Elektromobilita sa stále posúva vpred a predaje elektromobilov rastú na všetkých kontinentoch. Najviac sa im však darí v Číne, kde rastú doslova raketovo. No a tým, že ide o najväčší svetový trh, čísla veľmi výrazne prehovárajú aj do globálnych predajov.
Čína prekonala zlomový bod
Práve v tomto období dosiahli elektrifikované vozidlá akýsi zlomový bod, pretože ich podiel na čínskom trhu predstavuje až 51 percent. Na tému upozornil portál Electrek.
O tom, aký je čínsky trh naozaj veľký, hovoria aj samotné čísla. V roku 2024 sa celosvetovo vyrobilo 17 miliónov elektromobilov, z čoho až 12 miliónov v Číne. To predstavuje až 70 percent z celosvetového počtu. Z toho 11 miliónov sa v Číne aj priamo predalo.
Množstvo výrobcov a obrovská kúpna sila
Krajina má však aj obrovské množstvo výrobcov automobilov, z ktorých sa väčšina zameriava práve na elektromobily. Najväčším výrobcom je BYD, ktorý je zároveň aj najväčším výrobcom elektrifikovaných vozidiel na svete (PHEV + BEV). Existuje tu však aj mnoho malých neznámych výrobcov. No a tí sú doplnení značkami, ktoré síce poznáme, no nie v súvislosti s elektromobilmi, ako napríklad Huawei či Xiaomi.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Elektrické kolobežky ako pasca. Medzinárodná pyramídová schéma pripravila ľudí o milióny
- Test BYD Sealion 7: Čínsky elektromobil, ktorý umlčí všetkých pochybovačov
- Majiteľ Tesly Model S po 750 000 km vymenil batériu. Dosiahol tým takmer dvojnásobný dojazd
Očakávame, že v nasledujúcich rokoch bude počet elektromobilov v Číne pribúdať oveľa rýchlejšie. Viac ako 50-percentný podiel (BEV + PHEV) je kľúčovým bodom zlomu, ktorý vedie k tomu, že predaj elektromobilov bude výrazne dominovať. Ako príklad môžeme uviesť Nórsko.
Pôjde to rýchlo?
V tejto škandinávskej krajine dosiahli elektromobily 50-percentný podiel na trhu v roku 2020 a o 4 roky neskôr to bolo viac než 90 percent. Čaká aj Čínu podobný trend? To ukážu až najbližšie roky, no našliapnuté k tomu určite má dobre. Na druhú stranu, Čína sa počtom obyvateľov s Nórskom vôbec nemôže porovnávať.
Čisto elektrické batériové vozidlá majú v Číne momentálne 31-percentný podiel. Elektrické vozidlá sa v poslednom čase výrazne zlepšili, či už po softvérovej stránke, no najmä po tej hardvérovej. Batérie sú čoraz lepšie, kvalitnejšie a majú väčšiu kapacitu, autá sú úspornejšie a nabíjajú sa stále rýchlejšie. Tento trend bude určite pokračovať, minimálne v nasledujúcich rokoch.