MojElektromobil

Elektromobily zažívajú rozmach po celom svete, takže výnimkou rozhodne nie je ani Čína. Tá nám pravidelne dokazuje, že o elektrické autá má záujem vznikom viacerých automobiliek, ktoré sa zameriavajú práve na tento nový segment. Nie vždy sa však ich parametre bezpečnosti zhodujú s tými európskymi. Čínsky elektromobil Suda SA01 podstúpil crashtest a výsledok určite nepoteší.

Pred príchodom čínskych elektromobilov na európsky trh musia podstúpiť niekoľko zásadných zmien. Inak by sa tu predávať nemohli. To samozrejme neplatí jednotne pre všetky a určite tu máme hneď niekoľko automobiliek, ktoré sa o bezpečnosť naozaj zaujímajú, takže s prechodom na náš trh nemajú výrazný problém. Na druhú stranu, čínske elektromobily nemusia byť vybavené základnými bezpečnostnými prvkami ako sú airbagy, ABS či ESP.

Bežná nehoda – veľký problém

Takáto úroveň výbavy je pre nás nepochopiteľná a možno aj preto sa nemecký ADAC rozhodol otestovať bezpečnosť jedného takéhoto elektromobilu. Ide teda o čínsky elektromobil Suda SA01 bez airbagov a spomínaných základných systémov. Pri náraze sa tak musíte spoľahnúť iba na bezpečnostné pásy či deformačné zóny. Elektromobil pustili proti stene pri rýchlosti 64 km/h a výsledok vôbec nie je dobrý. Ak by v aute sedel človek, s vysokou pravdepodobnosťou by skončil s ťažkými zraneniami. Figuríny si kvôli absencii airbagov nepríjemne narážali hlavu do rôznych častí auta.

Predná časť dokázala náraz pohltiť len intenzívnym poškodením. Aj keď išlo o pomerne štandardnú rýchlosť, poškodený bol aj A-stĺpik. Tým prirodzene prišlo aj k poškodeniu dverí, takže na ich otvorenie bol nutný zásah hasičov. ADAC v záverečnej správe tvrdí, že priestor pre pasažierov je na úrovni z konca 90. rokov. Batéria auta síce zostala nepoškodená, no iný alebo čo i len o trochu silnejší náraz by už nedokázal zabezpečiť dostatočnú bezpečnosť. ADAC podľa správania auta pri čelnom náraze predpokladá, že karoséria by batériu nedokázala ochrániť pri bočnom náraze.

Stabilita a brzdná dráha

Absencia elektronického stabilizačné systému spolu s ABS výrazne komplikuje bezpečnosť pri bežnej jazde. V rýchlosti 70 km/h krúžili okolo kužeľov, pričom zadná časť auta začala byť po chvíle natoľko nestabilná, že auto išlo do nekontrolovateľného šmyku. ADAC dodáva, že tento test zvládajú súčasné autá s dobrým podvozkom a ESP pri rýchlosti 95 km/h.

Bohužiaľ, brzdy na tom taktiež nie sú dobre a výsledok je naozaj zlý. Brzdná dráha pri rýchlosti 100 km/h je 41,8 metrov. Toto číslo dali do kontrastu s Opel Corsa-e, ktoré potrebovalo iba 32,3 metra: „V čase, keď bola Corsa zaparkovaná, Suda ešte išla rýchlosťou 50 km/h,“ píše sa v správe. Suda SA01 pritom váži asi o 80 kg menej ako elektrická Corsa.

A aká je cena tohto elektromobilu? Suda SA01 sa predáva za 19 390 eur, čo vzhľadom na výsledky vyššie nie je málo. Navyše, vybavený je batériou s kapacitou 40 kWh a maximálny nabíjací výkon cez DC je iba 22 kW.

19. januára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+