osvetlenie vpredu, ktoré sa s vami doslova hrá. Rozblikajú sa trojuholníky v predných svetlometoch, čo vyzerá mimoriadne zaujímavo. To, že sa približujete, dá samozrejme vedieť aj osvetlenie vzadu. Páči sa mi svetelná linka, ktorá prechádza celou zadnou stranou a v strede sa stretáva do znaku Cupry, ktorý svieti tiež. Toto sa naozaj podarilo, dokonca animácia dostala názov Welcome Ceremony.
Predok je inšpirovaný žraločím nosom, čo nie je pri tejto značke žiadnou novinkou. „Atletické proporcie“ zvýrazňuje dlhá kapota, ktorá má byť novým dizajnovým jazykom automobilky. Pri pohľade na Terramar ako celok ihneď viete, že patrí do kategórie SUV, avšak so športovým nádychom. Vozidlo je dostupné s 18″, 19″ alebo 20″ diskami.
Test Cupra Terramar PHEV: Interiér
Vo vnútri je to klasická Cupra, akú už veľmi dobre poznáme. Známy volant, čierna farba, bronzové detaily. Všetko to spolu pekne hrá, vyzerá to moderne, a zároveň trochu agresívne, no nie príliš vtieravo. Značka si na dizajne a detailoch dá záležať a je to vidieť. čo sa týka materiálov vo vnútri, tiež som spokojný. Na dosah ruky mám väčšinou niečo mäkčené, no nájde sa aj pár tvrdších plastov. Našťastie sa tu nekoná žiadna klavírna čierna, za čo chválim.
Spracovanie je na danú triedu fajn, určite neurazí. Nájdu sa síce nejaké miesta, odkiaľ je raz za čas počuť jemné vŕzganie, no tomu sa dnes už nevyhýbajú ani podstatne drahšie modely prémiových automobiliek. V tomto prípade je to všetko v norme.
Čo sa týka priestoru, s mojou výškou 180 cm som si bez problémov sadol aj sám za seba, vedel by som si vzadu predstaviť aj dlhšiu trasu, ktorá by bola pomerne pohodlná. Stredová konzola vpredu ukrýva menší úložný priestor pod lakťovou opierkou, dva držiaky na poháre a nechýba ani priestor na odloženie smartfónu s bezdrôtovým nabíjaním spolu s viacerými USB-C konektormi.
Zaujímavé je aj ambientné osvetlenie interiéru. Farby je možné konfigurovať a svieti prakticky celý predok, cez ktorý prechádza tenká línia. Do ambientného osvetlenia je efektívne integrovaná aj výstraha pred vozidlom v mŕtvom uhle, ktorá štandardne býva v oblasti spätného zrkadla. Veľmi zaujímavé, no zároveň aj funkčné riešenie.
Batožinový priestor ponúka objem 490 litrov. Je dostatočne široký so slušnou nakladacou hranou a zmestíte doň aj väčšie predmety. Škoda, že chýba dvojité dno, no vzhľadom na to, že ide o plug-in hybrid, je to celkom pochopiteľné. Kufor je umiestnený pomerne vysoko, nižšie dno by krásne zvýšilo jeho objem.
Test Cupra Terramar PHEV: Spotreba a dojazd
Informácie o spotrebe sú spracované veľmi dobre a môžem si ich nechať zobraziť aj na digitálnom prístrojovom paneli. Nechýba nulovanie a prehľadne vidím spotrebu paliva aj elektrickej energie.
S 20 kWh využiteľnej energie v batérii nie je problém prejsť v meste 100 kilometrov, dal som ich absolútne bez problémov. Spotreba v meste sa pohybovala v priemere na niekde úrovni 15 kWh/100 km, no pri ľahkej nohe sa dá jazdiť aj za menej. Trúfam si povedať, že 100-kilometrový dojazd na jedno nabitie bude dosiahnuteľný aj v zimných mesiacoch.
Náš testovací prímestský okruh ukázal, že Terramar sa v takýchto situáciách cíti naozaj dobre. Zvládol som ho prejsť s elektrickou spotrebou len 12,7 kWh/100 km, čo je naozaj výborné. Vonku bolo 24 stupňov Celzia, klimatizácia nastavená na 21,5. Pri tejto spotrebe by bol teoretický dojazd až 157 kilometrov, čo je priam neuveriteľné.
Spotrebu na diaľnici som testoval čisto v hybridnom režime a s vybitou batériou, nech viem, ako je to v prípade, keď batéria nepomáha. Pri rýchlosti 130 km/h a teplote 30 stupňov celzia, samozrejme s klimatizáciou, som nameral spotrebu 7,6 l / 100 km. Rovnaká cesta späť ukázala spotrebu 6,9 l / 100 km, čiže priemerom bola diaľničná spotreba 7,3 l / 100 km.
Test Cupra Terramar PHEV: Záverečné hodnotenie
Cupra Terramar by mohla byť vychádzajúcou hviezdou. Ide o ambiciózny a dôležitý model v portfóliu automobilky, ktorý spadá do kategórie, ktorú Slováci obľubujú. V Plug-in hybridnej verzii sa môže pochváliť v prvom rade veľmi slušným dojazdom, ktorý v kombinácii s DC nabíjaním ponúka komfort, aký si pri PHEV modeli predstavujem. Spaľovací motor nájde využitie naozaj len na dlhých cestách, no aj počas tých môžete pomerne rýchlo nabíjať.
Stavia síce na overených koncernových základoch, ale stále si udržiava svoj vlastný dynamický charakter. Pokiaľ vám nebude prekážať slabšia rekuperácia (čo by v konečnom dôsledku nevadilo ani mne), ide o zaujímavú voľbu, ktorá je dobre nastavená cenovo, funkčne a aj výbavou. Nedostatky sa hľadajú naozaj ťažko.
plusy
- Atraktívny dizajn
- Dobre nastavená cena
- DC nabíjanie + 11 kW AC
- Dlhý dojazd na jedno nabitie
- Zaujímavá spotreba
- Veľmi dobrý infotainment
mínusy
- Privítal by som silnejšiu rekuperáciu
- Dobrá 360-stupňová kamera, ale len s priemerným obrazom