Situácia na európskom trhu s elektromobilmi sa vyvíja celkom dynamicky a čínske značky v nej zohrávajú čoraz významnejšiu úlohu. Kým americký trh sa potýka s viacerými problémami a ponuka dostupných modelov je obmedzená, v Európe pribúdajú nové vozidlá, ktoré sú cenovo prijateľné a často aj technologicky veľmi zaujímavé. To vytvára silné konkurenčné prostredie, v ktorom sa etablovaní výrobcovia musia brániť pred rýchlo rastúcimi ázijskými hráčmi, informuje InsideEVs.
Medzi tých najväčších určite patrí aj MG, ktoré za prvý polrok predalo vyše 151-tisíc áut, pričom jeho ponuka zahŕňa nielen elektromobily, ale aj plug-in hybridy a klasické spaľovacie verzie. Rýchly rast zaznamenáva aj BYD, ktoré už teraz prekonalo svoje vlaňajšie európske predaje. Silný dopyt je najmä po lacnejších modeloch Dolphin Surf a Atto 2, ktoré cielia na zákazníkov hľadajúcich dostupné elektromobily.
Konkurencia pre európske automobilky
Čínsky Xpeng zažil dokonca ešte dramatickejší nárast, a to vďaka rozšíreniu ponuky o SUV G9 a crossover G6 predal za pol roka viac áut, než za celý predchádzajúci rok. Tieto modely sa presne triafajú do populárnych segmentov a ukazujú, že stratégia rýchleho uvedenia noviniek funguje. Naproti tomu Nio so svojimi veľkými a drahými modelmi naráža na limity trhu, kde zákazníci často uprednostnia známe prémiové značky.

Takéto značky si v Európe vybudovali pozíciu, ktorá už dosahuje veľkosť trhu značky Mercedes-Benz. Zároveň sa pripravujú na ďalšie rozšírenie ponuky o lacnejšie modely, čo môže ešte viac zatlačiť na európsku konkurenciu. Rýchlosť, s akou dokážu uvádzať nové vozidlá, je pre tradičných výrobcov vážnou výzvou. Uvidíme, ako európske automobilky zareagujú a či vôbec stihnú držať krok s konkurenciou.
Nemali by ste prehliadnuť:
- DS N°8 dostal slovenský cenník. Vlajková loď automobilky má veľkú batériu a dojazd 750 kilometrov
- Letná súťaž ZSE Drive a Nearcharger.sk: Stačí jedna fotka a mesačné nabíjanie FLAT SAFE môže byť Vaše
- Test Škoda Enyaq 85x Facelift 2025: Najpredávanejší elektromobil omladili. Podarilo sa ho ešte vylepšiť?
Výrobcovia ako Stellantis už pocítili pokles trhového podielu. V kombinácii s prísnymi emisnými normami a potrebou investovať do elektrifikácie to znamená, že sa budú musieť prispôsobiť oveľa rýchlejšiemu tempu. Čínska expanzia teda nie je krátkodobý jav, ale trend, ktorý môže zásadne zmeniť rozloženie síl na európskom automobilovom trhu.